Schriftelijke vragen : Het bericht 'Opnieuw problemen met Keolis-bussen die plotseling uitvallen'
Vragen van de leden Inge van Dijk, Palland en Amhaouch (allen CDA) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Opnieuw problemen met Keolis-bussen die plotseling uitvallen» (ingezonden 14 september 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Opnieuw problemen met Keolis-bussen die plotseling
uitvallen»?1
Vraag 2
Wie is de fabrikant van deze bussen? Is dat het Chinese bedrijf Build Your Dreams
(BYD), waarover u in antwoord op eerdere Kamervragen schreef dat Keolis «goede ervaringen
heeft met de bussen van BYD» en «onderzoek naar klanttevredenheid goede cijfers laat
zien»?2 In hoeverre is die zienswijze nog steeds dezelfde?
Vraag 3
Kunt u aangeven hoeveel problemen er tot dusver met bussen van de betreffende leverancier(s)
in Nederland zijn geweest en van welke aard deze problemen zijn? Is op enig moment
de verkeersveiligheid en/of veiligheid van inzittenden in het geding geweest? Hoeveel
bussen kampen thans met defecten c.q. dienen gerepareerd te worden en wat betekent
dit voor het OV-aanbod in de regio?
Vraag 4
Klopt het dat provincies weliswaar concessieverlener zijn, maar niet zelf bussen kunnen
aanbesteden c.q. eisen stellen aan (de herkomst van) het busmaterieel, omdat deze
in een private transactie zijn aangekocht door de concessiehouder, namelijk Keolis,
waaraan ook geen directe eisen kunnen worden gesteld?
Vraag 5
Wat zijn de mogelijkheden voor concessieverleners en nutsbedrijven om, op grond van
artikel 62, vierde lid, van de Wet Personenvervoer 2000 en/of de Aanbestedingswet
2012, voorwaarden te stellen, die kunnen leiden tot uitsluiting van partijen op basis
van herkomst, zoals via het verlenen van een speciale sectoropdracht? Hoe vaak wordt
van deze mogelijkheden gebruik gemaakt?
Vraag 6
Deelt u de mening dat sprake moet zijn van een gelijk speelveld en van eerlijke concurrentie,
willen Europese en Nederlandse bedrijven eerlijke kansen krijgen ten opzichte van
staatsgesteunde ondernemingen uit derde landen elders in de wereld?
Vraag 7
Kunt u aangeven wat het Internationaal Aanbestedingsinstrument (International Procurement
Instrument, IPI), waarover de onderhandelingen naar verwachting dit najaar starten3, concreet betekent voor de openbaar vervoersconcessies die provincies verlenen en
de aanbestedingen die vervoersbedrijven daarbinnen uitvoeren voor het busmaterieel?
Vraag 8
Zal het IPI straks ook door provincies kunnen worden benut, bijvoorbeeld om in hun
concessie de vervoerder een verplichte toets op oneigenlijke staatssteun op te leggen,
als zij het busmaterieel aanbesteden? Of kan de mogelijkheid aan provincies worden
geboden om de eis stellen dat bij die aanbesteding busbouwers worden uitgesloten uit
landen die niet zijn aangesloten bij de Government Procurement Agreement (GPA), de
multilaterale Overeenkomst inzake overheidsopdrachten?
Vraag 9
Bent u bereid om met provincies, bijvoorbeeld via het Interprovinciaal Overleg, in
overleg te treden over de mogelijkheid om via het IPI de kansen voor Europese aanbieders
van (bijvoorbeeld elektrische of waterstof-)bussen te vergroten? Indien ja, op welke
termijn?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Inge van Dijk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
H.M. Palland, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.