Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Gemeenten slaan alarm om volledige afsluiting A12: Ernstige gevolgen voor verkeer'
Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstraat over het bericht «Gemeenten slaan alarm om volledige afsluiting A12: Ernstige gevolgen voor verkeer» (ingezonden 27 augustus 2021).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Gemeenten slaan alarm om volledige afsluiting A12:
               Ernstige gevolgen voor verkeer»?1
Vraag 2
            
Is er een landelijke aanpak bij onderhoud van wegen om over te gaan op een gedeeltelijke
               of gehele afsluiting? Hoe vaak komt een gehele afsluiting op A-wegen voor in Nederland
               en wat is de reden dat er in dit geval gekozen is voor een volledige afsluiting?
            
Vraag 3
            
Op basis van welke argumenten is er gekozen voor een volledige afsluiting versus een
               gedeeltelijke afsluiting?
            
Vraag 4
            
Wat bedraagt de extra reistijd ten gevolge van de afsluiting en het volgen van omleidingsroutes?
Vraag 5
            
Zijn de getroffen gemeenten en sectoren betrokken bij de keuze van een volledige wegafsluiting,
               die een enorme impact heeft op de bereikbaarheid? Welk overleg is hier de afgelopen
               weken nog over geweest? Hoe zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat, ook in de toekomst,
               de rest van Nederland vroegtijdig en volledig geïnformeerd wordt over het afsluiten
               van deze en andere belangrijke verkeersaders?
            
Vraag 6
            
Zijn alle mogelijkheden in kaart gebracht om bij dit onderhoud voor zowel de omliggende
               regio’s als Rijkswaterstaat de beste optie te bepalen? Ook in relatie tot andere wegwerkzaamheden
               in de regio?
            
Vraag 7
            
Is er geanalyseerd wat de gevolgen zijn van de volledige afsluiting voor het onderliggende
               wegennet en de verkeersveiligheid rondom bijvoorbeeld scholen, winkelgebieden en wijken
               binnen de bebouwde kom?
            
Vraag 8
            
Is er geanalyseerd in hoeverre het onderliggend wegennet de drukte, de doorstroom
               en de zwaarte van het verkeer kunnen opvangen? En wat zijn de conclusies die getrokken
               kunnen worden uit de resultaten van deze analyse(s)?
            
Vraag 9
            
Op welke manier moeten de aangrenzende bedrijven omgaan met de afsluiting? Is er sprake
               van hulp en compensatie?
            
Vraag 10
            
De A12 heeft vier rijstroken, waarom is er niet voor de altijd toegepaste Duitse methode
               gekozen van een 2x2 afsluiting waardoor gedurende de werkzaamheden twee rijstroken
               beschikbaar blijven?
            
Vraag 11
            
Waarom is er niet voor gekozen dergelijk groot onderhoud in de zomervakantie van 2021
               te laten plaatsvinden? Is er een mogelijkheid om de werkzaamheden te verplaatsen naar
               een volgende vakantieperiode, bijvoorbeeld de zomer van 2022?
            
Vraag 12
            
Welke andere mogelijkheden zijn er om een volledige afsluiting van negen dagen, waarvan
               het grootste gedeelte doordeweeks plaatsvindt, te voorkomen?
            
Vraag 13
            
Kunt u deze vragen één voor één, en ruimschoots voor de start van de afsluiting en
               werkzaamheden beantwoorden?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Peter de Groot, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.