Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over het bestellen van vrachtwagens die hoger zijn dan wettelijk toegestaan
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Defensie over het bestellen van vrachtwagens die hoger zijn dan wettelijk is toegestaan (ingezonden 13 september 2021).
Antwoord van Minister Kamp (Defensie) (ontvangen 6 oktober 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Nieuwe vrachtwagens van Defensie enkele centimeters
te hoog: mogen weg niet op»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u duiden waarom u zo laks met gemeenschapsgeld omgaat door 1600 nieuwe vrachtwagens
aan te schaffen, dan pas het meetlint te hanteren en daarbij tot de conclusie moet
komen dat de vrachtwagens hoger zijn de wettelijke toegestane hoogte van 4 meter?
Graag een toelichting bij dit KannieWaarZijn-verhaal.
Antwoord 2
Als eerste wil ik aangeven dat de leverancier van de vrachtwagens heeft aangegeven
de geconstateerde hoogte-overschrijding op te lossen. De leverancier is hier inmiddels
mee bezig.
De variant Scania Gryphus High Operational (8x8) en de ISO-standaard 8-voet container zijn onderdeel van het programma Defensiebrede
Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Met het deelproject Voertuigen 50kN,
100kN en 150kN zijn ruim 2.800 Scania Gryphus vrachtwagens aangeschaft in verschillende
varianten. De voertuigen zijn opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan,
laadlift of personeelsmodule) of container (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof-
of gewone goederencontainer). Met het deelproject Containersystemen en Subsystemen
heeft Defensie ruim 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak
of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.
Tijdens de testfase is in 2019 de hoogte van een prototype van het specifieke voertuig2 inclusief container gemeten door de leverancier. Door de leverancier is toen een
minimale hoogte-overschrijding geconstateerd. Deze bevinding is indertijd gedeeld
met Defensie. De verwachting van zowel de leverancier als Defensie was dat het voertuig
bij ingebruikname nog voldoende zou zakken, zoals gebruikelijk bij nieuwe voertuigen.
Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan de stijfheid van nieuwe veerpakketten. Uit
recente metingen door Defensie van eind augustus dit jaar is echter gebleken dat de
hoogte van de specifieke variant in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container
enkele centimeters boven de wettelijk toegestane hoogte van vier meter uitkomt. Anders
dan eerder is verondersteld, zijn deze voertuigen nog niet voldoende ingezakt. Op
basis van deze constatering is besloten dat deze combinatie niet op de openbare weg
mag rijden, totdat een toestemming voor weggebruik is verleend en/of het probleem
door de leverancier is opgelost.
Vraag 3, 4, 5
Wanneer weet u of u ontheffing krijgt voor de te hoge vrachtwagens?
Voor hoelang geldt deze ontheffing?
Wat als u geen ontheffing krijgt, zit u dan met een peperdure kat in de zak? Graag
een toelichting.
Antwoord 3, 4, 5
Als tijdelijke oplossing voor de korte termijn is binnen Defensie een toestemming
voor weggebruik op de openbare weg aangevraagd voor de combinatie 100kN Scania Gryphus
High Operational met 8-voet container bij het National Movement Coordination Centre (NMCC) van het Defensie Ondersteuningscommando. De eerste toestemmingen voor weggebruik
zijn inmiddels verleend. Deze toestemming is in principe voor bepaalde tijd en specifieke
routes in Nederland en kan door het NMCC worden verleend, omdat voertuigen die worden
gebruikt door Defensie zijn vrijgesteld van delen van de Wegenverkeerswet 1994. Toestemming
wordt verleend als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) de route als veilig heeft
aangemerkt. Met de RDW heeft Defensie een dienstverleningsafspraak, waarbij de RDW
een advies geeft over de te rijden veilige route aan de hand van een hoogtecheck.
Een toestemming voor weggebruik wordt door het NMCC van Defensie verleend voor de
periode van maximaal twaalf weken in verband met de maximale geldigheid van het advies
van de RDW voor een bepaalde veilige route. Na deze twaalf weken, wordt de RDW verzocht
opnieuw een advies uit te brengen. Zo wordt zeker gesteld dat de routes blijvend veilig
zijn.
In het programma van eisen is vastgelegd dat het specifieke voertuig in combinatie
met de container maximaal vier meter hoog mag zijn conform de Wegenverkeerswet. De
leverancier heeft aangegeven de geconstateerde hoogte-overschrijding op te lossen.
De leverancier is hier inmiddels mee bezig. Op welke termijn de leverancier in gesprek
met Defensie een oplossing gevonden heeft, is nog niet bekend.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Kamp, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.