Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Stoffer over de budgetstop voor beheer en onderhoud projecten
Vragen van het lid Stoffer (SGP) voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de budgetstop voor beheer en onderhoud projecten (ingezonden 25 mei 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
10 juni 2021).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de waarschuwing van Bouwend Nederland voor «Belgische toestanden»
op de weg in verband met het vooruitschuiven van Beheer & Onderhoud projecten door
een budgetstop?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat voor de rest van het jaar geen contracten voor beheer en onderhoud meer
op de markt gezet zullen worden?
Antwoord 2
Nee, dit klopt niet. RWS kan uiteraard voor 2021 nog verplichtingen aangaan. Het beschikbare
budget in de begroting voor beheer en onderhoud is voor 2021 hoger dan in voorgaande
jaren. Met een centrale toets op de verplichtingen zorgt RWS dat ze binnen het kader
van de begroting blijft.
Vraag 3
Hoe waardeert u dat in het licht van het feit dat ook verschillende nieuwbouwprojecten
vanwege de stikstofproblematiek uitgesteld worden?
Antwoord 3
De stikstofproblematiek is inderdaad breed en raakt vele activiteiten. Gezamenlijk
wordt door Rijk en provincies gewerkt aan een oplossing hiervoor zodat ook nieuwbouwprojecten
die nu stilliggen weer kunnen worden opgestart. U wordt hier door de Minister van
LNV periodiek over geïnformeerd.
Vraag 4
Kunt u aangeven welke contracten voor beheer en onderhoud door de budgetstop niet
meer aanbesteed zouden kunnen worden?
Antwoord 4
Er is geen sprake van een budgetstop. RWS kan uiteraard voor 2021 nog verplichtingen
aangaan. Het beschikbare budget in de begroting voor beheer en onderhoud is voor 2021
hoger dan in voorgaande jaren. Met een centrale toets op de verplichtingen zorgt RWS
dat ze binnen het kader van de begroting blijft. Het beheer en onderhoud aan het areaal
van RWS gaat regulier door.
Vraag 5
Hoe verhoudt het opschorten van deze contracten zich tot de aanbevelingen van experts
dat de komende jaren meer in plaats van minder geïnvesteerd moet worden in beheer,
onderhoud en renovatie?
Antwoord 5
RWS sluit nog steeds contracten. De afgelopen jaren hebben de Staatssecretaris en
ik het vervangen, renoveren en onderhouden van de infrastructuur al een forse impuls
gegeven. Wij hebben aanvullende budgetten beschikbaar gesteld en middelen naar voren
gehaald om te zorgen dat meer onderhoud aan de netwerken kan worden uitgevoerd. Hierover
hebben wij uw Kamer met diverse brieven geïnformeerd2. Met de financiële impulsen is het beschikbare budget de afgelopen jaren toegenomen
en het zal in 2022–2023 nog verder stijgen. Hiermee is het beschikbare budget in historisch
perspectief gezien hoog.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het doorzetten van beheer en onderhoud van groot belang is om
de bouwsector door te kunnen laten draaien, ondanks de PFAS-, stikstof- en Corona-problematiek?
Antwoord 6
Ja. Het aanleggen en onderhouden van de infrastructuur in Nederland is essentieel
voor een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland, nu en in de toekomst. Daarbij komt
dat een goed functionerende Grond-, weg- en waterbouw (GWW) sector zorgt voor veel
werkgelegenheid en belangrijk is voor de economie. Het is in het belang van Nederland
deze bedrijven economisch vitaal te houden.
Zo heb ik bij vertraging op aanlegprojecten middelen naar voren gehaald voor het uitvoeren
van onderhoudswerkzaamheden, zodat er geen geld op de plank blijft liggen. Daarnaast
heb ik in het kader van Corona verschillende maatregelen getroffen om de gevolgen
voor de markt te mitigeren, zoals het versnellen van betalingen, waarover ik uw Kamer
in april 2020 heb geïnformeerd.
Vraag 7
Kunt u aangeven welke Rijksinfrastructuur en -kunstwerken op dit moment niet (volledig)
gebruikt kunnen worden vanwege storingen door achterstallig onderhoud?
Antwoord 7
In het jaarverslag van het Infrastructuurfonds (Kamerstuk 35 830 A nr. 1) is een overzicht opgenomen van de omvang van het uitgesteld onderhoud en het (beperkte)
deel daarvan dat achterstallig is. Hieronder volgt een overzicht van langer durende
beperkingen (langer dan enkele uren of dagen). Er is geen direct causaal verband te
leggen tussen het uitgestelde onderhoud en de beperkingen en verstoringen. Door het
treffen van verkeersmaatregelen zoals het instellen van een aslastbeperking, snelheidsbeperking
of een afsluiting wordt gezorgd dat de netwerken veilig gebruikt kunnen blijven worden:
• bruggen waarover tijdelijk geen zwaar transport kan plaatsvinden: A12 Galecopperbrug,
A12 IJsselbruggen (1 brug afgesloten), oude N18 de Vloedstegenbrug, A28 bij Arkervaart,
A44 enkele bruggen, A58 viaduct over de snelweg bij Moergestel, brug Urmond over het
Julianakanaal, N324 Thompsonbrug, bruggen over hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl bij Oude
Schouw, Schuilenburg en Spannenburg;
• bruggen die tijdelijk niet / minder worden geopend voor het doorlaten van scheepvaart:
Coenbrug over de Zaan, Driebondsbrug, Giessenbrug A20, Haringvlietbrug, Harmsenbrug;
• sluizen met doorvaartbeperkingen vanwege een defect of onderhoud dat om technische
redenen is vervroegd: sluis Belfeld, sluis Grave, sluis Heel, sluis Maasbracht, sluis
Sambeek, sluis Schijndel, sluis Wilhelmina-Andel, sluis Weurt Oost;
• andere beperkingen: gemaal IJmuiden, waar RWS vanwege een defect aan een deel van
de pompen tijdelijke extra pompen heeft ingezet om zo nodig bij te schakelen als het
waterpeil daarom vraagt.
Vraag 8
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het komende commissiedebat MIRT (op
16 juni 2021)?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.