Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 BeleidOverzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 BeleidsartikelenArtikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderijBudgettaire gevolgen van beleidArtikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werkenBudgettaire gevolgen van beleidArtikel 23 Kennis en innovatieBudgettaire gevolgen van beleidArtikel 24 Uitvoering en toezichtBudgettaire gevolgen van beleid4 Niet-beleidsartikelenArtikel 50 ApparaatArtikel 51 Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Agentschap NVWA6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
35 850 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting worden op grond van artikel 2.3, eerste lid van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
2. de begrotingsstaat inzake het agentschap de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds
Vanwege de spoedeisende maatregelen is op 15 februari de eerste incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,C. J. Schouten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
Overzicht coronamaatregelen
Hieronder een overzicht van de coronamaatregelen met daarin de coronagerelateerde uitgaven vanuit de begroting van het Ministerie van LNV. Een uitgebreid overzicht is te vinden op Overheidsfinancien in coronatijd op Rijksfinancien.nl.
Overzicht coronamaatregelen (bedragen x € 1 mln)
Artikel
Naam maatregel
Kamerstuk
Bedrag verplichtingen
Bedrag uitgaven
Bedrag ontvangsten
21
Vervroegd verbod pelsdierhouderij
Kamerstuk 35633, nr. 6
122,5
122,5
21
Tegemoetkoming vaste lasten
Kamerstuk 35420, nr. 217
20
20
21
Derde steun- en herstelpakket i.v.m. Corona - Dierentuinen
Kamerstuk 35420, nr. 105
39
39
21
Steunmaatregelen voor de tuinbouw en de fritesaardappelsector
Kamerstuk 35650-XIV, nr. 4
43
43
21
Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land – en tuinbouw
Kamerstuk 35420 (verzending eind mei 2021)
20
20
2 Beleid
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2021
Vastgestelde begroting 2021
2.065.497
ISB mutaties
21
224.500
Vastgestelde begroting na ISB
2.289.997
Belangrijkste suppletoire mutaties
Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land- en tuinbouw
21
20.000
Kasschuif budget sanering varkenshouderij (srv)
21
12.000
Led in de glastuinbouw (urgenda 2.0)
21
25.000
Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij
21
10.274
Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel
22
21.600
Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof
22
99.529
Gerichte opkoop desaldering
22
110.000
Marker wadden
22
5.796
Stikstof: aanpak pas-melders
22
4.800
Kasschuif veenweide
22
‒ 14.476
Kasschuif gerichte opkoop
22
‒ 212.898
Kasschuif regeling versneld natuurherstel rvo
22
‒ 68.612
NVWA reistijd=werktijd
24
4.800
NVWA retributiedemping
13.900
Loon- en prijsbijstellingtranche 2021
51
41.588
Eindejaarsmarge
51
13.745
Overige mutaties
div
‒ 17.022
Stand 1e suppletoire begroting 2021
2.360.021
Toelichting
Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land- en tuinbouw
Voor het derde kwartaal van dit jaar reserveert het kabinet € 20 mln. om middelgrote bedrijven in de land- en tuinbouw gebruik te laten maken van de hogere subsidiegrens voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL). De verwachting is dat er meer land- en tuinbouwbedrijven tegen de grens van de reguliere TVL aanlopen.
Kasschuif budget sanering varkenshouderij (srv)
De uitvoering van de regeling Sanering Varkenshouderij (Srv) is in 2020 vertraagd door het grote aantal aanvragen en de complexiteit van controles. Dit heeft tot gevolg gehad dat de geplande uitgaven van 2020 in 2021 plaatsvinden. Hiertoe is via een kasschuif € 57 mln. overgeheveld vanuit 2020 naar 2021. De geplande uitgaven van € 45 mln. die voor 2021 waren voorzien, schuiven door de vertraging door naar 2022. Per saldo leidt dit voor 2021 tot verhoging van het budget met € 12 mln.
