Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Romke de Jong en Aartsen over het bericht 'Winkelleegstand loopt snel op door corona'
Vragen van de leden Romke de Jong (D66) en Aartsen (VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Winkelleegstand loopt snel op door corona» (ingezonden 18 juni 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 9 juli
            2021).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Winkelleegstand loopt snel op door corona»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2, 3
            
In hoeverre herkent u de in het artikel geschetste signalen dat de leegstand van winkelstraten
               in de grote steden toeneemt, en wat is uw reflectie daarop?
            
Hoe rijmt u uw inzet uit de brief van 12 mei 2021 (Kamerstuk 31 757, nr. 105), waarin u aangeeft dat de problematiek rondom het toekomstbestendig maken van winkelgebieden
               in mindere mate opgaat voor grote steden, met de in dit artikel gestelde situatie
               in deze steden?
            
Antwoord 2, 3
            
Ja, ook in de grote steden neemt de leegstand toe. De coronacrisis maakt een ontwikkeling
               zichtbaar, die ook al vóór corona gaande was, maar door corona versnelt en versterkt
               wordt. Dit is een reactie op structurele, achterliggende ontwikkelingen als demografische
               veranderingen, de online-ontwikkelingen en veranderende consumentenvoorkeuren. De
               genoemde structurele, onderliggende ontwikkelingen raken de middelgrote steden het
               hardst; zij zien hun vroegere centrumfunctie kleiner worden. De grote steden worden
               ook geconfronteerd met bovengenoemde ontwikkelingen maar beschikken over betere kaarten
               voor herstel na de crisis. Naar verwachting blijft hun aantrekkingskracht op bezoekers
               groter, evenals hun organiserend vermogen.
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat voor alle binnensteden de negatieve gevolgen van leegstand tegen
               dienen te worden gegaan?
            
Antwoord 4
            
Ja. Daarbij moet in alle gevallen ingespeeld worden op de specifieke kansen die de
               lokale omstandigheden met zich mee brengen.
            
Vraag 5
            
Wat kunt u, naast uw inzet uit de brief van 12 mei 2021, doen voor deze grote steden
               om te voorkomen dat daar leegstand voor een langdurige periode plaatsvindt?
            
Antwoord 5
            
Leegstand is uiteindelijk niet de oorzaak van de maatschappelijke uitdagingen waarmee
               de winkelgebieden in binnensteden te kampen hebben, maar een symptoom van dieper liggende
               oorzaken. Pas door die serieus te nemen en in te spelen op deze veranderingen kunnen
               winkelgebieden en meer in het algemeen de binnensteden, ook in de toekomst vitaal
               en toekomstbestendig zijn. De problematiek van de binnensteden van de grote steden
               is complex. Om die reden vindt momenteel een verkenning plaats van de G6 met de ministeries
               van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Economische Zaken en Klimaat
               (EZK) en Justitie & Veiligheid (J&V) om dit beter in beeld te krijgen. Naar verwachting
               zullen de resultaten hiervan de basis vormen voor een bestuurlijk vervolgtraject.
            
Vraag 6
            
Onderkent u de negatieve gevolgen als gevolg van leegstand, zoals verloedering en
               (sociale) onveiligheid, en op welke manier ondersteunt u gemeenten in het tegengaan
               hiervan?
            
Antwoord 6
            
Ja, ik onderken de negatieve gevolgen van leegstand. Bij het ondersteunen van gemeenten
               en andere lokale stakeholders speelt het samenwerkingsplatform de Retailagenda een
               belangrijke rol. Vanuit het besef dat het lokaal moet gebeuren en dat geen enkele
               partij het alleen kan, zetten de landelijke partijen achter de Retailagenda in op
               het zo goed mogelijk faciliteren van de lokale partijen. Dit doen ze door actief kenniscreatie
               te bevorderen en kennis uit te dragen, door te bevorderen dat partijen kennis en ervaring
               uitwisselen en door blokkades op te sporen en te adresseren. De Retailagenda biedt
               daarnaast een podium voor bestuurlijk overleg, dat bijdraagt aan wederzijds begrip
               en een focus op gezamenlijke strategische doelen.
            
Vraag 7
            
Herkent u de in het artikel geschetste beeld dat verhuurders van winkelpanden de huren
               flink hebben verlaagd in een poging het tij rondom de toenemende leegstand te keren?
            
Antwoord 7
            
Ja. Op basis van de recent uitgebrachte «Impactanalyse Retailagenda: Onderweg naar
               een ander normaal»2 verwacht ik dat huurprijzen voor winkels over een langere periode onder druk zullen
               blijven staan. Voor de Impactanalyse zijn retailers en vastgoedeigenaren gevraagd
               naar hun verwachtingen op dit punt. Retailers gaven aan voor de komende jaren een
               huurverlaging van ca. 40% te verwachten, vastgoedeigenaren hielden het op een verlaging
               van 25%.
            
Vraag 8
            
Wat kunt u, samen met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, aanvullend
               doen om leegstaand winkelvastgoed dat naar verwachting voor een langere termijn leegstand
               kent om te zetten in woningen op korte termijn?
            
Antwoord 8
            
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de invulling van de Impulsaanpak Winkelgebieden
               (Aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen), waarvoor het Ministerie
               van EZK 100 miljoen euro voor beschikbaar stelt. U bent hierover geïnformeerd op 12 mei
               20213 Met de Impulsaanpak worden gemeenten samen met private partijen gestimuleerd met
               een gebiedsgerichte, integrale aanpak (delen van) winkelgebieden opnieuw vitaal en
               toekomstbestendig te maken, door deze gebieden een nieuwe sociale- en economische
               basis te geven. Deze aanpak zal volop kansen bieden voor het realiseren van woningen
               in deze gebieden. Bij het vormgeven van de aanpak wordt in de praktijk nauw samen
               gewerkt met BZK.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
