Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bikker over het sinds 1 januari 2021 geldend verbod van Zilveren Kruis om medische hulpmiddelen via apotheken en apotheekhoudende huisartsen te verstrekken
Vragen van het lid Bikker (ChristenUnie) aan de Minister voor Medische Zorg over het sinds 1 januari 2021 geldend verbod van Zilveren Kruis om medische hulpmiddelen via apotheken en apotheekhoudende huisartsen te verstrekken (ingezonden 19 juli 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede Staatssecretaris
            van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen op 15 september 2021). Zie ook Aanhangsel
            Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 3672.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de beleidswijziging die Zilveren Kruis sinds 1 januari 2021 heeft
               ingesteld waardoor verzekerden hun medische hulpmiddelen zoals incontinentiemateriaal,
               diabetesteststrips, medische voeding en verbandmaterialen alleen bij gecontracteerde
               medische speciaalzaken kunnen bestellen en niet meer kunnen afhalen bij de apotheek
               maar deze thuis bezorgd moeten laten krijgen?
            
Antwoord 1
            
Ja, ik ben bekend met de beleidswijziging van Zilveren Kruis. De toenmalig Minister
               voor MZS is hierop ingegaan in de brief van 26 april 2021.
            
Vraag 2
            
Bent u bekend met signalen van apothekers en verzekerden dat deze wijziging negatief
               uitpakt als het gaat om gebruiksvriendelijkheid, snelle service en maatwerk, omdat
               de verplichte bijkomende kosten zeer hoog worden, waardoor leveranciers zich genoodzaakt
               zien om alleen grote hoeveelheden te bezorgen?1
Antwoord 2
            
Ja, ik ben bekend met signalen hierover. De voormalig Minister voor MZS heeft hierover
               op 26 april 2021, naar aanleiding van een verzoek om een reactie van de vaste commissie
               voor VWS, een brief gestuurd naar de Tweede Kamer (zie Kamerstuk 32 805, nummer 115). 2
Vraag 3
            
Kunt u aangeven aan welke kwaliteitsstandaarden Zilveren Kruis moet voldoen met betrekking
               tot het inkopen van medische hulpmiddelen? Vindt u dat Zilveren Kruis daar nu aan
               voldoet?
            
Antwoord 3
            
Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij zorgen voor goede, betaalbare en toegankelijke
               zorg voor alle verzekerden, gericht op het bevorderen van gezondheid en kwaliteit
               van leven. Concreet betekent dit dat zorgverzekeraars voldoende zorg van goede kwaliteit
               moeten inkopen voor verzekerden, maar daarin ook zelf keuzes mogen maken. Een voorwaarde
               hierbij is wel dat zorgverzekeraars deze zorgplicht naar hun verzekerden kunnen nakomen,
               dat betekent dat zorgverzekeraars aanbieders voor natura-zorg voldoende moeten contracteren,
               zodat verzekerden hun recht op zorg ook kunnen verkrijgen. Het staat zorgverzekeraars
               echter vrij om met aanbieders wel of geen overeenkomst aan te gaan. De Nederlandse
               Zorgautoriteit (NZa) ziet toe op de naleving van de zorgplicht (artikel 11 van de
               Zorgverzekeringswet). In de «Beleidsregel toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars
               (TH/BR-025)» is opgenomen wat van zorgverzekeraars verwacht wordt ten aanzien van
               tijdigheid, kwaliteit en bereikbaarheid. In «De zorgplicht: handvatten voor zorgverzekeraars
               (PUC_323566_22)» benoemt de NZa handvatten bij de uitvoering van de zorgplicht.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven welke eisen een verzekeraar mag stellen aan gecontracteerde zorgverleners?
               Kunnen eisen over manier van bezorgen (thuis) daarbij horen? Met welk doel voor ogen
               mogen zorgverzekeraars deze eisen stellen?
            
Antwoord 4
            
Voor zorgverzekeraars is het van belang dat zij hun zorgplicht naar hun verzekerden
               nakomen en zorgen voor het betaalbaar en toegankelijk houden van goede zorg. Dit betekent
               dat zorgverzekeraars aanbieders moeten contracteren, zodat verzekerden hun recht op
               zorg ook kunnen verkrijgen. Eisen over de manier van bezorgen kunnen daarbij horen.
               Daarover maken zorgverzekeraars en zorgaanbieders afspraken. De NZa ziet toe op de
               naleving van de zorgplicht (artikel 11 van de Zorgverzekeringswet).
            
