Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rudmer Heerema over het bericht ‘PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren verbijsterd: ‘Dit is een grote ramp’’
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren verbijsterd: «Dit is een grote ramp»» (ingezonden 24 maart 2021).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 26 mei
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2410.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren
verbijsterd: «Dit is een grote ramp»»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met dit bericht van februari jl.
Vraag 2
Klopt het dat de Vereniging voor Primair christelijk Onderwijs Hoogeveen (PricoH)
gaat stoppen met de Kwadraatafdeling, waardoor een groep hoogbegaafde leerlingen over
anderhalf jaar niet meer het gewenste onderwijs kan volgen? Zo ja, wat is de reden
dat er gestopt wordt met deze vorm van onderwijs aan hoogbegaafde kinderen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 2
Het klopt dat rond februari 2021 PricoH voornemens is geweest om per augustus 2022
te stoppen met de Kwadraatafdeling, waarbij de financiering de voornaamste reden was.
Tot op heden heeft school voor elke leerling van de Kwadraatafdeling een basisbekostiging
vanuit het Rijk ontvangen, vanuit het samenwerkingsverband is voor elke leerling een
arrangement verstrekt. Echter, deze financiering was te gering, daarom is in eerste
instantie de beslissing genomen om de Kwadraatafdeling te sluiten. Na deze beslissing
en het nieuwsbericht is het vraagstuk rondom het vormgeven van een dekkend aanbod
in de regio en de aanstaande opheffing van de Kwadraatvoorziening nogmaals met het
samenwerkingsverband besproken. Er is ambtelijk contact opgenomen met de school, die
ons heeft geïnformeerd dat besloten is tot het voortzetten van de Kwadraatafdeling
met een andere vorm van financiering. Het samenwerkingsverband zal de bekostiging
van de betreffende afdeling op zich nemen.
Vraag 3
Om hoeveel leerlingen gaat het in totaal? En klopt het dat voor deze groep leerlingen
er geen alternatief beschikbaar is in hun regio? En kunt in kaart brengen wat de risico’s
zijn dat deze hoogbegaafde kinderen [deels] thuis komen te zitten door dit besluit?
En klopt het dat het de taak van het samenwerkingsverband is om te voorkomen dat kinderen
thuis komen te zitten? Weet het samenwerkingsverband dat ze deze opdracht hebben?
Antwoord 3
Het gaat per april 2021 om 17 leerlingen, verdeeld over twee groepen, die onderwijs
volgen op de Kwadraatafdeling bij PricoH. Dit schooljaar zullen van deze 17 leerlingen
5 leerlingen uitstromen, zij het naar het reguliere onderwijs of naar het voortgezet
onderwijs. Voor de overige leerlingen zal (zoals bij 2 vermeld) de Kwadraatafdeling
blijven bestaan, waar aan de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes van
deze leerlingen kan worden voldaan.
De overige vragen zijn op dit moment voor PricoH, in het kader van het voortbestaan
van de Kwadraatafdeling, niet aan de orde. Echter, voor de volledigheid van de beantwoording
zijn de volgende aspecten van belang. De school waar de leerling ingeschreven staat
of aangemeld is, heeft zorgplicht. Dit betekent dat deze school ervoor moet zorgen
dat een leerling die extra ondersteuning nodig heeft, een passende plek krijgt. De
bedoeling is dat scholen de behoefte van alle leerlingen in beeld hebben. Samenwerkingsverbanden
moeten zorgen voor een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen binnen
en tussen de scholen. Het is de wettelijke verantwoording van de samenwerkingsverbanden
om in samenspraak met ouder(s), leerlingen en schoolbesturen, en eventueel hulp van
de gemeente voor alle leerlingen in de regio een passende plek te creëren en te voorkomen
dat een leerling thuis komt te zitten.
Vraag 4
In hoeverre komt de sluiting van het Kwadraatonderwijs in Hoogeveen overeen met de
doelen van de Minister om het aantal thuiszitters te verlagen?
Antwoord 4
De Kwadraatafdeling zal niet worden gesloten (zie beantwoording vraag 1). Daarnaast
zou met een geplande sluiting van een specifieke afdeling, niet gezegd zijn dat deze
leerlingen thuis komen te zitten.
Vraag 5
Klopt het dat Pricoh de komende tijd een oplossing gaat proberen te vinden voor elk
kind? Op welke manier gaat u hierbij proactief ondersteuning bieden, om te voorkomen
dat deze leerlingen weer thuis komen te zitten?
