Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Plas over de berichten ‘Rechtspraak nodig over blinde vlekken 112-bereikbaarheid’ en ‘Conclusies onderzoek mobiel bereik niet meer bruikbaar’
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de berichten «Rechtspraak nodig over blinde vlekken 112-bereikbaarheid» en «Conclusies onderzoek mobiel bereik niet meer bruikbaar» (ingezonden 26 mei 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 29 juni
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 3209.
Vraag 1
Kunt u op korte termijn zorgen voor actuele cijfers over de bereikbaarheid van telefoon
en internet op het platteland?1
Antwoord 1
In mijn brief van 17 mei jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de voortgang van de
beschikbaarheid van vaste digitale connectiviteit waarmee telefonie en internet mogelijk
zijn.2 In 2020 kon bijna 99% van de huishoudens in Nederland beschikken over een vaste verbinding
van tenminste 100 Mbps en circa de helft over 1 Gbps. Op www.overalsnelinternet.nl/breedbandkaart kan de beschikbaarheid ook worden geraadpleegd per provincie, gemeente of individueel
adres.
Met betrekking tot de dekking van de mobiele netwerken wijs ik allereerst op de dekkingskaarten
die de mobiele netwerkaanbieders op hun eigen websites hebben staan.3 In aanvulling daarop wordt er momenteel gewerkt aan het creëren van een kaart die
weergeeft waar er in Nederland dekking is van tenminste één van de bestaande drie
mobiele netwerken. De consultatie van de regelgeving waarmee de mobiele netwerkaanbieders
in de toekomst verplicht worden om de informatie te verstrekken die nodig is om deze
kaart te maken is op 23 juni jl. gestart en loopt t/m 18 augustus.4 De informatie uit deze kaart geeft tevens indicaties voor waar de mobiele bereikbaarheid
van 112 buitenhuis mogelijk ontbreekt.
In aanvulling hierop heeft Agentschap Telecom in 2015 (praktijk)onderzoek gedaan naar
de mobiele bereikbaarheid van 112 in het bijzonder. Die kaart kunt u terugvinden in
het jaarverslag van Agentschap Telecom.5 Het is aannemelijk dat de mobiele bereikbaarheid van 112 sindsdien verder is verbeterd.
Zo zijn er sinds 2015 gemiddeld genomen elk jaar antenne-opstelpunten bij gekomen
om de netwerkdekking te verbeteren, zorgen technologische innovaties ervoor dat de
netwerkdekking beter wordt, zijn er met de 700 MHz-band aanvullende frequenties bij
gekomen die nog verder reiken en minder last hebben van obstakels, en is het bellen
naar 112 via WiFi bij sommige aanbieders al mogelijk en binnenkort verplicht.
De bestaande informatie en de kaart waar reeds aan wordt gewerkt geven samen een actueel
beeld van de bereikbaarheid van telefoon en internet in heel Nederland, waaronder
ook het platteland. Zoals in de beantwoording van de vragen van uw collega van Dijk
is toegelicht is het verwachting dat de kaart in het voorjaar van 2022 beschikbaar
komt.
Vraag 2
Kunt u aangeven wie er aansprakelijk is wanneer een burger komt te overlijden of ernstig
gehandicapt raakt door het niet kunnen bereiken van 112 door een slechte bereikbaarheid
van telefoon en internet?
Antwoord 2
Aansprakelijkheid kan op verschillende manieren worden vastgesteld en is, uiteindelijk,
afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Daarnaast is aansprakelijkheid in
eerste instantie een zaak tussen de betrokken partijen zelf. De betrokken partijen
kunnen immers overeenstemming bereiken over wie aansprakelijk is voor de geleden schade,
bijvoorbeeld als één van de partijen aansprakelijkheid erkent. Als de betrokken partijen
geen overeenstemming bereiken over de (mate van) aansprakelijkheid, kunnen zij de
kwestie voorleggen aan de civiele rechter. De civiele rechter zal dan aan de hand
van de vorderingen en de inbreng van de betrokken partijen de (mate van) aansprakelijkheid
vaststellen. Omdat het in eerste instantie aan betrokken partijen is, en in tweede
instantie aan de civiele rechter, is het voor mij niet mogelijk noch wenselijk om
deze hypothetische vraag concreet te beantwoorden.
Vraag 3
Kunt u op korte termijn uitleggen wat de overheid doet om ervoor te zorgen dat er
100 procent bereikbaarheid van telefoon en internet is voor iedereen in Nederland?
Antwoord 3
Zoals in de beantwoording van vraag 1 is toegelicht heb ik uw Kamer bij brief van
17 mei jl. geïnformeerd over de voortgang van de beschikbaarheid van vaste digitale
connectiviteit, wat zowel internet als telefonie omvat.
Voor wat betreft de dekking van de mobiele netwerken wijs ik op de beantwoording van
de vragen van het lid Van Dijk (2021Z06404). Zoals daar is uitgelegd is 100% bereikbaarheid via mobiele netwerken in de praktijk
onmogelijk. Niettemin wordt er voortdurend gestreefd naar het verbeteren van de netwerkdekking.
Zo is in de Multibandveiling van vorig jaar een dekkingseis verbonden aan de 700 MHz-vergunningen
die de mobiele netwerkdekking verder zal verbeteren.6
Waar het de bereikbaarheid van 112 betreft zijn er bovendien bijzondere maatregelen
getroffen. Zo is het mogelijk om 112 via elk mobiel netwerk te bellen. Je bent dus
niet afhankelijk van de netwerkdekking van je eigen aanbieder. Dus de bereikbaarheid
van 112 is zo goed als de drie mobiele netwerken bij elkaar. Het bereik van die gezamenlijke
dekking wordt zichtbaar in de kaart waar aan wordt gewerkt, zoals genoemd in de beantwoording
van vraag 1. Die kaart zal indicaties opleveren voor waar mogelijk nog geen buitenhuisdekking
voor de bereikbaarheid van 112 bestaat. Hier bovenop is 112 zelfs te bereiken zonder
SIM-kaart of mobiel abonnement, maar ook via buitenlandse netwerken, wat de bereikbaarheid
in de grensstreken verbetert. Om de bereikbaarheid van 112 nog verder te vergroten
heeft de Autoriteit Consument en Markt besloten dat per 1 juli 2021 alle mobiele netwerkaanbieders
bellen naar 112 via WiFi-netwerken moeten ondersteunen. Dit verbetert de bereikbaarheid
van 112 binnenshuis. Gebruikers moeten dan wel een mobiel toestel gebruiken dat in
staat is om gebruik te maken van deze functionaliteit, dat geschikt is voor het netwerk
van de aanbieder, en mogelijk wat instellingen in het toestel aanpassen. Dat kan men
nakijken op de website van deze aanbieders.7 Tot slot wordt er gewezen op de tips die op de website van de rijksoverheid staan
vermeld voor mensen die problemen hebben met de bereikbaarheid van 112.8
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.