Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Wijngaarden en Boswijk over de invoering van de Wet ter Bescherming Koopvaardij
Vragen van de leden Van Wijngaarden (VVD) en Boswijk (CDA) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Defensie over de invoering van de Wet ter Bescherming Koopvaardij (ingezonden 28 april 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en van Minister Bijleveld-Schouten
            (Defensie), mede namens Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 10 juni
            2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2795.
         
Vraag 1
            
Herinnert u zich de antwoorden op de eerdere Kamervragen over de invoering van de
               Wet ter Bescherming Koopvaardij?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u een overzicht geven van het aantal aanvragen dat de afgelopen vijf jaar is
               gedaan om Vessel Protection Detachments (VPD’s) in te zetten?
            
Antwoord 2
            
Ja, daarbij verwijzen wij naar onderstaand overzicht dat de stand van zaken van 3 mei
               2021 weergeeft.
            
Sommatie bovenstaande
Totalen sinds start VPDs maart 2011
Term
Toelichting
Aanvragen
Aanvragen ingediend via het Kustwachtcentrum of MAC (Curaçao)
Afgewezen
Aanvragen waarvan de Nederlandse overheid heeft vastgesteld niet over te gaan tot
                           uitvoering
                        
Ingetrokken
Aanvragen waar de Nederlandse overheid akkoord mee is gegaan, maar die door de reder
                           zijn ingetrokken. Dit kunnen allerlei redenen zijn, bv opdracht reder is ingetrokken,
                           ander schip wordt ingezet, er wordt alsnog een andere route gekozen enz. Alleen «te
                           duur» is hier verbijzonderd.
                        
Uitvoering
Betreft aanvragen die zijn uitgevoerd, in uitvoering of nog in planning zijn. Aanvragen
                           die in planning zijn kunnen nog worden «ingetrokken».
                        
Datum aanvraag
De datum van een aanvraag en dus ook de indeling in deze statistieken wordt bepaald
                           door de datum waarop de aanvraag wordt aangeboden via het Kustwachtcentrum of het
                           MAC.
                        
Dit betekent dat het kan voorkomen dat een aanvraag die in jaar X is aangevraagd in
                           jaar X+1 geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd.
                        
Vraag 3
            
Hoeveel van de aangevraagde Vessel Protection Detachments (VPD’s) zijn er in 2021
               toegewezen en hebben geleid tot inzet van VPD’s?
            
Antwoord 3
            
Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar het bovenstaande overzicht.
Vraag 4
            
Hoeveel middelen zijn er in 2021 begroot voor de inzet van VPD’s?
Antwoord 4
            
Conform de ontwerpbegroting van het Minister van Defensie 2021 is een bedrag van € 4,185
               miljoen begroot voor de inzet van VPD's, waarvan € 1,5 miljoen aan geprognotiseerde
               ontvangsten van rederijen.
            
Vraag 5
            
Kunt u bevestigen dat middelen die in enig jaar zijn gereserveerd voor de inzet van
               VPD’s maar niet zijn uitgegeven, in latere jaren ten goede komen aan de bescherming
               van Nederlandse koopvaardijschepen?
            
Antwoord 5
            
In principe geldt dat indien een begrote uitgave niet wordt gedaan, het geld vrijvalt
               ten gunste van de algemene middelen.
            
Vraag 6
            
Kunt u verklaren waarom de inzet van VPD’s de afgelopen jaren is teruggelopen? Komt
               dat doordat ook het aantal aanvragen is teruggelopen?2
Antwoord 6
            
Zie ook overzicht van vraag 2. In 2015 en 2019 is de High Risk Area (HRA) verkleind.
               Hierdoor zijn de beveiligingen voor 4 van 10 transitroutes door de HRA komen te vervallen
               (die tussen de Perzische Golf, Azië en Kaap de Goede Hoop). Voor de jaren 2020 en
               2021 speelt COVID-19 een rol bij het terug gelopen aantal aanvragen. Meer in het algemeen
               spelen de omstandigheden binnen de scheepvaart een rol, waaronder omstandigheden in
               de olie- en gasindustrie (VPD’s worden veelal ingezet voor zware lading schepen die
               componenten vervoeren voor de olie- en gasindustrie).
            
Vraag 7
            
Deelt u de analyse van de Portugese Minister van Defensie dat de Golf van Guinee op
               dit moment de belangrijkste locatie voor internationale piraterij is?3
Antwoord 7
            
Ja. Ook de Nederlandse regering is zich ervan bewust dat de Golf van Guinee een belangrijke
               locatie voor de internationale piraterij is. Naar aanleiding van de eerdere vragen
               terzake is reeds aangegeven dat de veiligheid van onze koopvaardijschepen in de Golf
               van Guinee het kabinet zorgen baart (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021,
               2153). De Golf van Guinee is in het kader van het nieuwe EU-initiatief Coordinated Maritime
               Presences (CMP) aangemerkt als eerste maritiem aandachtsgebied (Maritime Area of Interest,
               MAI), onder meer vanwege het hoge aantal incidenten van piraterij en gewapende overvallen
               op zee.
            