LED in de glastuinbouw
Het budget voor subsidies in de bestaande Energie-efficiënte Glastuinbouw (EG-) regeling wordt verhoogd met € 25 mln. Hiermee kan de SONT-verlichting (de algemeen toegepaste assimilatieverlichting in kassen) worden vervangen door full spectrum LED-verlichting met een equivalente lichtopbrengst bij een lager energieverbruik. Met deze maatregel kan op circa 100 ha SONT-verlichting worden vervangen door LED, wat ongeveer een reductie van 0,025 Mton CO2 per jaar oplevert. Deze maatregel maakt deel uit van het Urgenda 2.0 pakket.
Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij
Dit betreft een onttrekking van € 10,3 mln. aan de begrotingsreserve landbouw ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij. In 2021 zal er € 12 mln. nodig zijn, in de jaren 2022 tot en met 2026 € 3 mln. per jaar. Het totaal benodigde budget wordt daarmee geraamd op € 27 mln.
Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel
Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor natuurherstel bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan het budget van artikel 22 op de begroting. De middelen worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten van € 1,5 mln.
Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof
Eind 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) geopend. Bij Slotwet 2020 zijn de resterende middelen van € 99,5 mln. voor de eerste tranche van deze regeling teruggestort in de begrotingsreserve stikstof. Deze middelen worden nu aan de begrotingsreserve onttrokken en aan het opdrachtenbudget van artikel 22 toegevoegd.
Gerichte opkoop desaldering
De resterende middelen van € 110 mln. voor de tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden aan de begrotingsreserve onttrokken en toegevoegd aan het opdrachten-budget.
Marker Wadden
De bijdrage aan de financiering van het project Verlengde Fase 1, Marker Wadden van € 5,8 mln. wordt aan de LNV begroting toegevoegd. Deze middelen worden ingezet om te voldoen aan de financiële afspraken zoals vastgelegd in de Derde aanvulling op samenwerkingsovereenkomst Eerste Fase Marker Wadden.
Stikstof: aanpak Pas-melders
Er wordt € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd voor de Aanpak PAS-melders. Met het vervallen van het PAS zijn projecten die leiden tot emissie/stikstofdepositie projecten alsnog vergunningplichtig geworden. Dit brengt kosten met zich mee en met deze verhoging worden middelen gereserveerd ten behoeve van een vergoeding/tegemoetkoming in de kosten voor PAS-melders.
Kasschuif Veenweide
Met deze kasschuif worden de klimaatakkoordmiddelen voor pilots en onderzoeken veenweide doorgeschoven naar de periode 2022 t/m 2025. Hierdoor wordt het budget voor 2021 met € 14,5 mln. verlaagd.
Kasschuif gerichte opkoop
De resterende middelen van voor de eerste, tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden in 2021 vanuit de begrotingsreserve stikstof aan het opdrachtenbudget toegevoegd. Met deze kasschuif worden de middelen naar de periode 2022-2024 doorgeschoven. In totaal wordt er € 212,9 mln. doorgeschoven.
Kasschuif regeling versneld natuurherstel RVO
Voor de 1e tranche van de Regeling versneld natuurherstel is in totaal € 81,6 mln. beschikbaar. In de 1e tranche van de regeling kunnen terreinbeheerders van een stikstofgevoelig Natura 2000-gebied subsidie aanvragen voor het uitvoeren van natuurherstel. De bevoorschotting van de subsidie vindt over een periode van vier jaar plaats. Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor deze regeling bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan het budget voor artikel 22 op de begroting. Vervolgens is een deel van de beschikbare middelen, namelijk € 68,6 mln., met een kasschuif doorgeschoven naar latere jaren.
NVWA reistijd=werktijd
Voor het terugdraaien van de taakstelling Reistijd = werktijd wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd. Deze uit 2014 stammende taakstelling was opgelegd om de reistijd van ambulante medewerkers niet meer als werktijd te zien.
