Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van den Berg over de toekomst van het ziekenhuis in Zutphen
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister voor Medische Zorg over de toekomst van het ziekenhuis in Zutphen (ingezonden 31 mei 2021).
Antwoord van Minister Van Ark (Medische Zorg) (ontvangen 28 juni 2021). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 3270.
Vraag 1
Bent u bekend met de onrust die onlangs is ontstaan over de toekomst van een volwaardig
ziekenhuis in Zutphen?1
Antwoord 1
Ja. Er wordt gesuggereerd dat er zorg verdwijnt uit Zutphen. Gelre ziekenhuizen wil
benadrukken dat de centrale vraag voor hen is, hoe ze de zorg voor burgers in de regio
toekomstbestendig zouden kunnen inrichten en welke functies de bestaande (poli)klinische
locaties daarbij hebben. Daarbij bestaat de kans dat er zorg verplaatst wordt vanuit
Zutphen naar Apeldoorn en andersom; van Apeldoorn naar Zutphen. Allemaal met als doel
kwaliteit van zorg verder verhogen, het personeel op de beste manier inzetten en de
zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Van sluiting van een ziekenhuislocatie of
ontslag van personeel is dan ook geen sprake aldus Gelre ziekenhuizen. Zij hebben
de mensen heel hard nodig om de regio van goede medisch-specialistische zorg te kunnen
voorzien. Dit gebeurt niet alleen binnen de muren van de ziekenhuislocaties; maar
ook thuis bij de patiënt, in samenwerking met de regionale thuiszorgorganisaties.
Vraag 2
Kunt u uiteenzetten welke partijen tot dusverre bij de besluitvorming over de toekomst
van het ziekenhuis betrokken zijn?
Antwoord 2
Gelre ziekenhuizen heeft mij laten weten dat zij een proces hebben ingericht waarbij
zowel medewerkers als externe stakeholders betrokken zijn. Het proces wordt doorlopen
met medisch specialisten, verpleegkundigen, (staf)managers, patiëntvertegenwoordiging,
huisartsen, VVT-instellingen, omliggende gemeenten en zorgverzekeraars. Gedurende
dit proces wordt relevante informatie opgehaald en besproken om uiteindelijk tot een
besluit te komen.
Vraag 3
Kunt u uiteenzetten met welke partijen op welke momenten overleg over de toekomst
van het ziekenhuis gevoerd is?
Antwoord 3
De focus heeft, aldus Gelre ziekenhuizen, eerst gelegen op interne gesprekken, inclusief
de cliëntenraad. Deze interne gesprekken liepen van september 2020 tot medio april
2021. Momenteel lopen er gesprekken met de externe stakeholders, waarbij ook omliggende
gemeenten worden betrokken. Deze gesprekken lopen tot en met komend najaar. Daarna
is het ziekenhuis van plan een besluit te nemen. Zij streven ernaar dit nog in 2021
te doen.
Vraag 4
Klopt het dat het regiobeeld van Apeldoorn/Zutphen terug te vinden is via de website
van De Juiste Zorg op de Juiste Plek, en dat dit een document van slechts enkele pagina’s
is? Zo ja, deelt u de mening dat dit regiobeeld kwalitatief ondermaats is?2
Antwoord 4
Het regiobeeld op de website van de Juiste Zorg op de Juiste Plek is een korte samenvatting
van het regiobeeld wat is opgesteld door zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Het volledige
regiobeeld is door Zilveren Kruis besproken met stakeholders in de regio. Dat is ook
waar regiobeelden primair voor bedoeld zijn. Het regiobeeld dient het goede gesprek
in de regio te ondersteunen en dus is het aan regionale partijen om een vorm te kiezen
die zij het meest passend vinden. Het regiobeeld is voor partijen uit de regio een
startpunt geweest om de actuele thema’s in de regio te bespreken en in gezamenlijkheid
vanuit probleemanalyse oplossingsrichtingen uit te werken. Dit proces is nog volop
gaande.
