Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Geurts en Van den Berg over het bericht ‘Varen door de Bruse sluizen vraagt planning: al vijf maanden beperkingen door kapotte brug’
Vragen van de leden Geurts en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Varen door de Bruse sluizen vraagt planning: al vijf maanden beperkingen door kapotte brug» (ingezonden 6 mei 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
7 juni 2021).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht «Varen door de Bruse sluizen vraagt planning:
al vijf maanden beperkingen door kapotte brug»?1
Antwoord 1
Ja, hiervan heb ik kennis genomen.
Vraag 2
Klopt het dat de basculebrug over de Grevelingensluis in de N59 bij Bruinisse al bijna
zes maanden buiten gebruik is?
Antwoord 2
Ja dat klopt. Inmiddels is de brug op 13 mei 2021 weer volledig in gebruik genomen.
Vraag 3
Klopt het dat door schuttijden voor het scheepvaartverkeer de wachttijden voor auto’s
om het eiland op en af te gaan kunnen oplopen tot een uur?
Antwoord 3
Het wegverkeer kon gebruik maken van de brug Yseren Ryve. Tijdens het schutten van
de sluis is deze brug geopend en moeten weggebruikers wachten. Dit betekende met regelmaat
een extra reistijd van 30 tot 45 minuten.
Vraag 4
Welke vorderingen zijn er gemaakt sinds november 2020, toen het nieuwsbericht werd
gepubliceerd dat Rijkswaterstaat «op dit moment onderzoekt welke maatregelen getroffen
moeten worden en hoe lang herstel gaat duren»?2
Antwoord 4
Sinds november 2020 is door onderzoek een volledig beeld verkregen van de te beheersen
risico’s in de besturing en de bediening. In december 2020 is hiervoor een plan met
beheersmaatregelen opgesteld, dat vervolgens is uitgevoerd. Dat heeft langer geduurd
dan gedacht omdat het probleem in de aansturing complexer was dan gedacht. Nadat de
benodigde maatregelen zijn genomen is het veilig gebruiken van de brug getest. De
brug is sinds donderdagmiddag 13 mei 2021 weer volledig in gebruik.
Vraag 5
Kunt u toelichten wat er aan de hand is «met de technische systemen waardoor we een
volledig veilige bediening niet kunnen garanderen»?3
Antwoord 5
Bij testen in 2020 hebben we vastgesteld dat het mogelijk is dat er tegelijk storingen
kunnen optreden in twee onderdelen die als elkaars «back up» functioneren. In dat
geval zou er een onveilige situatie ontstaan bij het bedienen en daardoor ook het
veilige gebruik van de brug.
Vraag 6
Welke gevolgen heeft de buitengebruikstelling van de Grevelingenbrug voor de doorstroming
van zowel het wegverkeer als de scheepvaart?
Antwoord 6
Het scheepvaartverkeer kon alleen gebruik maken van de Grevelingensluis tijdens ingestelde
bloktijden die zijn vastgesteld op basis van de lagere intensiteiten van het wegverkeer
buiten de spitstijden. Per dag waren er vijf bloktijden van één uur waarbij doorvaart
mogelijk was. Het aanbod werd gereguleerd doordat de schepen zich vooraf moesten melden.
Hierdoor maakten minder schepen gebruik van de sluis. De bereikbaarheid voor wegverkeer
is hierdoor negatief beïnvloed (zie ook mijn antwoord op vraag 3).
Vraag 7
Kan achterstallig onderhoud de oorzaak zijn van de problemen met de Grevelingenbrug,
die dateert uit 1965? Zo ja, welke maatregelen neemt u om dit achterstallig onderhoud
weg te werken?
Antwoord 7
Achterstallig onderhoud is hier niet de oorzaak. De bediening en besturing zijn in
2016–2019 aangepast. Het probleem van de storingen is later pas naar boven gekomen.
Vraag 8
Welke gevolgen heeft het achterstallig onderhoud aan waterwerken voor de inzet van
de regering om vervoer over water te bevorderen?
Antwoord 8
Vervoer over water is gebaat bij een betrouwbare vaarweg met betrouwbare reistijden.
Als een stremming ongepland is, door bijvoorbeeld een storing, dan levert de opgelopen
vertraging ook hinder op voor andere afspraken in de logistieke keten, zoals laad-
en lostijden in de haven en latere levering van een product bij de klant. Als dit
vaker voorkomt kan dit een reden zijn voor klanten om voor vervoer over de weg te
kiezen in plaats van vervoer over water.
Vraag 9
Klopt het dat gepland was de brug te heropenen op 1 mei 2021 en dat dat nu niet doorgaat
en dat ook onbekend is wanneer de brug dan wel heropend gaat worden?
Antwoord 9
Het is juist dat 1 mei de planning was om de brug weer in gebruik te nemen. De brug
is sinds donderdagmiddag 13 mei 2021 weer volledig in gebruik.
Vraag 10
Klopt het dat Rijkswaterstaat nog budget moet alloceren? Zo ja, kunt u aangeven wanneer
dat beschikbaar komt?
Antwoord 10
De brug is sinds donderdagmiddag 13 mei 2021 weer volledig in gebruik. De financiële
middelen die hiervoor nodig waren zijn bekostigd uit de budgetten voor beheer en onderhoud.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.