NVWA retributiedemping
Er wordt € 13,9 mln. toegevoegd voor retributiedempingen. Deze kosten worden gedekt door de voorziene onderuitputting NVWA.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2021
Vastgestelde begroting 2021
237.139
Belangrijkste suppletoire mutaties
Gerichte opkoop desaldering
22
110.000
Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof
22
99.529
Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel
22
21.600
Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij
21
10.274
Overige mutaties
div
4.031
Stand 1e suppletoire begroting 2021
482.573
Toelichting
Gerichte opkoop desaldering
Naast de reservering van de 1e tranche middelen wordt ook het resterende budget in de begrotingsreserve stikstof van € 110 mln., die bestemd is voor de tweede en derde tranche van de Regeling, onttrokken aan de reserve en via een desaldering overgeheveld naar het uitgavenbudget.
Middelen gerichte opkoop 1e tranche
De middelen voor het budget van de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden onttrokken uit de begrotingsreserve stikstof. Hiervan is € 99,5 mln. gereserveerd voor de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden.
Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel
De ontvangsten op artikel 22 worden met € 21,6 mln. verhoogd vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve stikstof van € 21,6 mln. voor de middelen die worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten (€ 1,5 mln.).
Onttrekking begrotingsreserve landbouw sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij
De ontvangsten op artikel 21 worden met € 10,3 mln. verhoogd vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve landbouw voor de middelen die worden ingezet ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij.
3 Beleidsartikelen
Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.21 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
mutatie 2021
Stand 1e suppletoire
mutatie 2022
mutatie 2023
mutatie 2024
mutatie 2025
0
0
0
0
0
0
0
Verplichtingen
328.700
209.093
537.793
56.243
594.036
37.576
‒ 8.887
‒ 10.308
‒ 80
Garantie verplichtingen
124.627
124.627
0
124.627
0
0
0
0
Waarvan overige verplichtingen
204.073
209.093
413.166
56.243
469.409
37.576
‒ 8.887
‒ 10.308
‒ 80
Uitgaven
549.247
224.240
773.487
55.969
829.456
36.896
‒ 9.309
‒ 10.561
‒ 892
Waarvan juridisch verplicht
91%
91%
Subsidies
430.846
224.240
655.086
62.740
717.826
35.507
‒ 6.804
‒ 9.213
77
Sociaal economische positie boeren
5.786
142.500
148.286
31.600
179.886
‒ 799
‒ 1.896
‒ 1.374
‒ 1.260
Duurzame veehouderij
370.532
38.740
409.272
30.489
439.761
44.292
78
‒ 253
‒ 812
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
27.528
43.000
70.528
13.351
83.879
‒ 8.586
‒ 8.586
‒ 8.586
1.649
Mestbeleid
27.000
0
27.000
‒ 12.700
14.300
600
3.600
1.000
500
Garanties
5.432
5.432
0
5.432
0
0
0
0
Bijdrage borgstellingsreserve
3.627
3.627
0
3.627
0
0
0
0
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
1.805
0
1.805
0
0
0
0
Opdrachten
86.752
86.752
‒ 2.686
84.066
5.858
1.964
3.121
3.500
Sociaal economische positie boeren
1.717
1.717
250
1.967
600
600
600
600
Duurzame veehouderij
23.365
23.365
‒ 1.829
21.536
‒ 866
‒ 666
553
812
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
20.668
20.668
777
21.445
1.280
730
730
850
Mestbeleid
19.874
19.874
‒ 4.667
15.207
‒ 275
0
0
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
9.086
9.086
3.300
12.386
4.475
1.098
1.288
1.288
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
4.993
4.993
‒ 32
4.961
190
0
0
0
Integraal Voedselbeleid
7.049
7.049
‒ 485
6.564
454
202
‒ 50
‒ 50
Diergezondheid, dierenwelzijn
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO / RWT
9.941
9.941
‒ 5.053
4.888
‒ 4.687
‒ 4.687
‒ 4.687
‒ 4.687
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
1.261
1.261
0
1.261
0
0
0
0
Centrale Commissie Dierproeven
