Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Jansen over de Scania Gryphus
Vragen van het lid Jansen (FvD) aan de Minister van Defensie over de Scania Gryphus. (ingezonden 13 september 2021).
Antwoord van Minister Kamp (Defensie) (ontvangen 6 oktober 2021).
         
Vraag 1 en 2
            
Deelt u de meniing dat de informatie in de antwoorden op onze eerdere vragen van 16 juli
               jongstleden, waarin de Staatssecretaris stelt dat de combinatie van de Scania Gryphus
               vrachtwagen en het huidige type container en laadbak minder dan vier meter hoog is
               en daarmee voldoet aan de eisen van de Wegenverkeerswet waardoor deze voertuigen in
               Nederland op de openbare weg kunnen rijden, incorrect was?
            
Hoe verklaart u dat nu toch blijkt dat er centimeters verschil zit tussen de toegestane
               hoogte volgens de Wegenverkeerswet en de hoogte van de vrachtwagencombinatie? Hoe
               verklaart u dat dit verschil niet eerder is opgemerkt? Hoe verklaart u dat dit verschil
               nu wel is opgemerkt?1
Antwoord 1 en 2
            
Anders dan is gemeld in reactie op de vragen van het lid Jansen van het Forum voor
               Democratie2 is eind augustus dit jaar door Defensie geconstateerd dat de hoogte van de Scania
               Gryphus High Operational(8x8) in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container gemiddeld enkele centimeters
               boven de wettelijk toegestane hoogte van vier meter uitkomt. Mede om die reden heb
               ik uw Kamer hierover geïnformeerd op 9 september jl. (Kamerstuk 26 396, nr. 116).3
Tijdens de testfase is in 2019 de hoogte van een prototype van het specifieke voertuig4 inclusief container gemeten door de leverancier. Door de leverancier is toen een
               minimale hoogte-overschrijding geconstateerd. Deze bevinding is indertijd gedeeld
               met Defensie. De verwachting van zowel de leverancier als Defensie was dat het voertuig
               bij ingebruikname nog voldoende zou zakken, zoals gebruikelijk bij nieuwe voertuigen.
               Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan de stijfheid van nieuwe veerpakketten. Uit
               recente metingen door Defensie van eind augustus dit jaar is echter gebleken dat de
               hoogte van de specifieke variant in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container
               enkele centimeters boven de wettelijk toegestane hoogte van vier meter uitkomt. Anders
               dan eerder is verondersteld, zijn deze voertuigen nog niet voldoende ingezakt. Op
               basis van deze constatering is besloten dat deze combinatie niet op de openbare weg
               mag rijden, totdat een toestemming voor weggebruik is verleend en/of het probleem
               door de leverancier is opgelost.
            
Verder is het goed om te weten dat de andere varianten van de Scania Gryphus met laadbak
               (met kraan, laadlift of personeelsmodule) of container, die al zijn uitgeleverd, volgens
               recente metingen van Defensie lager zijn dan vier meter.
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat dit voorkomen had kunnen worden door intensiever contact te
               onderhouden met de eindgebruikers? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 3
            
Het project bevindt zich thans in de realisatiefase. In deze fase wordt het project
               gerealiseerd conform het programma van eisen dat in voorgaande fases in goed overleg
               met de gebruikers is opgesteld en vastgelegd. Defensie heeft met de Scania Gryphus
               bewust gekozen voor robuuste vrachtwagens, die hoger op de wielen staan. Hierdoor
               is het personeel beter beschermd tegen bermbommen. Recente missies hebben aangetoond
               hoe belangrijk dit laatste is en dat dit levens kan redden. Daarnaast is het voertuig
               daardoor terreinvaardiger, waardoor het voertuig juist in moeilijk te bereiken gebieden
               tijdens inzet gebruikt kan worden. In het programma van eisen is vastgelegd dat het
               specifieke voertuig in combinatie met de container maximaal vier meter hoog mag zijn
               conform de Wegenverkeerswet. Deze eis staat niet ter discussie, ook niet bij eindgebruikers.
               De leverancier is verantwoordelijk voor het leveren van een voertuig dat voldoet aan
               de gestelde eisen.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven op welk niveau eindgebruikers zijn betrokken bij de voorbereidingsfase
               en de realisatiefase, zoals de Staatssecretaris schreef in haar antwoorden van 16 juli
               jongstleden? Op brigade-, bataljon-, compagnie-, peloton- of groepsniveau?
            
