Schriftelijke vragen : Haatzaaien in (nieuwe) Palestijnse lesmethoden
Vragen van de leden Van der Staaij en Stoffer (beiden SGP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over haatzaaien in (nieuwe) Palestijnse lesmethoden (ingezonden 11 juni 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Schoolboeken Palestijnse Autoriteit opnieuw vol met haat»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de conclusie van het Institute for Monitoring Peace and Cultural
Tolerance in School Education (IMPACT-SE) dat de nieuwe Palestijnse schoolboeken nog
minder aansluiten bij de onderwijswaarden van de Verenigde Naties (VN) dan voorgaande
edities?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat leerlingen bij rekenoefeningen het aantal martelaren moeten
optellen, ook in relatie tot de onderwijswaarden van de VN?
Vraag 4
Wat is uw mening over het feit dat bij opdrachten in aardrijkskunde- en geschiedenisboeken
geen ruimte bestaat voor Israël op de kaart, omdat het hele gebied tussen de Jordaan
en de Middellandse Zee wordt gezien als «Palestina»?
Vraag 5
Hoe beoordeelt u het feit dat de Joodse geschiedenis wordt genegeerd en dat eerdere
alinea’s over het vredesproces zijn geschrapt uit de schoolboeken? In hoeverre draagt
dit bij aan vrede en verzoening?
Vraag 6
Deelt u de zorg over het feit dat «Het Joodse volk in Palestina» in de nieuwe schoolboeken
is veranderd in «Zionistische Joden in Palestina», en dat de term «het Joodse volk»
is veranderd in «de Joden»? Beaamt u dat hiermee de legitimiteit van de Joden als
volk ondergraven wordt?
Vraag 7
Worden deze lesmethoden op enige wijze, direct dan wel via de VN, de EU of op andere
indirecte wijze, mede gefinancierd door de Nederlandse staat?
Vraag 8
Wat is de stand van zaken ten aanzien van het tegengaan van haatzaaien en intolerantie
in door de UNRWA (mede-)gefinancierde Palestijnse lesmethoden?2
Vraag 9
Wat is uw reactie op de bewering in het bericht «EU study finds incitement in Palestinian
textbooks, kept from public» waarin staat dat de Europese Commissie een rapport over
haatzaaien in lesmethoden van de Palestijnse Autoriteit onder de pet heeft gehouden?
Klopt die bewering? Zo nee, wat is er dan concreet met deze conclusies gedaan?3
Vraag 10
Hoeveel euro aan Europese subsidies is van 2017 tot heden naar lesmethoden van de
Palestijnse Autoriteit gevloeid?
Vraag 11
In hoeverre voldeden deze lesmethoden aan de UNESCO-standaarden rondom vrede, tolerantie
en geweldloosheid, en hoe heeft de Europese Commissie dit bevorderd?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.