Vraag 5
Indien reeds een regiobeeld is opgesteld, wat zegt deze over de toekomstige demografische
ontwikkelingen en de bijbehorende zorgvraag? Op welke manier wordt deze informatie
betrokken bij besluitvorming over de toekomst van het ziekenhuis in Zutphen?
Antwoord 5
Zorgverzekeraars Zilveren Kruis en VGZ maken onderdeel uit van de groep met stakeholders
die door de Raad van Bestuur van Gelre Ziekenhuizen zijn uitgenodigd om de verschillende
mogelijkheden voor de toekomstige inrichting van het ziekenhuis te verkennen. Binnen
dit traject wordt er gebruik gemaakt van verschillende analyses, waaronder het opgestelde
regiobeeld. De demografische ontwikkelingen en de bijbehorende zorgvraag zijn onderdeel
van dit regiobeeld. Daarnaast heeft Gelre ziekenhuizen met intern en extern beschikbare
data, analyses verricht met betrekking tot ontwikkelingen in de zorgvraag. Daaruit
blijkt een sterke groei van het aantal 65-plussers. Alleen al in de gemeenten die
tot het verzorgingsgebied van Gelre Zutphen worden gerekend, groeit dit aantal tot
2040 met 28%. Zo’n 70% van de mensen van 65 jaar en ouder heeft een chronische ziekte.
Dat betekent dat Gelre ziekenhuizen – met ook nog eens een krapper wordende arbeidsmarkt
– te maken krijgt met een sterke toename van de zorgvraag. Samen met de huisartsen
en de overige zorgaanbieders uit de regio zijn zij zich hierop aan het voorbereiden,
onder meer door zorg anders te organiseren.
Vraag 6
Kunt u aangeven welke cijfers beschikbaar zijn over de aantallen bezoeken aan de spoedeisende
hulp (SEH) van het ziekenhuis in Zutphen?
Antwoord 6
Gelre ziekenhuizen verricht analyses met betrekking tot de aantallen bezoeken aan
de spoedeisende hulp (SEH) van zowel locatie Apeldoorn als Zutphen. Er wordt daarbij
ook gekeken naar de aantallen in de avond, nacht en weekenden, de verwachtingen over
de volumes in de toekomst en het type zorgvragen dat gezien wordt. Deze analyses zullen
niet alleen helderheid geven over de kwantiteit van zorg, maar ook over de kwaliteit
van zorg (op dit moment en in de toekomst).
Hieronder vindt u de cijfers die beschikbaar zijn gesteld door Gelre ziekenhuizen.
Vraag 7
Kunt u aangeven hoe vaak er stops zijn bij de SEH van het ziekenhuis in Zutphen, Deventer
en Apeldoorn? Oftewel, hoe vaak komt het voor dat een ziekenhuis tijdelijk geen extra
patiënten meer kan opvangen die via 112/ambulance binnenkomen?
Antwoord 7
Een SEH kent een presentatiestop op het moment dat de ambulance niet meer bij de SEH
terecht kan met patiënten, omdat de SEH vol ligt. Iedere SEH heeft daarmee te maken.
Tijdens de coronaperiode hebben de SEH’s van Gelre ziekenhuizen een paar keer een
korte presentatiestop gehad van 2 uur, in Apeldoorn gebeurde dat 8 keer en in Zutphen
3 keer. Volgens Gelre wil dit niet zeggen dat er helemaal geen patiënten gebracht
kunnen worden. Gelre ziekenhuizen heeft de afspraak dat patiënten die via de spoedpost
huisartsen aangeboden worden bij de SEH, altijd geholpen worden.
Vraag 8
Welke rol is voorzien voor streekziekenhuizen, zoals het ziekenhuis in Zutphen, in
het nationaal herstelplan voor de zorg na de huidige coronasituatie? Kan dit herstelplan
nog invloed hebben op de toekomstplannen voor het ziekenhuis in Zutphen?
Antwoord 8
In de media en politiek wordt gesproken wordt over «het streekziekenhuis in Zutphen».