Vraag 8
            
Hoeveel piraterij-incidenten zijn er in 2020 en tot nu toe in 2021 geweest in de Golf
               van Guinee?
            
Antwoord 8
            
Het International Maritime Bureau (IMB) heeft in 2021 tot nu toe 16 incidenten met
               betrekking tot de Golf van Guinee geregistreerd. In 2020 zijn er in dit gebied 132
               incidenten geregistreerd.
            
Vraag 9
            
In hoeverre heeft de EU-pilot inzake Coordinated Maritime Presences in de Golf van
               Guinee tot dusverre concrete resultaten opgeleverd?
            
Antwoord 9
            
Om het CMP-concept te operationaliseren loopt sinds 25 januari jl. een pilot in de
               Golf van Guinee. Het CMP moet zorgen voor meer Europese operationele inzet. Coördinatie
               en het delen van informatie kan de lidstaten gezamenlijk beter in staat stellen grip
               te krijgen op de maritieme veiligheidssituatie. Het is op dit moment nog te vroeg
               om conclusies te verbinden aan hetgeen de CMP-pilot heeft opgeleverd. De pilot zal
               binnen een jaar worden geëvalueerd door de lidstaten. Zodra de resultaten daarvan
               bekend zijn, zal uw Kamer daarover worden geïnformeerd.
            
Vraag 10
            
Wat is de exacte bijdrage van Nederland aan deze pilot?
Antwoord 10
            
Het Ministerie van Defensie is betrokken bij de CMP-coördinatie-cel in Brussel en
               sluit ook aan bij het binnenkort te starten CMP-comité. Ook draagt Nederland bij aan
               de informatie-uitwisseling tussen de Nederlandse maritieme industrie en CMP. Nederland
               neemt momenteel niet met militaire middelen deel aan de pilot.
            
Vraag 11
            
Welke rol is hier voorzien voor het nieuwe fonds European Peace Facility om lokale
               kustwachten of marines te trainen en uit te rusten voor piraterijbestrijding?
            
Antwoord 11
            
De Europese Vredesfaciliteit (EPF) is een nieuw financieel instrument van de Unie
               dat onder andere ook capaciteitsopbouw van statelijke actoren inzake veiligheid en
               defensie mogelijk maakt. Het uitrusten van lokale kustwachten of te trainen marines
               zou in beginsel tot de mogelijkheden behoren. De voorbereiding van de implementatie
               van de EPF is momenteel gaande. Naar verwachting zal de EPF op 1 juli operationeel
               worden. Voor Nederland is het, met name in deze opstartfase, van belang reeds bestaande
               steunmaatregelen aan Afrikaanse partners te continueren.
            
Vraag 12
            
Bent u bereid de Golf van Guinee bij de aangewezen zeegebieden op te nemen bij de
               inwerkingtreding van de wet of zo spoedig mogelijk daarna?
            
Antwoord 12
            
Het aanwijzen van risicogebieden waar private maritieme beveiliging wordt toegestaan
               vindt plaats bij algemene maatregel van bestuur. Het Ontwerpbesluit bescherming koopvaardij
               is op 20 april jl. – in het kader van de in de Wet ter Bescherming koopvaardij voorgeschreven
               voorhangprocedure – aangeboden aan Uw Kamer en aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
               Dat ontwerpbesluit voorziet niet in de aanwijzing van de Golf van Guinee als risicogebied.
            
In de beantwoording op 14 juli 2020 van de vraag hierover is reeds, mede namens de
               Minister van Infrastructuur en Waterstaat, aangegeven dat voor de problematiek van
               piraterij binnen de territoriale wateren van de desbetreffende kuststaten VPD’s, noch
               gewapende particuliere beveiligers een oplossing bieden, aangezien de kuststaten een
               dergelijke gewapende beveiliging in hun kustwateren niet toestaan (Aanhangsel Handelingen,
               vergaderjaar 2019–2020, 3511).
            
In aanvulling daarop is in de beantwoording op 25 maart jl. van de vraag daarover,
               eveneens mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aangegeven dat het,
               anders dan bij Somalië, bij West-Afrika niet gaat om de beveiliging van schepen op
               doorvaart door een risicogebied, maar om schepen die de havens in het gebied moeten
               aandoen. Voor zowel VPD-beveiliging, als voor gewapende particuliere maritieme beveiliging
               geldt dat de beveiligers het te beveiligen schip dan ook moeten hebben verlaten voordat
               het schip de territoriale wateren van de kuststaten binnenvaart. Die mogelijkheden
               zijn in de praktijk niet aanwezig (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021,
               2153).
            
