Schriftelijke vragen : Het bericht: ‘Spoorbrug over van Harinxmakanaal bij Leeuwarden nog wekenlang defect’
Vragen van de leden Rudmer Heerema (VVD), De Vries (VVD) en Grinwis (CU) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht: «Spoorbrug over van Harinxmakanaal bij Leeuwarden nog wekenlang defect» (ingezonden 20 september 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht: «Spoorbrug over Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden nog
wekenlang defect»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u dit bericht? Kan een uitgebreide reactie worden gegeven op de situatie?
Vraag 3
Kan u een duidelijk beeld schetsen van de aanleiding van dit defect?
Vraag 4
Is de planvorming voor de inspectie, het herstel en het terugplaatsen van de cilinder
evenals het weer functioneel maken van de HRMK-brug inmiddels gereed?
Vraag 5
Wat wordt er gedaan om de herstelwerkzaamheden aan de HRMK-brug zo snel mogelijk af
te ronden? Bent u hierover in gesprek met ProRail? Kunt u garanderen dat de scheepvaart
zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van de HRMK-brug en dat de hinder zo veel
mogelijk beperkt zal worden?
Vraag 6
Is het inmiddels bekend hoe lang de werkzaamheden gaan duren? Wat is de snelst mogelijke
datum van ingebruikname en kunt u een tijdslijn schetsen zodat de scheepvaart weet
waar ze aan toe is?
Vraag 7
Hoe wordt er gecommuniceerd met de scheepvaart over het verloop van de situatie rondom
het defect en het herstel van de HRMK-brug?
Vraag 8
Herinnert u zich nog dat tijdens het commissiedebat Meerjarenprogramma Infrastructuur,
Ruimte en Transport (MIRT) van 16 juni 2021 aandacht is gevraagd voor de verouderde
spoorbrug over het Van Harnixmakanaal en u aangaf dat ProRail is gevraagd u te voorzien
van de laatste informatie over de staat van de brug? Kan de u de informatie van ProRail
delen?
Vraag 9
Ziet de u naar aanleiding van deze informatie de noodzaak een quickscan uit te laten
voeren naar de mogelijkheid de brug te vervangen voor een aquaduct?
Vraag 10
Wat zijn de (financiële) gevolgen van het defect voor de scheepvaart?
Vraag 11
Hoe vaak worden bruggen als de brug over het Harinxmakanaal door ProRail geïnspecteerd,
gezien de constatering dat de hefcilinder van de brug onverwachts defect is geraakt en de brug sindsdien niet meer te openen is voor scheepvaart?
Vraag 12
Wat zijn de (maatschappelijke) kosten van het oplossen van een dergelijke storing?
En wegen die op tegen investeringen in degelijk beheer en onderhoud?
Vraag 13
Hoeveel bruggen werken er, naast deze brug en de andere spoorbrug over het Van Harinxmakanaal,
met een vergelijkbare hefcilinder?
Vraag 14
Is er noodzaak om deze bruggen ook te controleren om soortgelijke defecten te voorkomen?
Indieners
-
Gericht aan
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Pieter Grinwis, Kamerlid -
Medeindiener
Aukje de Vries, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.