Feitelijk klopt dit niet aldus Gelre ziekenhuizen. Gelre is een STZ-ziekenhuis met
meerdere locaties; Apeldoorn, Zutphen en buitenpoli’s in Lochem, Epe, Dieren en Doesburg.
STZ staat voor Samenwerkende Topklinische opleidingsziekenhuizen. De 26 STZ-ziekenhuizen
in Nederland werken samen aan betere patiëntenzorg door patiëntgericht wetenschappelijk
onderzoek, topklinische zorg en opleidingen. Daarnaast richten zij zich op de kernthema’s
innovatie, medisch leiderschap en transitie van zorg.
Elk ziekenhuis heeft een plan gemaakt voor het inhalen van zorg, waarin onder andere
wordt beschreven wat de omvang van de inhaalzorg is en welke mogelijkheden het ziekenhuis
heeft om deze zorg te leveren in 2021. Daarbij is het heel belangrijk dat er ruimte
is voor herstel van zorgpersoneel. Gelre ziekenhuizen heeft dus ook zo’n plan gemaakt.
Het ziekenhuis gaat dus over zijn eigen plan voor de inhaalzorg en kan daarin zelf
rekening houden met eigen ideeën over de toekomst van het ziekenhuis.
In het kader «Passende inhaalzorg MSZ»3 is afgesproken dat alle ziekenhuizen hun plannen aanleveren bij de zorgverzekeraars.
De zorgverzekeraars zijn nu bezig met het creëren van inzicht in de totale omvang
van de inhaalzorg en de mogelijkheid om deze zorg in 2021 te leveren. Zorgverzekeraars
zijn vanuit hun zorgplicht ook verantwoordelijk voor zorgbemiddeling, zodat patiënten
indien zij dat willen op een andere plek eventueel sneller kunnen worden geholpen.
Daarnaast is afgesproken dat het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding
(LCPS) zijn functie behoudt in de spreiding van COVID-19 patiënten om zo landelijk
een gelijk speelveld te creëren voor opschaling. Hierin zal het ziekenhuis in Zutphen
ook een rol hebben. De afspraken in het kader «Passende inhaalzorg MSZ» lopen tot
eind 2021. Gedurende 2021 zal worden bezien of er voor 2022 ook afspraken nodig zijn.
Vraag 9
Kunt u aangeven hoe u kan borgen dat bij eventuele voorstellen tot aanpassingen in
de acute zorg in de regio Zutphen, conform de Kamerbreed aangenomen motie Van den
Berg4:
– de effecten op de benodigde extra capaciteit bij andere ziekenhuizen in kaart worden
gebracht?
– de effecten op de aanrijtijden van ambulances in kaart worden gebracht?
– de adherentiecijfers in de regio in kaart worden gebracht?
– dat al deze gegevens worden gedeeld met betrokken regiobestuurders en zorgverleners
in de keten vóórdat besluitvorming plaatsvindt?
Antwoord 9
Zoals mijn ambtsvoorganger heeft aangegeven in zijn brief aan uw Kamer d.d. 1 oktober
2019 (Kamerstuk 29 247, nr. 292) wordt in de toelichting bij de algemene maatregel van bestuur over de beschikbaarheid
en de bereikbaarheid van acute zorg, mede naar aanleiding van de motie van het lid
Van den Berg (Kamerstuk 31 016, nr. 198), aangegeven dat in de ministeriële regeling kan worden bepaald dat in het continuïteitsplan
uitdrukkelijk aandacht moet worden besteed aan de eventuele gevolgen van de voorgenomen
(tijdelijke) sluiting voor de spreidingsnorm, de capaciteit bij andere zorgaanbieders,
het gevoelig worden van andere zorgaanbieders voor bijvoorbeeld de 45-minutennorm
en de effecten op de responstijden van de ambulances. Uw Kamer heeft inmiddels een
concept van deze ministeriële regeling ontvangen. De toelichting bij de concept regeling
gaat in op hoe de door u genoemde motie in de concept regeling is verwerkt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.