Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bouchallikh en Bromet over de verlenging van het Europees Diploma voor de Oostvaardersplassen en Nationaal Park Weerribben-Wieden
Vragen van de leden Bouchallikh en Bromet (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de verlenging van het Europees Diploma voor de Oostvaardersplassen en Nationaal Park Weerribben-Wieden (ingezonden 20 augustus 2021).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), mede namens
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 7 oktober 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de verlenging van het Europees Diploma van de Raad van Europa voor
de Oostvaardersplassen en Nationaal Park Weerribben-Wieden?1
,
2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ook verheugd met de tweede verlenging van het Europees Diploma voor zowel de
Oostvaardersplassen als de Weerribben-Wieden en deelt u de mening dat dit goed nieuws
is voor de natuur? Deelt u de mening dat deze erkenning van alle inspanningen van
de betrokken natuurorganisaties zeer waardevol is?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Deelt u het streven van de betreffende natuurorganisaties om deze natuurgebieden ook
na 2029 in aanmerking te laten komen voor het Europees Diploma?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Deelt u de aanbeveling van de Raad van Europa dat de ontwikkeling en ingebruikname
van Lelystad Airport de natuurkwaliteit van de Oostvaardersplassen en Nationaal Park
Weerribben-Wieden niet in gevaar moet brengen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Deelt u de conclusie dat deze aanbeveling nóg een extra argument is om Lelystad Airport
niet te openen?
Antwoord 5
Aan de Europese Diploma’s voor de Oostvaardersplassen en Nationaal Park Weerribben-Wieden
is de voorwaarde verbonden dat de ontwikkeling en het gebruik van Lelystad Airport
de doelen of de kwaliteit van deze Natura 2000-gebieden niet in gevaar mag brengen.
Deze voorwaarde sluit volledig aan bij de uitgangspunten die leidend zijn geweest
bij de routeontwikkeling van en naar de luchthaven.3 Zo is er geen route ontworpen boven de Oostvaardersplassen, en geldt, net als voor
andere Natura 2000-gebieden, een minimum vlieghoogte van 3.000 voet. Hier bovenop
is het voor Nationaal Park Weerribben-Wieden mogelijk gebleken om tegemoet te komen
aan opmerkingen in de zienswijzeprocedure, en zijn routeoptimalisaties doorgevoerd
waardoor het wachtgebied is verplaatst en de bocht om dit gebied is verruimd. Hierdoor
kan een naderend vliegtuig zoveel mogelijk gelijkmatig dalen met minder motorvermogen,
op een minimum vlieghoogte van 6.000 voet.4 In het kader van de actualisatie van het Milieu Effect Rapport (MER)5 bij het wijzigingsbesluit heeft een onafhankelijk bureau de effecten van Lelystad
Airport op natuur onderzocht. Hierin wordt geconcludeerd dat de tijdelijke aansluitroutes
plaatsvinden op een hoogte van 6.000 voet en hoger, en dat de conclusie (uit het eerdere
MER 2014) dat er geen sprake zal zijn van de aantasting van de natuurlijke kenmerken
van de Natura 2000-gebieden daarom niet verandert.
Vraag 6
Kan men er op vertrouwen dat, ondanks kwalijke recente berichtgeving rondom de prioritering
van Lelystad Airport6, de natuurkwaliteit daadwerkelijk de hoogste prioriteit heeft voor het gehele kabinet?
Zult u er alles aan doen om de verlenging van het Europees Diploma mogelijk te maken?
Antwoord 6
De besluitvorming met betrekking tot Lelystad Airport is controversieel verklaard.
Wel wil ik opmerken dat de verplichting tot het beschermen en behouden van Natura
2000-gebieden volgt uit Europese richtlijnen. Het Europees Diploma voor natuurgebieden
van de Raad van Europa wordt verleend aan de terreinbeheerders van de betreffende
gebieden. Desgewenst kan de overheid ze daarbij steunen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Mede namens
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.