Antwoord 4
            
Gedurende de gehele voorzien-in-keten; dat wil zeggen van de behoeftestelling tot
               instroom en ingebruikname van materieel, worden vertegenwoordigers van de gebruikers
               en experts nadrukkelijk betrokken. Zij worden bijvoorbeeld betrokken bij het opstellen
               van de eisen, bij de beoordeling van documentatie en bij de beproevingen. In het specifieke
               geval van het deelproject Voertuigen 50kN, 100kN en 150kN zijn de verschillende Defensieonderdelen
               als hoofdgebruiker betrokken en zijn medewerkers van diverse kenniscentra als experts
               vanaf het beginstadium reeds betrokken. Het is aan de hoofdgebruiker om te bepalen
               voor welke aspecten hij welke (individuele) gebruikers betrekt tot op eenheidsniveau
               (brigade, bataljon, compagnie et cetera). Tevens bepaalt de hoofdgebruiker hoe de
               inbreng wordt afgewogen en hoe de verschillende wensen en eisen met elkaar in overeenstemming
               worden gebracht, passend binnen de kaders van het project. Zo zijn er binnen het deelproject
               Voertuigen 50kN, 100kN en 150kN demonstraties geweest van het gebruik van het te vervangen
               materieel. Ook zijn er beproevingen uitgevoerd in samenspraak met de eindgebruikers
               en hebben bijvoorbeeld mariniers met de testvoertuigen in de sneeuw gereden in Noord-Zweden.
               Daarbij zijn gebruikers van verschillende eenheidsniveaus betrokken.
            
Vraag 5
            
Kunt u een rapportage geven van de voortgang van de productie van de resterende vrachtwagens?
Antwoord 5
            
De productie van de 50kN, 100kN en 150kN vrachtwagens loopt sinds 2018 en loopt naar
               verwachting tot en met 2025 (Kamerstuk 27 830, nr. 344 van 21 september jl.). Met de leverancier is afgesproken dat van de 100kN High Operational(8x8) voertuigen momenteel alleen de voertuigen met laadbak (met kraan, laadlift of
               personeelsmodule) aan Defensie worden geleverd. Uitlevering van de resterende voertuigen
               aan Defensie zal worden herstart zodra de leverancier in afstemming met Defensie een
               oplossing voor de hoogte-overschrijding heeft gevonden. Wanneer er een structurele
               oplossing is gevonden zal ik uw Kamer daarover informeren via de reguliere rapportages
               zoals het Defensie Projectenoverzicht.
            
Vraag 6, 7 en 8
            
Is het nog mogelijk om wijzigingen aan te brengen in nog te produceren vrachtwagens?
               Zo ja, bent u bereid om bij de eenheden te vragen of er nog meer mankeert aan nieuwe
               Scania’s, zodat de eventuele toekomstige levering nog aangepast kan worden? Bent u
               dan ook bereid om dit niet enkel aan brigadestaf of bataljonsstaf te vragen, maar
               ook bij onderofficieren?
            
Bent u tevens bereid om wijzigingen aan te brengen aan de al geleverde Scania’s opdat
               ze geschikt zijn voor de openbare weg? Zo nee, waarom niet?
            
Bent u bereid om nogmaals bij de eenheden te vragen wat de behoefte is op de werkvloer
               ten aanzien van de verschillende modules (container, huif, laadbak, et cetera) van
               de Scania's? Bent u dan ook bereid om dit niet enkel aan brigadestaf of bataljonstaf
               te vragen, maar ook bij onderofficieren?
            
Antwoord 6, 7 en 8
            
Defensie heeft in 2017 een contract gesloten met de leverancier met een vastgesteld
               programma van eisen op basis van een vastgesteld budget. Het programma van eisen is
               destijds tot stand gekomen met inbreng van vertegenwoordigers van de gebruikers, inclusief
               onderofficieren. Het is voor Defensie daarbij ten alle tijden van belang dat het materieel
               voldoet aan het programma van eisen, de geldende wet- en regelgeving en dat het materieel
               veilig is voor de gebruikers en anderen. Sinds de eerste levering van deze voertuigen
               doen de operationele eenheden hun ervaringen op met het gebruik. Waar nodig worden
               deze eenheden, waar onderofficieren deel van uitmaken, ondersteund bij de omschakeling
               naar deze nieuwe systemen. Daarnaast kunnen er samen met de leverancier eventueel
               benodigde aanpassingen worden doorgevoerd binnen de kaders van het overeengekomen
               contract zoals de vooraf vastgestelde eisen en het vastgestelde budget. Er is geen
               aanleiding om vanwege de gemeten hoogteoverschrijding de behoefte ten aanzien van
               de verschillende modules te herzien.
            