Het aanwijzen van de Golf van Guinee als risicogebied, waar onder de wettelijke voorwaarden
               gewapende particuliere beveiliging als aanvulling op VPD-beveiliging is toegestaan,
               zal niet tegemoet kunnen komen aan de gewenste behoefte aan bescherming van de koopvaardij.
               Bij die gelegenheid is tevens erop gewezen dat de Belgische regering de internationale
               wateren van de Golf van Guinee sinds september 2016 formeel heeft aangewezen als risicogebied
               waar gewapende maritieme beveiliging op Belgisch gevlagde koopvaardijschepen is toegestaan,
               maar dat in de praktijk (in ieder geval tot en met 2020) de rederijen nog geen gebruik
               hebben gemaakt van die mogelijkheid. Voor de bescherming van koopvaardijschepen in
               de Golf van Guinee zijn andere maatregelen noodzakelijk, dan het aanwijzen van de
               Golf als risicogebied waar onder voorwaarden en in aanvulling op VPD-beveiliging gewapende
               particuliere beveiliging is toegestaan. Daarvoor is het nodig dat in internationaal
               verband afspraken worden gemaakt over het bevorderen van de veiligheid van koopvaardijschepen
               in de Golf van Guinee.
            
Vraag 13
            
Welke stappen heeft Nederland concreet gezet in 2021 en welke stappen bent nu nog
               voornemens te zetten om in internationaal verband afspraken te maken over het bevorderen
               van de veiligheid van koopvaardijschepen in de Golf van Guinee?
            
Antwoord 13
            
Zoals hierboven vermeld neemt Nederland in Europees verband deel aan de CMP-pilot.
               Ook is Nederland partij bij het G7++ FoGG (Friends of the Gulf of Guinea), dat onderdeel uitmaakt van de Yaoundé architecture en als oogmerk heeft om in internationaal verband met kuststaten afspraken te maken
               over- en ondersteuning te bieden aan het tegengaan van illegale activiteiten, waaronder
               piraterij, in de Golf van Guinee. Daarnaast neemt Nederland in IMO-verband actief
               deel aan de Werkgroep piraterij in de Golf van Guinee, opgestart in mei jl. Nederland
               zet hierbij in ieder geval in op betere coördinatie van het aantal reeds bestaande
               activiteiten in de regio in dit kader en versterkte samenwerking met de benodigde
               partijen daartoe, zodat deze eerder tot resultaten gaan leiden.
            
Vraag 14
            
Kunt u een inschatting geven van de capaciteit, middelen en afspraken met landen in
               de regio die nodig zijn om VPD’s in te kunnen zetten in de Golf van Guinee?
            
Antwoord 14
            
Anders dan in de Golf van Aden hebben koopvaardijschepen in de Golf van Guinee de
               intentie havens van kuststaten aan te doen. In de Golf van Aden blijven schepen in
               internationale wateren varen. In de Golf van Guinee zullen de regionale kuststaten
               toestemming moeten verlenen aan koopvaardijschepen om met VPD’s aan boord de havens
               te bezoeken. Er kan pas een inschatting worden gegeven van de capaciteit en middelen
               ten aanzien van VPD’s indien deze eerste stap is genomen.
            
Vraag 15
            
Op welke wijze wordt momenteel invulling gegeven aan de ondersteuning die Defensie
               biedt aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)? Is hierbij structureel gewaarborgd
               dat Defensie kennis en expertise levert aan de ILT op het gebied van wapens en munitie
               zodat de ILT haar taak als toezichthouder adequaat kan uitvoeren?
            
Antwoord 15
            
De ILT bereidt zich momenteel voor op haar uitvoerende taken voor de WtBK. Onderdeel
               hiervan is het ontwikkelen van processen en procedures, waarbij het zwaartepunt nu
               nog ligt op het kunnen behandelen van aanvragen van maritieme beveiligingsbedrijven
               voor vergunningen. Vervolgens gaat ILT aan de slag met de processen en procedures
               voor toezicht. De eventueel benodigde ondersteuning door Defensie op het gebied van
               wapens en munitie wordt hierbij in beeld gebracht. In vervolg hierop zullen ILT en
               Defensie afspraken maken over de invulling hiervan. Indien dergelijke afspraken worden
               gemaakt, zullen deze ook tot uitdrukking komen in het driejaarlijkse werkplan dat
               wordt opgesteld ten behoeve van het toezicht op en de handhaving van de bij en krachtens
               de WtBK gestelde regels.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Mede ondertekenaar
A.Th.B. Bijleveld-Schouten, minister van Defensie 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.