Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2020
2021D20060 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het Jaarverslag Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2020 (Kamerstuk 35 830 VIII, nr. 1).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, De Vrij
Nr
Vraag
1
Wanneer vinden nieuwe onderhandelingen tussen de NPO1 en distributeurs over distributievergoedingen plaats? Welke stappen zijn gezet om
tot transparantie hiertoe te komen?
2
Hoeveel geld is er in 2020 totaal naar makers in de culturele en creatieve sector
gegaan?
3
In hoeverre houden gemeenten rekening met de extra benodigde ruimte aan sportaccommodaties
vanaf 2023 voor een verplicht extra uur bewegingsonderwijs?
4
Wat zijn de kosten van één uur bewegingsonderwijs in het voorgezet onderwijs uitgesplitst
naar mavo2, havo3 en vwo4?
5
Kunt u een indicatie geven van de wijze waarop het aantal nieuwe voortijdige schoolverlaters
zich heeft ontwikkeld na het schooljaar 2019–2020, toen opnieuw de leerlingen uit
de niet-examenklassen weer moesten overgaan op online lessen en ook de examenklassen,
doordat de leslokalen niet erop waren afgestemd met de hele klas anderhalve meter
afstand te bewaren, gedeeltelijk les moesten volgen buiten het leslokaal? Zo nee,
waarom niet?
6
Wordt in 2021 de realisatie van de streefwaarde van honderd procent bij het percentage
van de gemeenten die GOAB5-middelen ontvangen, dat 960 uur voorschoolse educatie aanbiedt aan doelgroep-peuters
tussen de 2,5 en vier jaar nog negatief beïnvloed door de consequenties van de coronacrisis
en de maatregelen daartegen? Zo ja, wat wordt dan nu naar verwachting de realisatie
in 2021?
7
Wat hebben de eerste stappen die werden gezet om in de vervolgaanpak laaggeletterdheid
2020–2024 gestelde ambities te verwezenlijken, inmiddels opgeleverd in termen van
reductie van het aantal laaggeletterden? Wat is de ambitie inzake het aantal mensen
dat in 2024 laaggeletterd zal zijn?
8
Aan hoeveel mbo6-studenten die voorwaardelijk zijn toegelaten tot het hbo7 terwijl zij nog een klein gedeelte van hun mbo-opleiding moesten afronden, is uitstel
gegeven?
9
In hoeverre heeft de groei van het aantal gemeenten in 2020 dat zich bij de Gelijke
Kansen Alliantie heeft aangesloten van dertig naar vijftig, behalve dat er snel en
effectief geschakeld kan worden met ouders, schoolleiders en wethouders vanuit het
hele land, ook concreet betekend dat de ongelijke mate waarin scholieren bij de coronacrisis
last hebben van de consequenties en maatregelen, gericht werd aangepakt? Op welke
wijze(n) heeft dit op schoolniveau zoal gestalte gekregen?
10
In hoeverre kunt u of kan uw ambtsopvolger straks bij de realisatie van de verbeteragenda
passend onderwijs, bij de verbeterde onderwijs-zorgsamenwerking en de onderwijszorgarrangementen
benoemen, welke resultaten de investeringen in passend onderwijs hebben opgeleverd,
nu de Algemene Rekenkamer verslechterde data over leerlingenondersteuning en onvoldoende
functioneren van toezicht en verantwoording signaleert?
11
Wat worden de (wettelijke) bevoegdheden van de nieuwe Expertgroep Toegankelijkheid
Hoger Onderwijs?
12
Wat zijn de meest recente gegevens van de spreiding van het lerarentekort over de
delen van het land, waarover u beschikt?
13
Hoe gaat u het lerarentekort registreren conform de aangenomen motie van het lid Kwint8?
14
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de taskforce lerarentekort die opgericht
zou worden?
15
Wat zijn in het voortgezet onderwijs de schoolvakken waar de lerarentekorten het grootst
zijn? Kunt u deze tekorten kwantificeren?
16
Hoe heeft het kwalitatieve lerarentekort zich in 2020 ten opzichte van eerdere jaren
ontwikkeld in termen van on(der)bevoegde leraren?
17
Wat hebben de extra investeringen in opleidingen bètatechniek ten koste van de andere
opleidingen betekend voor de mate waarin die andere opleidingen in hun personeelsomvang,
instroom van studenten en aantallen afgestudeerden zijn teruggelopen?