2.166
2.166
‒ 2.166
0
0
0
0
0
Medebewind / voormalige productschappen
1.387
1.387
‒ 1.387
0
‒ 1.387
‒ 1.387
‒ 1.387
‒ 1.387
Raad voor de Plantenrassen
827
827
500
1.327
500
500
500
500
Keuringsdiensten
4.300
4.300
‒ 2.000
2.300
‒ 3.800
‒ 3.800
‒ 3.800
‒ 3.800
Bijdragen aan (internationale) organisaties
10.889
10.889
968
11.857
218
218
218
218
FAO en overige contributies
10.889
10.889
968
11.857
218
218
218
218
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve landbouw
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve apurement
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
5.387
5.387
0
5.387
0
0
0
0
Diergezondheidsfonds
5.387
5.387
0
5.387
0
0
0
0
Ontvangsten
39.580
39.580
13.505
53.085
190
0
0
0
Sociaal ecomomische positie boeren
245
245
0
245
0
0
0
0
Agroketens
0
0
0
0
0
0
0
0
Agrarische innovatie en overig
0
0
0
0
0
0
0
0
Mestbeleid
7.209
7.209
0
7.209
0
0
0
0
Garanties
1.800
1.800
0
1.800
0
0
0
0
Weerbare planten en teeltsystemen
0
0
0
0
0
0
0
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
11.600
11.600
‒ 300
11.300
0
0
0
0
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
5.926
5.926
0
5.926
0
0
0
0
Onttrekkingen begrotingsreserves
10.500
10.500
13.805
24.305
190
0
0
0
ZBO's / RWT's
2.300
2.300
0
2.300
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het grootste gedeelte van deze mutatie betreft de middelen gereserveerd om middelgrote bedrijven in de land- en tuinbouwsector gebruik te laten maken van de hogere subsidiegrens voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) (€ 20 mln.). De verwachting is dat er meer land- en tuinbouwbedrijven tegen de grens van de reguliere TVL aanlopen.
Daarnaast betreft deze mutatie een verhoging van budget door een onttrekking van middelen aan de begrotingsreserve landbouw. Het gaat om middelen ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij (€ 10,3 mln.). Ook is er een onttrekking aan de begrotingsreserve apurement aan het budget toegevoegd ten behoeve van een opgelegde EU correctie op de regeling «genetically modified organisms» (GMO’s) (€ 1,6 mln.). Het budget voor de programmakosten Vervroegd verbod pelsdierhouderij is naar beneden bijgesteld (€ 0,3 mln.).
Duurzame veehouderij
Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt doordat de uitvoering van de regeling Sanering Varkenshouderij (Srv) in 2020 vertraagd is. Dit heeft tot gevolg gehad dat de geplande uitgaven van dat jaar in 2021 plaatsvinden (€ 74,9 mln.). Tevens verschuiven uitgaven die voor 2021 waren voorzien door naar 2022 (€ 45 mln.). Per saldo neemt het budget voor de Srv voor 2021 toe met € 29,9 mln.
Daarnaast wordt het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij verhoogd met € 1,6 mln. middels een onttrekking aan de begrotingsreserve landbouw ten behoeve van de subsidieregeling brongerichte verduurzaming stallen pluimveehouderij.
Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties waardoor het budget voor duurzame veehouderij per saldo toeneemt met € 30,5 mln.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Deze mutatie betreft onder andere een verhoging van budget (€ 25 mln.) ten behoeve van LED (Urgenda 2.0) in de bestaande Energie-efficiëntie Glastuinbouw regeling. Tevens worden er door een kasschuif middelen naar 2025 en 2026 doorgeschoven (€ 11,5 mln. in 2021, € 8,4 mln. per jaar van 2022 tot en met 2024) zodat deze alsnog ingezet kunnen worden wanneer de subsidieregeling naar verwachting meer aanvragen zal hebben.
Mestbeleid
Deze mutatie betreft een verlaging van het budget doordat de subsidieregelingen voor de investeringen in kunstmestvervanging en mestverwerking (€ 5,5 mln. in 2021 en € 3,5 mln. in 2022) en voor de regeling Waterbassins (€ 7,2 mln.) later opengaan dan oorspronkelijk gepland. Via een kasschuif worden de middelen doorgeschoven naar volgende jaren.