De leverancier heeft aangegeven de hoogte-overschrijding van de Scania Gryphus vrachtwagen
               in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container op te lossen. De leverancier is
               hiermee inmiddels mee bezig.
            
Vraag 9
            
Klopt het dat er recent iemand van de achterklep van één van de nieuwe Scania’s is
               gevallen, omdat de popnagels van de opstap het begaven?
            
Antwoord 9
            
Bij Defensie is bekend dat bij het belasten van één van de voetsteunen van één van
               de voertuigen een deel van de klinknagels, waarmee de voetsteun is bevestigd aan de
               laadklep, deels is losgekomen. Dit is niet conform het programma van eisen van Defensie.
               Het defect, dat tot nu toe één keer is geconstateerd, is volgens de geldende procedures
               gemeld. De betreffende laadklep is ter reparatie van de voetsteun aan de leverancier
               aangeboden.
            
Vraag 10
            
Kunt u de kwaliteit van de geleverde vrachtwagens garanderen?
Antwoord 10
            
Bij iedere aanbesteding wordt gecontroleerd of een bedrijf in beginsel de gewenste
               aanbesteding kan uitvoeren. De leverancier is contractueel verplicht tot levering
               van het in de overeenkomst en bijbehorend programma van eisen overeengekomen product(en).
               Daar waar een geleverd product niet voldoet aan de eisen, kan de leverancier daarop
               worden aangesproken.
            
Vraag 11
            
Klopt het dat de Scania’s tevens te hoog zijn voor de doorgangen van sommige werkhallen
               en dat hierdoor onderhoud aan de vrachtwagens bemoeilijkt is? Zo ja, kunt u inventariseren
               voor hoeveel procent van de werkhallen dit het geval is?
            
Antwoord 11
            
Dat klopt. Dit is vanaf de start van het project bekend bij Defensie en hiermee is
               rekening gehouden binnen het programma DVOW. Er is bewust gekozen voor moderne voertuigen,
               die groter zijn dan de oudere voertuigen. Dat betekent dat de voertuigen niet meteen
               in alle kazernes passen. De in te voeren vrachtwagens zijn in veel gevallen langer,
               breder en hoger dan de uit te faseren voorgangers. Niet alle werkplaatsen van Defensie
               zijn berekend op deze voertuigen.
            
Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd bij de industrie en een deel door militaire
               monteurs op defensielocaties onder toezicht van de industrie. Op dit moment worden
               drie van de zes aangewezen militaire locaties gebruikt als onderhoudslocatie. Nieuwbouw
               op de kazernes waar de huidige werkplaatsgebouwen qua afmetingen niet geschikt zijn
               voor het werk aan de nieuwe vrachtwagens is onderdeel van het reguliere vastgoedprogramma.
               Totdat nieuwe werkplaatsen zijn gerealiseerd, wordt voorzien in interim- voorzieningen
               op of nabij kazernes. Voor deze interim- voorzieningen zijn financiële middelen beschikbaar.
            
Vraag 12
            
Klopt het dat de Scania’s niet passen op de sommige laad- en losdocks? Zo ja, kunt
               u inventariseren voor hoeveel procent van de docks dit het geval is?
            
Antwoord 12
            
Dat klopt. De Scania Gryphus voertuigen zijn niet bedoeld als logistiek transportmiddel
               voor reguliere bedrijfsvoering dat regelmatig moet laden en lossen bij een magazijn,
               maar als (intern) transportmiddel om eigen materieel en uitrusting van een specifieke
               operationele eenheid zelfstandig te kunnen vervoeren. Het gebruik van laad- en losdocks
               kan eventueel sporadisch voorkomen, maar is vanwege het doel van de voertuigen niet
               als eis in het programma van eisen opgenomen. Het kan daarom voorkomen dat bestaande
               laad- en losdocks niet geschikt zijn voor de Scania Gryphus.
            
Toelichting:
            
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Haga (Groep
               Van Haga), ingezonden 13 september 2021 (vraagnummer 2021Z15394).
            
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.