Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rajkowski over de uitfasering van ISDN30 en de mogelijke onveilige situaties, door minder betrouwbare bereikbaarheid van particuliere alarmcentrales (PACS’s) en zorgcentrales
Vragen van het lid Rajkowski (VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over uitfasering ISDN30 en de mogelijke onveilige situaties door minder betrouwbare bereikbaarheid van particuliere alarmcentrales (PACS’s) en zorgcentrales tot gevolg (ingezonden 20 juli 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 10 september
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Coronavirus en de uitfasering van Interconnecting Leased
Lines (ILL) en (WLR) ISDN 15/20/30/30CPA1»? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met dit bericht. De uitfasering van de genoemde diensten en onderliggende
technieken is de laatste stap in het uitfaseren van de traditionele technologieplatformen
van KPN. KPN is sinds 2017 bezig met het afschakelen van deze technieken.2 Het aantal gebruikers van deze traditionele diensten neemt namelijk al jaren gestaag
af door de opkomst van digitale alternatieven zoals Voice over IP, hoogwaardige IP-breedbanddiensten
en gebruik van mobiele telefonie. Ook is het onderhouden van verouderde technieken
en bijbehorende diensten ingewikkeld, benodigde onderdelen van de apparatuur worden
schaarser en maatwerkoplossingen bij de klant om de levensduur te rekken vergroten
de kans op storingen. Ik vind het een logische en goede ontwikkeling dat de overstap
naar hoogwaardigere technieken gemaakt wordt. Dit is in het belang van zowel de telecomaanbieder
als de eindgebruiker. Oude technieken in de lucht houden voor een sterk afgenomen
aantal klanten past daar niet bij. Uitfasering van diensten die aan het einde van
hun levensduur zijn is onvermijdelijk en kan ook niet tegenhouden worden. Ik vind
wel dat uitfasering zorgvuldig moet gebeuren en tijdig en duidelijk moet worden aangekondigd,
en dat samen met de klanten die nog gebruik maken van de betreffende dienstverlening
gekeken moet worden naar een passend alternatief. Dit vraagt om tijdige actie van
zowel de telecomaanbieder als de klant zelf. Zoals in het door de vraagsteller aangehaalde
bericht is vermeld, heeft KPN reeds op 20 juli 2018 aangekondigd dat deze dienstverlening
wordt uitgefaseerd. Tele2, die voor de dienstverlening het KPN-netwerk gebruikt, heeft
evenwel gecommuniceerd niet te gaan stoppen met de IDSN-30-dienstverlening.3 Dit heeft gezorgd voor verwarring bij klanten over het al dan niet moeten migreren
naar andere technieken. Dit is onwenselijk en vraagt een passende oplossing. In het
antwoord op de vragen 2 t/m 4 ga ik hier nader op in.
Vraag 2 t/m 4
Bent u ervan op de hoogte dat voor de uitfasering van ISDN30 en andere technieken
door KPN een deadline wordt gehanteerd van 1 april 2022 en dat Tele2 een deadline
hanteert van 1 oktober 2021 in plaats van april 2022? Bent u ervan op de hoogte dat
belangenverenigingen Federatie Veilig Nederland (waaronder particuliere alarmcentrales)
& WDTM (zorgtechnologie, e-health en zorginnovatie) aangeven dat, mede door de coronapandemie,
de Tele2-deadline van 1 oktober 2021 veel te krap is, en dat een aantal leden van
deze twee belangenverenigingen aangeeft de migratie naar een nieuwe oplossing voor
tienduizenden cliënten niet tijdig te kunnen realiseren? Hoe beoordeelt u het risico
dat alarmberichten en de daarachterliggende hulpvraag na 1 oktober wellicht niet meer
worden ontvangen door de zorg- en alarmcentrales?
Deelt u de de mening dat het onwenselijk is dat door een niet betrouwbaar netwerk
de dienstverlening van de betreffende zorg- en alarmcentrales, veiligheidsrisico’s
ontstaan? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid te kijken naar een tijdelijke oplossing waarbij de continuïteit van
de dienstverlening gewaarborgd blijft, zodat de cliënten en hun naasten zich geen
zorgen hoeven te maken over de stabiliteit van hun netwerk en dus hun eigen veiligheid?
Welke oplossing zou dat kunnen zijn?
Antwoord 2 t/m 4
KPN heeft eind vorig jaar aangegeven dat zij verwacht dat niet al haar klanten die
gebruik maken van de diensten die worden uitgefaseerd, voor 1 oktober 2021 gemigreerd
kunnen zijn naar een alternatieve dienst. Voor het migreren is het soms noodzakelijk
om op locatie aanpassingen te doen aan de apparatuur. Door de maatregelen die zijn
ingesteld voor het bestrijden van de COVID-19-pandemie was dit soms niet mogelijk
en liep de migratie vertraging op. KPN heeft daarom voor haar klanten de deadline
een half jaar uitgesteld. Het uitfaseren van de onderliggende techniek waarmee de
telecomnetwerkwerken van de verschillende telecomaanbieders aan elkaar gekoppeld zijn,
waaronder de zogenoemde TDM-interconnectie, loopt geen vertraging op door de COVID-19-maatregelen.
Dit treft echter wel de klanten die via andere telecomaanbieders op het KPN-netwerk,
zoals Tele2, gebruik maken van bijvoorbeeld ISDN-30-diensten. Tele2 heeft bevestigd
dat vanaf 1 oktober klanten die nog niet zijn overgestapt op een alternatief mogelijk
problemen ondervinden met hun verbinding.
Daarom heeft Tele2 maatregelen getroffen in haar netwerk die ervoor zorgen dat bij
het overgrote deel van de klanten de verbinding niet wegvalt. Hierbij wordt het oude
signaal omgezet naar een IP-signaal. Omdat het hier gaat om verbindingen van zorg-
en alarmcentrales is het uiteraard zeer onwenselijk als er een verbinding tijdelijk
buiten werking is na 1 oktober 2021. In goed overleg met de zorg- en alarmcentrales
wordt er daarom door Tele2 nu volop getest om problemen tijdig te kunnen vaststellen
en oplossen, en wordt gekeken of de nodige aanpassingen op locatie of migratie naar
een moderne dienst zo snel mogelijk kunnen plaatsvinden, hopelijk voor 1 oktober 2021
en anders zeker voor 1 april 2022. In aanvulling hierop wordt er, op verzoek van Tele2,
door KPN uiterlijk tot 1 april 2022 een tijdelijke vangnetoplossing geboden indien
zich na 1 oktober onverhoopt toch problemen voordoen nadat de technische aanpassing
is ingegaan. De Autoriteit Consument en Markt (ACM), die KPN eind vorig jaar toestemming
heeft verleend4 om de TDM-interconnectie uit te faseren, heeft KPN toestemming gegeven om in deze
gevallen de TDM-interconnectie tijdelijk weer te activeren. Tele2 heeft de zorg- en
alarmcentrales hierover op 20 augustus jl. geïnformeerd. Samen met de ACM blijf ik
hierbij de vinger aan de pols houden.
Tegelijkertijd is het uiteraard van belang dat voor zorg- en alarmcentrales die dergelijke
belangrijke communicatie verzorgen de betrouwbaarheid van de verbinding centraal moet
staan en hiertoe altijd gekeken moet worden naar het mogelijk overstappen naar hoogwaardigere,
toekomstvaste technieken om de verbinding zo stabiel mogelijk te houden. Het is niet
wenselijk om gebruik te blijven maken van technieken die aan het einde van hun levensduur
zijn.
Vraag 5
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden, in ieder geval ruim voor 1 oktober
2021?
Antwoord 5
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.