Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eppink over het bericht ‘Fietspad ‘wordt gevaarlijk’ door nieuwe elektrische voertuigen’
Vragen van het lid Eppink (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Fietspad «wordt gevaarlijk» door nieuwe elektrische voertuigen» (ingezonden 28 juli 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
11 augustus 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de reacties van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond
in De Telegraaf van vandaag op uw plannen omtrent het toelaten van allerlei hippe
lichte elektrische voertuigen (LEV’s)?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Wat is uw reactie op dit bericht?1
Snapt u de zorgen die bij deze organisaties leven over de veiligheid van «traditionele»
fietsers door de explosieve toename van snelle en vaak amper hoorbare LEV’s op fietspaden?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2, 3
Ja, zij hebben deze zorgen ook geuit tijdens het consultatietraject met stakeholders
bij de totstandkoming van het nieuwe nationaal toelatingskader voor Lichte Elektrische
Voertuigen (LEV-kader).
Vraag 4
Deelt u de zorgen dat uw besluit onze fietspaden vooral voor kwetsbare traditionele
fietsers, zoals kinderen en ouderen, onveilig maakt? Zo nee, waar baseert u dit op?
Zo ja, vanwaar dan toch uw besluit?
Antwoord 4
Bij de uitwerking van het LEV-kader is de verkeersveiligheid voorop gesteld en goed
gekeken naar maatregelen die verkeersveiligheidsrisico’s kunnen beperken, zoals de
wijze van toelating en de gebruikseisen. Het LEV-kader heeft als doel dat LEVs die
zijn toegelaten technisch veilig zijn en veilig gebruikt kunnen worden binnen het
bestaande verkeer. Het LEV-kader gaat niet alleen over nieuwe voertuigen, maar ook
over bestaande voertuigen zoals e-bakfietsen. Het kader biedt spelregels welke voertuigen
met welke massa, afmetingen en snelheid op welke plaats op de weg horen. Als uitgangspunt
in het LEV-kader wordt gehanteerd dat LEVs (max. 25 km/uur, maximale breedte van 1,0
meter) gebruik maken van het fietspad. Er worden specifieke eisen aan het vermogen
en de versnelling van LEVs gesteld waarbij het uitgangspunt is: zoveel mogelijk gelijkenis
met een fiets. Hierdoor ontstaat een homogener snelheidsbeeld op het fietspad en dat
draagt bij aan de verkeersveiligheid.
Vraag 5
Kunt u concreet aangeven (en dus niet volstaan met de reactie dat de Fietsersbond
als stakeholder is «geïnterviewd» voor het rapport over het LEV-kader van DTV Consultants
dat u onlangs naar de Kamer stuurde) in hoeverre aan de voorkant is gesproken met
belangengroepen als VVN en de Fietsersbond, maar ook bijvoorbeeld seniorenorganisaties,
over de wenselijkheid van uw plannen en de gevolgen voor de veiligheid op fietspaden?
Antwoord 5
In het najaar van 2019 is gestart met de ontwikkeling van het LEV-kader. Hiervoor
zijn diverse onderzoeken en intensieve consultatietrajecten met een brede groep stakeholders
uitgevoerd. In het voorjaar van 2020 is o.a. een online consultatie uitgevoerd, waar
meer dan 60 organisaties voor waren uitgenodigd (waaronder seniorenorganisaties, zoals
ANBO), die door uiteindelijk 47 stakeholders is ingevuld2. Verder zijn gedurende 2020 en 2021 diverse bijeenkomsten georganiseerd waar stakeholders
hun kennis, expertise en standpunten konden inbrengen. Specifiek voor de plaats op
de weg van LEVs is in het najaar van 2020 een vervolgtraject gestart met verdiepende
sessies, waarover ik uw Kamer heb geïnformeerd bij het versturen van de outline van
het LEV-kader3. Daarnaast heeft gedurende de uitwerking van het nieuwe toelatingskader periodiek
(circa drie keer per jaar) een directeurenoverleg plaatsgevonden. VVN en de Fietsersbond
namen deel aan het directeurenoverleg, maar o.a. ook de ANWB, SWOV, de VNG en de RDW.
Vraag 6
Heeft u naar aanleiding hiervan concrete stappen gezet? Zo ja, welke en waarom hebben
deze blijkens het bericht van vandaag de zorgen van de betrokken organisaties allerminst
weggenomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Mede op basis van diverse onderzoeken en input van diverse stakeholders is het nieuwe
LEV-kader opgesteld dat op 13 juli jongstleden met uw Kamer is gedeeld.4 Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en eventuele noodzaak voor
lokaal maatwerk ten aanzien van de plaats op de weg. Zoals gemeld in de Kamerbrief
over het LEV-kader streef ik er naar begin volgend jaar de uitkomsten van dat onderzoek
met uw Kamer te delen.
Vraag 7
Vindt u niet dat het fietspad overvol raakt? Zo nee, waar ligt voor u de grens?
Antwoord 7
Ik ben mij bewust van de grote verschillen met betrekking tot de drukte op het fietspad
in Nederland. In de grote steden is het bijvoorbeeld op sommige fietspaden erg druk,
terwijl de situatie op het platteland er soms heel anders uitziet. Mede door het toenemende
fietsgebruik in de afgelopen jaren is drukte op het fietspad meer en meer in de maatschappelijke
belangstelling komen te staan. Naast de toename van het aantal fietsers zijn er diverse
andere factoren, zoals het gedrag van de gebruikers op het fietspad en de capaciteit
van de fietsinfrastructuur, die bijdragen aan de drukte op het fietspad. Naast veiligheid
op het fietspad is ook de veiligheid van de voetganger van belang. Deze dient niet
in het gedrang te komen door LEVs. LEVs zijn dan ook niet toegestaan op voetpaden
en in voetgangersgebieden. Dit maakt het een gezamenlijke opgave van Rijk, medeoverheden
en maatschappelijke organisaties. Ik neem daarom drukte op het fietspad en mogelijke
oplossingen voor de LEVs expliciet mee in het overleg met deze partijen over het eerdergenoemde
onderzoek (zie ook het antwoord op vraag 6).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.