Opdrachten
Mestbeleid
Er wordt € 2,8 mln. overgeheveld naar artikel 23, subsidies voor beleidsondersteunend onderzoek (€ 1,1 mln.) en naar artikel 24, bijdrage aan de NVWA (€ 1,5 mln.) ten behoeve van de opdracht omtrent het 6e Actieprogramma nitraat. Daarnaast is het budget voor opdrachten Mestbeleid verlaagd in verband met een overheveling van middelen naar artikel 50 vanwege de inzet van extra capaciteit binnen het programma Versterkte Handhavingsstrategie (€ 1 mln.).
Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties, waaronder de Milieueffectrapportage voor het 7e Actieprogramma Nitraat (€ 0,5 mln.), de continuering van de CBS-meststatistieken (€ 0,3 mln.) en een pilot voor het monitoren van waterkwaliteit (€ 0,3 mln.), waardoor het budget per saldo afneemt met € 4,7 mln.
Diergezondheid en dierenwelzijn
De raming voor de uitgaven wordt met € 3,3 mln. verhoogd. Dit hangt samen met verwachte hogere uitgaven voor de opslag van in beslag genomen dieren (€ 2,3 mln.), veterinaire diensten Saba en Sint Eustatius (€ 0,4 mln.) en Antibioticaresistentie (€ 0,4 mln.). Daarnaast ontvangt LNV vanaf 2021 structureel € 0,5 mln. van J&V als gevolg van werklastverschuiving van politie naar de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en zijn de geraamde kosten voor WOB-verzoeken van de Centrale Commissie Dierproeven € 0,3 mln. lager dan verwacht.
Bijdrage aan ZBO / RWT
Keuringsdiensten
Deze mutatie van € 2 mln. wordt met name veroorzaakt door onderuitputting vanwege meevallende uitgaven ten behoeve van de Brexit bij ZBO's (€ 3 mln.). In de jaren 2022 tot en met 2026 zal dit bedrag jaarlijks € 3,8 mln. bedragen. Naast deze meevaller is de mutatie in 2021 afgenomen met € 1 mln. door kosten voor wettelijke taken van SKAL die niet kunnen worden verhaald op aangesloten marktdeelnemers.
Toelichting op de ontvangsten
Onttrekkingen begrotingsreserves
Deze mutatie bestaat uit de ontvangsten die samenhangen met een aantal onttrekkingen aan begrotingsreserves. Het betreft onder andere de volgende onttrekkingen:
• Onttrekking van € 10,3 mln. aan de begrotingsreserve landbouw in verband met de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij
• Onttrekking van € 1,6 mln. aan de begrotingsreserve landbouw in verband met subsidie brongerichte verduurzaming stallen pluimveehouderij
• Onttrekking van € 1,6 mln. aan de begrotingsreserve apurement in verband met een opgelegde EU correctie op de regeling GMO’s.
De ontvangsten worden gedesaldeerd naar de uitgaven op dit artikel, onderdelen subsidies Sociaal economische positie boeren en duurzame veehouderij.
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.22 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
mutatie 2021
Stand 1e suppletoire
mutatie 2022
mutatie 2023
mutatie 2024
mutatie 2025
0
0
0
0
0
0
0
Verplichtingen
676.407
0
676.407
14.778
691.185
207.581
‒ 3.082
4.949
3.068
Garantie verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
674.973
0
674.973
‒ 48.084
626.889
229.813
19.650
26.052
5.928
Waarvan juridisch verplicht
42%
42%
Subsidies
164.658
164.658
48.431
213.089
5.866
3.766
2.879
2.610
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
1.061
1.061
1.574
2.635
1.574
1.626
545
0
Natuur en Biodiversiteit op land
62.202
62.202
18.574
80.776
2.192
1.780
1.734
1.610
Beheer Kroondomeinen
803
803
0
803
0
0
0
0
Duurzame visserij
10.792