18
Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat havo- en vmbo9-diploma's in Europees Nederland wel worden opgenomen in het diplomaregister maar
die van Caribisch Nederland niet? Welke mogelijkheden bestaan er dit ook voor hen
mogelijk te maken, niet slechts de havo- en vmbo-diploma's, maar ook de recent van
kracht geworden schooldiploma's op grond van de CXC10-stelsel?
19
Hoe hoog ligt de signaleringswaarde voor onnodig hoge reserves van scholen en hoeveel
scholen voor primair onderwijs en hoeveel scholen voor voortgezet onderwijs bleken
bij deze signaleringswaarde onnodig hoge reserves aan te houden?
20
Kunt u ook kwantificeren in welke mate de sectorplannen hebben bijgedragen aan meer
posities voor vrouwelijke wetenschappers? Bestaan er, wat het aantal posities voor
vrouwelijke wetenschappers betreft, ook opvallende verschillen tussen onderwijsinstellingen?
21
Kunt u een overzicht geven van de punten van het Regenboog Stembusakkoord uit 2017,
die deze kabinetsperiode al dan niet werden gerealiseerd?
22
In hoeverre kunt u inzicht bieden of het primair onderwijs de 735 miljoen euro voor
het bestrijden onderwijsachterstanden daadwerkelijk besteedt aan achterstandsleerlingen?
23
Hoeveel vertraging heeft de behandeling van het wetsvoorstel versterken positie mbo-student
opgelopen? Wanneer wordt verwacht dat deze wet alsnog aangenomen zal worden?
24
Wat is, naar aanleiding van het algemeen overleg mbo en praktijkonderwijs van 13 januari
2021, de stand van zaken rondom salarismix mbo buiten de Randstad?
25
Hoe groot was de interesse in de aanvullende subsidieregeling voor mbo-praktijkleerplaatsen
in de sectoren landbouw, horeca en recreatie? Is deze regeling volledig benut?
26
Was de 3,2 miljoen euro subsidie die is toegekend aan World Skills Netherlands voor
de World Skills 2020 of 2021? Heeft de coronacrisis hier nog gevolgen voor gehad?
27
Welke taak bij DUO11 zorgde ervoor dat de uitvoeringskosten 3,4 miljoen euro hoger werden dan geraamd?
28
Hoe hoog is de gemiddelde doorlooptijd van studenten op de lerarenopleidingen en pabo's12?
29
Klopt het dat er studenten langer dan tien jaar ingeschreven staan op lerarenopleidingen
en/of pabo's? Hoe komt dit? Houdt dit verband met een gebrek aan bijvoorbeeld stages?
30
Hoe komt het dat de bekostiging met 9,8 miljoen euro verlaagd is op de bekostiging
van het experiment vraagfinanciering, terwijl volgens de Minister dit experiment moest
stoppen omdat er geen geld meer was?
31
Wat is er gebeurd met de 4,6 miljoen euro die beschikbaar is gekomen doordat het aantal
aangevraagde vouchers in 2020 op het experiment vraagfinanciering lager uitkwam dan
de raming? In hoeverre heeft u overwogen om deze middelen alsnog te besteden aan het
verlengen van het experiment vraagfinanciering? Hoeveel deelnemers hadden alsnog deel
kunnen nemen aan dit experiment met deze middelen?
32
Vindt de verankering van de flexibele inrichting van opleidingen op basis van leeruitkomsten
pas plaats na de evaluatie?
33
Wanneer vindt de wettelijke verankering van de flexibele inrichting van opleidingen
op basis van leeruitkomsten op z'n vroegst plaats?
34
Kunt u nader toelichten waarom het aantal aangevraagde vouchers in 2020 op het experiment
vraagfinanciering lager uitkwam dan de raming?
35
Hoeveel plannen moeten er nog goedgekeurd worden? Om welke instellingen gaat dit?
Hebben zij intussen wel allemaal een plan ingediend bij de NVAO13?
36
Hoe komt het dat de beoordeling en besluitvorming van de plannen met betrekking tot
de studievoorschotmiddelen vanwege de COVID-19 maatregelen aanzienlijke vertraging
hebben opgelopen? In hoeverre is de beoordeling van deze plannen enkel een papieren
exercitie of vindt er ook een bezoek plaats?
