Schriftelijke vragen : Het bericht 'Hoe een Nederlandse reder migranten ‘terugduwde’ naar Libië'
Vragen van het lid Podt (D66) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht «Hoe een Nederlandse reder migranten «terugduwde» naar Libië» (ingezonden 22 september 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Hoe een Nederlandse reder migranten «terugduwde» naar
Libië»?1
Vraag 2
Klopt het dat commerciële schepen steeds vaker betrokken raken bij pushbacks, waarbij
private schepen vluchtelingen en migranten terugbrengen naar Libië of andere derde
landen, zoals in dit artikel wordt geschetst? Wat is uw reactie hierop?
Vraag 3
Zijn hierbij, naast de in dit artikel genoemde reder, vaker Nederlandse schepen of
reders betrokken?
Vraag 4
Bent u het eens dat pushbacks verboden zijn, ook als dit in opdracht zou gebeuren
van de Italiaanse (of een andere Europese) overheid? Zo ja, op welke wijze is en wordt
opgetreden tegen reders die hierbij betrokken zijn? Indien niet wordt opgetreden,
waarom niet? Bent u van mening dat de Europese Commissie hard genoeg optreedt tegen
lidstaten die hun kustwacht laten bijdragen aan pushbacks? Welke mogelijkheden ziet
u voor de Europese Commissie, lidstaten die zich middels hun kustwacht schuldig maken
aan pushbacks, hierop te sanctioneren?
Vraag 5
Herinnert u zich uw uitspraak van 11 mei 2021 tijdens het vragenuur waarin u zei dat
Libië geen veilige haven is en dat een kapitein drenkelingen die internationale bescherming
willen, aan wal dient te brengen in een veilige haven? Hoe beoordeelt u in dat licht
de acties van commerciële schepen zoals VOS Triton? Wat bent u van plan om te voorkomen
dat (Nederlandse) reders zich in de toekomst genoodzaakt voelen drenkelingen af te
zetten in onveilige havens zoals die van Libië?
Vraag 6
Hoe beoordeelt u de uitspraak van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders
over het feit dat een botsing tussen het VN-Vluchtelingenverdrag (de verplichting
drenkelingen uit zee te redden) en de International Convention on Maritime Search and Rescue (de verplichting om orders van de kustwacht op te volgen) een reden zou zijn waarom
reders aarzelen drenkelingen uit het water te halen? Bent u het eens dat het VN-Vluchtelingenverdrag,
waar Europese lidstaten en dus hun kustwachten zich aan gecommitteerd hebben altijd
leidend is, en dat er dus geen sprake kan zijn van een «botsing» met de International Convention on Maritime Search and Rescue? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Bent u bereid deze onduidelijkheid, die klaarblijkelijk bestaat, op te helderen bij
de Nederlandse reders en meer in algemene zin bij reders aan te geven dat zij altijd
verplicht zijn op noodkreten te reageren?
Vraag 8
Bent u tevens bereid deze problematiek bij de eerstvolgende JBZ-raad wederom aan te
kaarten en in gesprek te gaan over oplossingen, om te zorgen dat in de toekomst voorkomen
wordt dat reders worden meegezogen in de onenigheid tussen en onwil van Europese lidstaten
te komen tot fatsoenlijk Europees migratiebeleid?
Vraag 9
Kunt u deze vragen uiterlijk 4 oktober beantwoorden, zodat de antwoorden kunnen worden
betrokken bij het commissiedebat over de JBZ-raad van 6 oktober 2021?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Anne-Marijke Podt, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.