10.792
‒ 3.694
7.098
2.100
360
600
1.000
Regio Deals
89.800
89.800
31.977
121.777
0
0
0
0
Leningen
26.345
26.345
‒ 2.500
23.845
‒ 3.200
‒ 3.600
‒ 4.200
‒ 4.200
Leningen rente en aflossing
26.345
26.345
‒ 2.500
23.845
‒ 3.200
‒ 3.600
‒ 4.200
‒ 4.200
Garanties
0
0
0
0
0
0
0
0
Garanties natuur
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
445.436
445.436
‒ 94.540
350.896
226.753
19.090
26.979
7.174
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
0
0
0
0
0
0
0
0
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
21.629
21.629
‒ 9.172
12.457
‒ 8.233
‒ 6.250
‒ 6.313
‒ 3.420
Natuur en Biodiversiteit op land
313.455
313.455
‒ 70.745
242.710
234.100
23.499
21.301
3.210
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
10.732
10.732
2.918
13.650
97
‒ 603
‒ 149
‒ 149
Duurzame visserij
6.495
6.495
‒ 617
5.878
‒ 5.050
‒ 3.420
3.870
3.473
Overige stelsel activiteiten
4.492
4.492
‒ 489
4.003
1.784
1.994
2.000
1.900
Internationale Samenwerking
3.715
3.715
‒ 163
3.552
‒ 81
0
0
0
Caribisch Nederland
3.864
3.864
‒ 1.350
2.514
300
1.950
300
0
Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit
80.304
80.304
‒ 14.922
65.382
3.836
1.920
5.970
2.160
Regio Deals
750
750
0
750
0
0
0
0
Bijdragen Baten-Lastendiensten
9.076
9.076
0
9.076
200
200
200
200
Rijksrederij
9.076
9.076
0
9.076
200
200
200
200
Bijdragen aan ZBO / RWT
27.778
27.778
160
27.938
160
160
160
110
Staatsbosbeheer/ZBO
27.778
27.778
160
27.938
160
160
160
110
Bijdragen aan mede-overheden
0
0
0
0
0
0
0
0
Caribisch Nederland
0
0
0
0
0
0
0
0
Decentralisatieuitkering
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan (internationale) organisaties
1.680
1.680
365
2.045
34
34
34
34
Internationale Samenwerking
1.680
1.680
365
2.045
34
34
34
34
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve visserij
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve stikstof
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
182.499
182.499
231.929
414.428
3.500
2.000
‒ 500
‒ 1.000
Landinrichtingsrente
29.478
29.478
0
29.478
3.000
2.500
1.500
1.000
Verkoop gronden
12.159
12.159
0
12.159
0
0
0
0
Overige ontvangsten natuur
2.319
2.319
1.000
2.319
2.500
1.500
0
0
Duurzame visserij
6.993
6.993
‒ 200
7.793
‒ 2.000
‒ 2.000
‒ 2.000
‒ 2.000
Onttrekking begrotingsreserve
131.550
131.550
231.129
362.679
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 14,8 mln. verhoogd. De verhoging wordt veroorzaakt door diverse mutaties die hieronder per categorie worden toegelicht. Het verschil met de mutatie op de uitgaven wordt voornamelijk veroorzaakt door de kasschuif voor de Regeling versneld natuurherstel van € 68,6 mln., waarbij het verplichtingenbudget niet wordt doorgeschoven.
Subsidies
Natuur en Biodiversiteit op land
Het subsidiebudget wordt met € 18,6 mln. verhoogd. Doordat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, wordt er € 20,1 mln. aan de reserve onttrokken ten behoeve van de Regeling Versneld Natuurherstel en toegevoegd aan dit budget op de begroting. Daarnaast worden de uitvoeringskosten voor deze regeling van € 2,8 mln. naar latere jaren doorgeschoven. Verder waren er nog diverse kleinere mutaties.
Regio deals
Het budget op dit artikel voor de Regio Deals neemt met € 32 mln. toe, doordat de middelen voor Rotterdam Zuid worden overgeheveld middels een specifieke uitkering. Het totale budget voor Regio Deals blijft onveranderd.