37
Hoe vaak is sinds 2019 besloten dat de plannen voor de kwaliteitsafspraken van een
onderwijsinstelling onvoldoende waren om studievoorschotmiddelen te ontvangen?
38
Waarom heeft de Nederlandse Taalunie minder middelen ontvangen dan begroot?
39
Wat is de stand van zaken rondom het vorderen van schulden bij oud-studenten die in
het buitenland wonen?
40
Hoe kan het dat hogere studentenaantallen bijdragen aan de lagere uitgaven voor bijdrage
van studerenden aan OV14-contract?
41
Welke inspanningen worden momenteel verricht om ervoor te zorgen dat meer studenten,
die daar recht op hebben, een aanvullende beurs aanvragen?
42
Hoe wordt in de ramingen de hoogte van het bedrag bepaald voor de aanvullende beurs?
Wordt uitgegaan van studenten die recht hebben op een aanvullende beurs of van studenten
die hem daadwerkelijk aanvragen?
43
Hoeveel studenten hebben geen gebruik gemaakt van een rentedragende lening?
44
Zijn studenten afgelopen jaar ook minder gaan lenen? Zo ja, hoeveel?
45
Op welke wijze wordt de overboeking van 7,9 miljoen euro van «regionale samenwerking»
naar het budget van subsidies concreet besteed? Welke subsidies worden hieruit bekostigd?
Komt deze 7,9 miljoen euro op deze wijze volledig terecht bij de regionale omroepen,
zoals initieel bedoeld?
46
Wat hield de rechterlijke uitspraak op een door de NPO ingediend bezwaar tegen de
wijze van indexering op basis van de Mediawet à 2,7 miljoen euro in? Wat was de reden
voor dit bezwaar van de NPO?
47
Kan per jaar worden toegelicht hoe in 2017, 2018, 2019 en 2020 de 5,1 miljoen euro
voor onderzoeksjournalistiek (RA15-middelen) concreet zijn besteed?
48
Wat wordt bedoeld met «Voor de uitvoering van de motie Sneller pilot samenwerking
is € 1,0 miljoen overgeboekt vanuit niet bestede middelen voor het Steunfonds»? Is
1 miljoen euro niet bestede middelen uit het Steunfonds gebruikt voor bekostiging
van de motie-Sneller pilot samenwerking of vice versa?
49
Hoe is de 1 miljoen euro voor wetenschapscommunicatie precies besteed?
50
Wat is de laatste stand van zaken rondom de opvolging IBO16 Deeltijdwerk? Wordt de uitwerking van een integrale aanpak alleen via de scenariostudie
vormgeving kindvoorzieningen opgepakt? Suggereert dat een focus op kindvoorzieningen,
in plaats van een brede aanpak?
51
Wat zijn de resultaten van het eerste jaar van de Veilige Steden?
52
Hoe verklaart u dat juist bij DUO de werving en selectie moeizamer verloopt, waardoor
DUO minder heeft kunnen opschalen dan beoogd en minder externen heeft kunnen vervangen
door internen en er hierdoor een risico bestaat dat vervangingen en onderhoud van
applicaties niet tijdig kunnen worden uitgevoerd en duurder worden dan gepland?
X Noot
1
NPO: Nederlandse Publieke Omroep.
X Noot
2
Mavo: Middelbaar algemeen voortgezet onderwijs.
X Noot
3
Havo: Hoger algemeen voortgezet onderwijs.
X Noot
4
Vwo: Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
X Noot
5
GOAB: Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
X Noot
6
Mbo: Middelbaar beroepsonderwijs.
X Noot
7
Hbo: Hoger beroepsonderwijs.
X Noot
8
Kamerstuk 35 570 VIII, nr. 165.
X Noot
9
Vmbo: Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
X Noot
10
CXC: Caribbean Examinations Council.
X Noot
11
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs.
X Noot
12
Pabo: Pedagogische academie voor het basisonderwijs.
X Noot
13
NVAO: Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie.
X Noot
14
OV: Openbaar vervoer.
X Noot
15
RA: Regeerakkoord.
X Noot
16
IBO: Interdepartementaal Beleidsonderzoek.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.M. de Vrij, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.