Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Madlener over het artikel van EénVandaag over de plannen voor een verplichte snelheidsbegrenzer
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over autorijden met een snelheidsbegrenzer (ingezonden 10 mei 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
31 mei 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Gaan we autorijden met een snelheidsbegrenzer? Volgens
experts is de kans groot»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3 en 4
Bent u het eens met de stelling dat zo’n snelheidsbegrenzer voor levensgevaarlijke
situaties op de weg kan zorgen, bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres? Zo nee, waarom
niet?
Beseft u dat deze maatregel vrijheidsbeperkend is en daarmee juist averechts gaat
werken?
Waarom zou iemand nog een nieuwe auto kopen met deze, verplichte, nieuwe functie?
Antwoord 2, 3 en 4
In het artikel wordt de suggestie gewekt dat de plannen gaan om een systeem dat de
snelheid fysiek begrenst. Dit is echter niet het geval. In de «General Safety Regulation»
(EU-Verordening 2019/2144) staat dat nieuwe voortuigtypen vanaf 2022, en vanaf 2024 alle nieuwe voertuigen,
uitgerust moeten worden met een aantal aanvullende veiligheidssystemen. De zogenaamde
Intelligente Snelheidsassistent is hier één van. Dit systeem maakt duidelijk wat de
lokale snelheidslimiet is en geeft een waarschuwingssignaal wanneer de limiet overschreden
wordt. Ook moet dit systeem door de bestuurder uit te schakelen zijn. Het gaat dus
om een rijhulpsysteem dat er aan bij kan dragen dat mensen minder vaak (onbewust)
te hard rijden. Het is geen vrijheidsbeperkend systeem.
Vraag 5
Wanneer stopt u met het van de weg jagen van de automobilist, aangezien deze regering
dat de afgelopen jaren steeds heeft geprobeerd?
Antwoord 5
Hier is geen sprake van.
Vraag 6
Denkt u niet dat de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en een daarop aangepaste
weginfrastructuur een betere oplossing is voor de verkeersveiligheid, in plaats van
deze vrijheidsbeperkende schijnmaatregel?
Antwoord 6
Zoals ik bij de beantwoording van vraag 2, 3 en 4 heb aangegeven is hier sprake van
een rijhulpsysteem en is van vrijheidsbeperking geen sprake. Mijn inzet is steeds
gericht op een veilige infrastructuur en veilige voertuigen, met bijzondere aandacht
voor zelfrijdende auto’s en rijhulpsystemen.
Vraag 7
Zijn er Nederlandse onderzoeken uitgevoerd naar deze snelheidsbeperkende maatregelen,
onder andere naar veiligheid en filevorming? Zo nee, gaat u deze alsnog uitvoeren?
Antwoord 7
Nee, onderzoeken hiernaar zijn niet uitgevoerd en staan ook niet op de planning.
Wel zal ik monitoren welke rijhulpsystemen gebruikt worden en de manier waarop. Ook
werk ik aan een campagne die bestuurders informeert over hoe zij rijhulpsystemen veilig
kunnen gebruiken. Deze zal rond de zomer gelanceerd worden en met name via de verkoop-
en onderhoudskanalen gedeeld worden.
Vraag 8
Gaat u namens Nederland verzet aantekenen tegen deze betuttelende en mogelijk gevaarlijke
Europese regelgeving? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Nee dat ga ik niet doen omdat het gaat om een rijhulpsysteem dat geen vrijheidsbeperking
oplegt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.