Antwoord 5
Na het verschijnen van het nieuwsbericht, hebben school en het samenwerkingsverband
nogmaals overlegd en is besloten om dit specifieke onderwijs voor de betreffende leerlingen
te blijven bieden.
Vraag 6
Bent u bereid om hoogstpersoonlijk op korte termijn in gesprek te gaan met Pricoh
over het voortbestaan van het kwadraatsonderwijs, te inventariseren wat er nodig om
deze leerlingen toch het onderwijs te blijven aanbieden wat bij deze leerlingen passend
is en hierover de Kamer zo snel als mogelijk te informeren? Kunt u in deze gesprekken
het samenwerkingsverband wijzen op de taak om te voorkomen dat kinderen thuis komen
te zitten en met hen afspraken maken hoe hoogbegaafdheidsonderwijs in deze regio gewaarborgd
wordt? Zo ja, wanneer kunnen we hier de eerste resultaten van verwachten? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 6
Naar aanleiding van het nieuwsbericht is ambtelijk contact opgenomen met de school.
Er is aangegeven dat de afdeling zal blijven voortbestaan waarmee voor deze leerlingen
het aanbod is gewaarborgd.
Vraag 7
Heeft u signalen dat deze problematiek op meer scholen dan enkel bij Pricoh speelt?
Zo ja, waar? Zo nee, kan er dan maatwerk worden geleverd aan Pricoh? En kunt u tevens
een inventarisatie laten uitvoeren bij alle samenwerkingsverbanden om inzichtelijk
te maken hoe het er nu voor staat met het aanbod van onderwijs aan hoogbegaafde kinderen?
Antwoord 7
In landelijk opzicht wordt vorm gegeven aan de voorstellen om nog meer leerlingen
passend mogelijke ondersteuning te geven, zoals vermeld in de brief over de verbeteraanpak
Passend onderwijs en route naar inclusiever onderwijs. Er is bekend dat er meer en
diverse vraagstukken spelen rondom het vormgeven van passend onderwijs, waaronder
het vormgeven van zo passend mogelijk onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen
en een specifieke ondersteuningsbehoefte.2 Scholen en samenwerkingsverbanden leggen o.a. de wijze van ondersteuning voor leerlingen
met een ondersteuningsbehoefte vast in hun ondersteuningsplanen geven dit naar eigen
(voortschrijdende) inzichten en wensen vorm.
Ten behoeve van (hoog)begaafde leerlingen heb ik subsidie beschikbaar gesteld waarmee
samenwerkingsverbanden en schoolbesturen een dekkend onderwijs- en ondersteuningsaanbod
voor (hoog)begaafde leerlingen in de regio aan het opzetten, uitbreiden of bestendigen
zijn. Aan deze subsidieregeling zijn twee onderzoeken gekoppeld. De besteding van
de subsidiemiddelen door de samenwerkingsverbanden wordt jaarlijks in kaart gebracht
in een monitoronderzoek (2019–2023), waar de inhoud van de subsidieplannen van samenwerkingsverbanden
worden geschetst, de realisatie van de plannen en de borging op lange termijn. Uit
de eerste monitormeting over het schooljaar 2019–2020 kwam naar voren deels wordt
verkend voor nieuwe activiteiten maar vaak voor een continuering of uitbreiding is
van een bestaande activiteit. Daarnaast is een verdiepend onderzoek gestart naar de
impact en werkzame mechanismen van de activiteiten (2020–2025). In het najaar 2021
wordt het vervolg van de onderzoeken verwacht en zal de Kamer daarvan op de hoogte
worden gebracht.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de problematiek van deze hoogbegaafde kinderen andere vaardigheden
van leerkrachten en een andere pedagogische aanpak vraagt en dat we daarom de huidige
initiatieven voor hoogbegaafdheidsonderwijs moeten stimuleren en moeten zorgen dat
elk hoogbegaafd kind in Nederland dit passende onderwijs krijgt? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat meer hoogbegaafde kinderen passend onderwijs ontvangen?
Antwoord 8
Voor alle leerlingen dient een passend aanbod gecreëerd te worden. Voor leerlingen
met een specifieke onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte dient bekeken te worden
hoe en in welke vorm dit het beste gegeven kan worden, wat tot uiting komt in de pedagogische
aanpak. Dit is van toepassing op alle leerlingen, en daarmee ook op hoogbegaafde leerlingen.
Er zijn verschillende stappen genomen in het zorgen voor meer passend onderwijs zoals
vastgelegd in de verbeteragenda passend onderwijs, waaronder het onderwijs aan hoogbegaafden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.