Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Amhaouch over het bericht 'Weer schrik door storing bij fiscus'
Vragen van de leden Inge van Dijk en Amhaouch (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over het bericht «Weer schrik door storing bij fiscus» (ingezonden 7 september 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Vijlbrief (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst)
            (ontvangen 1 oktober 2021).
         
Vraag 1
            
Heeft u kennisgenomen van het genoemde artikel?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u aangeven hoeveel onjuiste en onterechte naheffingen en boetes door de Belastingdienst
               naar ondernemers zijn uitgestuurd?
            
Antwoord 2
            
In totaal hebben 37.700 ondernemers onterecht een naheffingsaanslag en een aangifteverzuimboete
               opgelegd gekregen. Dit komt voort uit een verstoring van het ICT-systeem voor de omzetbelasting
               begin augustus en een menselijke fout die is gemaakt bij de herstelwerkzaamheden na
               een storing.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven hoe deze fout heeft kunnen gebeuren?
Antwoord 3
            
Op 4 en 5 augustus is een storing geweest in het computersysteem dat btw-aangiftes
               verwerkt. Het hoge aantal tegelijk aangeboden aangiften kon niet verwerkt worden,
               waardoor de geautomatiseerde verwerking werd onderbroken. Het oude computersysteem2 staat onder druk, mede door de groei van het aantal ondernemers.
            
Nadat dit is geconstateerd, werd er direct gestart met het herstel door medewerkers
               van de Belastingdienst. Bij deze vorm van herstel worden de bestanden handmatig nagelopen.
               Hierbij is echter een menselijke fout gemaakt, waardoor aangiften nog niet konden
               worden verwerkt.
            
Als gevolg hiervan heeft het systeem geautomatiseerd 37.700 naheffingsaanslagen opgelegd
               aan ondernemers met dagtekening 28 augustus 2021.3 Hierbij is de ondernemers een betaalverzuimboete en een aangifteverzuimboete opgelegd.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven of ondernemers die uitstel hebben aangevraagd vanwege corona ook dergelijke
               foutieve brieven met een naheffing en boete hebben ontvangen?
            
Antwoord 4
            
Ik beschik nu niet over het inzicht of ondernemers die uitstel hebben aangevraagd
               voor betaling ook een foutieve brief met een naheffing en een boete hebben ontvangen.
            
De mogelijkheid bestaat wel dat ondernemers die uitstel van betaling hebben aangevraagd
               vanwege corona ook dergelijke foutieve brieven met een naheffing en boete hebben ontvangen.
               Het kan immers zijn dat hun aangifte niet verwerkt is door de verstoringen.
            
De getroffen ondernemers die Corona uitstel hebben aangevraagd, hebben wel het uitstel
               gehad conform de corona regeling.
            
Vraag 5
            
Kunt u verklaren op basis waarvan hoge naheffingen en boetes zijn opgelegd, ook wanneer
               geen sprake was van enige omzet?
            
Antwoord 5
            
Hier ligt een menselijke fout aan ten grondslag die is gemaakt tijdens het herstellen
               van een technische verstoring n.a.v. een limietoverschrijding. Er is geen verband
               tussen de hoogte van de foutief opgelegde naheffing en de hoogte van de omzet.
            
Vraag 6
            
Kunt u aangeven hoe de getroffen ondernemers zo snel mogelijk individueel op de hoogte
               gesteld kunnen worden van de fout?
            
Antwoord 6
            
Direct na het constateren van de fout is dit generiek gemeld in het verstoringenoverzicht
               op Belastingdienst.nl.4 In het verstoringenoverzicht is op 26 augustus een bericht hierover gepubliceerd.
               Dit is het belangrijkste communicatiekanaal voor het snel melden van verstoringen.
               Daarnaast is een algemeen bericht op het forum voor fiscale dienstverleners geplaatst
               op 27 augustus. Bij een verstoring als deze heeft de Belastingdienst tijd nodig om
               zorgvuldig te analyseren wie hiervoor te informeren. Nu er een compleet beeld is opgemaakt
               van de omvang van het probleem en welke ondernemers het betrof, zijn zij alsnog per
               brief geïnformeerd. In totaal worden de getroffen ondernemers op drie momenten per
               brief geïnformeerd:
            
1. 21–22 september: met een excuusbrief waarin gemeld wordt dat de ondernemers zelf geen
                     actie hoeven te ondernemen of bezwaar hoeven te maken omdat de Belastingdienst zorgt
                     voor het herstel.
                  
2. 17 en 24 september: na het geautomatiseerd vernietigen van de betaalverzuimboete volgt
                     een eerste verminderingsbeschikking
                  
3. 15 en 22 oktober: na het vernietigen van de aangifteverzuimboete volgt een tweede
                     verminderingsbeschikking
                  
Vraag 7
            
Kunt u in de tussentijd zo snel mogelijk ondernemers actief op de hoogte stellen dat
               foutieve brieven in omloop zijn, bijvoorbeeld door een bericht via het ondernemersportaal
               van de Belastingdienst, om onrust en negatieve gevolgen te voorkomen?
            
Antwoord 7
            
Zie het antwoord op vraag 6.
Vraag 8
            
Kunt u aangeven wat de Belastingdienst gaat doen voor getroffenen die kosten hebben
               gemaakt in relatie tot de foutieve brieven, bijvoorbeeld door hun financieel adviseurs
               in te schakelen?
            
Antwoord 8
            
Kosten zoals bijvoorbeeld kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand voor het
               maken van bezwaar tegen de opgelegde naheffingsaanslagen kunnen volgens de normaal
               geldende regels voor (een forfaitair bepaalde) vergoeding5 in aanmerking komen.
            
Vraag 9
            
Kunt u aangeven hoe zulke fouten in de toekomst voorkomen kunnen worden?
Antwoord 9
            
Om deze verstoringen te voorkomen worden extra controles op handmatige taken ingericht
               en op het overschrijden van de limieten. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar
               een structurele oplossing.
            
De Belastingdienst heeft voor de omzetbelasting een verouderd ICT-systeem, waar op
               termijn een vernieuwd systeem de huidige kwetsbaarheden moet wegnemen. De Belastingdienst
               is inmiddels gestart met de voorbereiding van de vervanging van het bestaande systeem.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.