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis geeft aan onder andere afspraken gemaakt te hebben
               over de gestelde kwaliteitseisen, levertijden, afleverhoeveelheden en spoedzorg. Zo
               werken bij de gecontracteerde medisch speciaalzaken gespecialiseerde verpleegkundigen
               en wondconsulenten die bij medische problemen direct telefonisch of online kunnen
               ondersteunen en adviseren. Ook zijn er afspraken gemaakt over bereikbaarheid en bezorging.
               Een medisch speciaalzaak is 24 uur, 7 dagen per week bereikbaar voor bestellingen,
               vragen en advies. Spoedbestellingen worden binnen 6 uur afgeleverd op het verblijfadres
               in Nederland.
            
Vraag 5
            
Kunt u schetsen wat de gevolgen zijn voor chronische patiënten als zij te laat, te
               weinig of niet passende medische hulpmiddelen ontvangen?
            
Antwoord 5
            
De gevolgen die kunnen optreden als chronische patiënten te laat, te weinig of niet
               passende hulpmiddelen ontvangen, zijn afhankelijk van het soort hulpmiddel. Het niet
               tijdig verkrijgen van een passend medisch hulpmiddel kan gevolgen hebben voor de mogelijkheden
               van participatie in de maatschappij, het kan gevolgen hebben voor de levenskwaliteit
               en kan ook vergaande medische gevolgen hebben.
            
Juist om te voorkomen dat dit soort gevolgen optreedt, heeft Zilveren Kruis afspraken
               gemaakt met medisch speciaalzaken over kwaliteitseisen, levertijden, afleverhoeveelheden
               en spoedzorg. Zilveren Kruis monitort of de gecontracteerde aanbieders zich aan de
               overeengekomen vereisten houden. Hiermee verwacht ik dat negatieve gevolgen voor patiënten
               zoveel mogelijk worden voorkomen.
            
Vraag 6
            
Welke mogelijkheden hebben verzekerden in de praktijk om van verzekeraar te veranderen
               en als chronisch patiënt zich aanvullend te verzekeren?
            
Antwoord 6
            
Alle verzekerden hebben jaarlijks de mogelijkheid om desgewenst over te stappen naar
               een andere zorgverzekeraar en zich aanvullend te verzekeren. De angst dat chronisch
               zieken door een andere zorgverzekeraar niet geaccepteerd worden voor de aanvullende
               verzekering blijkt volgens de cijfers niet terecht. Cijfers van Zorgweb laten namelijk
               zien dat in 2021 bij
            
slechts 2,4 procent van de aanvullende verzekeringen sprake was van medische selectie.
               Omdat ik het belangrijk vind dat ook chronisch zieken zich vrij voelen om over te
               kunnen stappen, heb ik tijdens de informatiecampagne van het afgelopen overstapseizoen
               de boodschap verspreid dat voor een aanvullende verzekering vrijwel geen acceptatievoorwaarden
               gelden (zie Kamerstuk 29 689, nummer 1099).
            
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft zijn gewijzigde beleid tijdig, voor 1 april 2020,
               gepubliceerd op zijn website en in oktober 2020 de betreffende verzekerden geïnformeerd.
               Deze datum ligt ruim voor het einde van de overstapperiode. Dit heeft de verzekerden
               in staat gesteld om voordat het gewijzigde beleid inging, indien gewenst, te kiezen
               voor een andere zorgverzekeraar.
            
Vraag 7
            
Bent u bereid om in gesprek te gaan met Zilveren Kruis over de inkoopvoorwaarden voor
               medische hulpmiddelen en de benodigde verbetering voor verzekerden?
            
Antwoord 7
            
Ik organiseer regelmatig overleggen met zorgverzekeraars. Dat neemt niet weg dat ik
               ook uw zorgen hoor. Maar zolang de keuzes van de zorgverzekeraar binnen de kaders
               van de wet passen, is het niet aan mij om daarop te interveniëren.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport - 
              
                  Mede namens
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.