Opdrachten
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
Op het budget van ‘Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit’ vinden diverse mutaties plaats, waardoor het budget met € 9,2 mln. wordt verlaagd. Hoofdzakelijk gaat het om budgetoverhevelingen naar artikel 23 voor onderzoek en de bijdrage aan RIVM. Zo wordt er € 4,7 mln. overgeheveld ten behoeve van de bijdrage aan RIVM in verband met de uitvoering van het Kennisprogramma stikstof. Daarnaast wordt € 4,2 mln. overgeheveld naar artikel 23 voor het onderhoud, beheer, actualisatie en doorontwikkeling van AERIUS. Dit online rekeninstrument ondersteunt de vergunningverlening, monitoring en ruimtelijke planvorming in relatie tot stikstof. Verder is in 2020 de Regeling tijdelijke ondersteuning nationale parken opengesteld. In 2021 wordt hiervoor € 1,7 mln. gereserveerd. Deze middelen worden overgeheveld naar het subsidiebudget voor ‘Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit’.
Daarnaast wordt het budget met € 3 mln. naar beneden bijgesteld als gevolg van onder meer een afname van de bijdrage aan het meetnet voor stikstofdepositie en een overheveling van het DG stikstof budget naar artikel 24 voor de bijdrage aan de RVO.
Tot slot wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd voor de Aanpak PAS-melders. Onder het voormalige PAS hoefde er geen vergunning aangevraagd te worden voor een project dat tot emissie/stikstofdepositie leidde zolang deze onder een bepaalde drempelwaarde bleef. Initiatiefnemers konden volstaan met een melding. Met het vervallen van het PAS zijn deze projecten alsnog vergunningplichtig geworden. Dit brengt kosten met zich mee en met deze verhoging worden middelen gereserveerd ten behoeve van een vergoeding/tegemoetkoming in de kosten voor PAS-melders.
Natuur en biodiversiteit op land
Dit voorjaar is de 1e tranche van de Regeling versneld natuurherstel opengesteld. Voor de regeling (twee tranches) is in totaal € 81,6 mln. beschikbaar. In de 1e tranche van de regeling kunnen terreinbeheerders van een stikstofgevoelig Natura2000-gebied budget aanvragen voor het uitvoeren van natuurherstel. De bevoorschotting vindt over een periode van vier jaar plaats. Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor deze regeling bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan dit budget op de begroting. Vervolgens is een deel van de beschikbare middelen met een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2022-2024. Deze kasschuif leidt vervolgens tot een verlaging van het budget met € 68,6 mln.
Bij Slotwet 2020 zijn de resterende middelen van de eerste tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) van € 99,5 mln. in de begrotingsreserve stikstof teruggestort. Bij Voorjaarsnota worden deze middelen aan de begrotingsreserve onttrokken en aan het opdrachtenbudget van toegevoegd. Daarnaast zijn de resterende middelen voor de tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden aan de begrotingsreserve onttrokken (€ 110 mln.) en samen met het andere budget voor de tweede en derde tranche met een kasschuif naar 2022 doorgeschoven. In totaal wordt er € 212,9 mln. doorgeschoven. Verder is € 1,5 mln. uit de begrotingsreserve stikstof onttrokken ten behoeve van de Regeling versneld natuurherstel.
Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit
De klimaatakkoordmiddelen voor pilots en onderzoeken veenweide worden ingezet voor diverse onderzoeken. De uitfinanciering hiervan vindt in meerdere jaren plaats. Met een kasschuif zijn de middelen daarom doorgeschoven naar de periode 2022 t/m 2025. Hierdoor wordt het budget voor 2021 onder andere met € 14,5 mln. verlaagd.
Toelichting op de ontvangsten
Onttrekking begrotingsreserve
De ontvangsten uit ‘onttrekking begrotingsreserve’ nemen met € 213,1 mln. toe. Deze middelen worden onttrokken uit de begrotingsreserve stikstof. Hiervan is voor € 99,5 mln. aan budget van de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) gereserveerd. Daarnaast wordt ook het resterende budget in de begrotingsreserve stikstof van € 110 mln., die bestemd is voor de tweede en derde tranche van de Regeling, onttrokken aan de reserve.
Daarnaast nemen de ontvangsten met € 21,6 mln. toe vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve stikstof van € 21,6 mln. voor de middelen die worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten (€ 1,5 mln.).
Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.23 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
mutatie 2021
Stand 1e suppletoire
mutatie 2022
mutatie 2023
mutatie 2024
mutatie 2025
Verplichtingen
221.723
221.723
14.483
236.206
8.216
6.952
11.142
3.446
Waarvan garantie verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Waarvan overige verplichtingen
221.723
221.723
14.483
236.206
8.216
6.952
11.142
3.446
Uitgaven
230.168
230.168
16.028
246.196
7.583
6.952
11.142
3.446
Waarvan juridisch verplicht
99%
99%
Subsidies
113.309
113.309
6.917
120.226
305
948
5.593
630
Beleidsondersteunend onderzoek
24.067
24.067
6.515
30.582
‒ 733
‒ 100
‒ 100
0
Missiegedreven topsectoren - en innovatiebeleid
65.362
65.362
‒ 100
65.262
100
100
100
0
Kennisverspreiding en groen onderwijs
23.880
23.880
502
24.382
938
948
5.593
630
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie (subsidies)
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
14.359
14.359
5.045
19.404
2.446
1.314
1.314
570
Kennisontwikkeling en innovatie
14.359
14.359
5.045
19.404
2.446
1.314
1.314
570
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen Baten-Lastendiensten
6.612
6.612
7.480
14.092
3.465
3.346
3.346
1.330
RIVM
6.612
6.612
7.480
14.092
3.465
3.346
3.346
1.330
Bijdragen aan ZBO / RWT
95.888
95.888
‒ 3.414
92.474
1.367
1.344
889
916
Wageningen Research
95.481
95.481
‒ 3.007
92.474
2.120
2.354
2.348
2.348
ZonMW
407
407
‒ 407
0
‒ 753
‒ 1.010
‒ 1.459
‒ 1.432
Ontvangsten
12.267
12.267
0
12.267
0
0
0
0
Kennisontwikkeling en innovatie
12.267
12.267
0
12.267
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Beleidsondersteunend onderzoek
Deze mutatie betreft een verhoging van budget van € 6,5 mln. Een groot gedeelte hiervan betreft extra middelen voor onderzoek naar de klimaatvriendelijke veehouderij (€ 1,7 mln.) en extra middelen voor het 6e Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 1,3 mln.).
Andere verhogingen van budget betreffen o.a. het kennisprogramma Circulair Terreinbeheer uitgevoerd door Wageningen Research (€0,7 mln.), de Milieueffectrapportage voor het 7e Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€0,5 mln.), experimenten met natuurinclusieve landbouw op SBB pachtgrond (€0,4 mln.) en aanvullend onderzoek naar fijnstof in de pluimveesector (€0,3 mln.).
Opdrachten
Kennisontwikkeling en innovatie
De verhoging van het budget met € 5 mln. betreft verschillende mutaties, waaronder een verhoging van het budget in verband met het uitvoeren van onderzoek door RIVM voor emissieregistratie (€ 1,6 mln.), voor het programma AERIUS (€ 1,5 mln.) en een budgetoverheveling van middelen voor het Kennisprogramma stikstof vanuit artikel 22 (€ 1,4 mln.). Deze laatste budgetoverheveling omvat in een reeks tot en met 2026 in totaal € 6,6 mln.
Bijdragen baten-lastendiensten
Bijdrage aan het RIVM
Het budget wordt met € 7,5 mln. verhoogd vanwege onder andere de volgende mutaties:
• Een budgetoverheveling vanaf artikel 22 voor de uitvoering van het Kennisprogramma stikstof dat het RIVM uitvoert (€ 3,3 mln.).
• De verhoging van budget ten behoeve van het programma AERIUS dat het RIVM uitvoert (€ 2,6 mln.)
• De verhoging van budget ten behoeve van de opdracht voor de uitbreiding van het meetnet depositiemetingen dat het RIVM uitvoert (€ 0,9 mln.). De uitbreiding vindt plaats om de onzekerheden te verkleinen, de ruimtelijke dekking te vergroten en meer inzicht te krijgen in het depositieproces en chemische reacties met stikstof in de lucht.
• De verhoging van budget ten behoeve van de opdracht voor de uitbreiding van het meetnet stikstof dat het RIVM uitvoert (€ 0,3 mln.). De uitbreiding vindt plaats op basis van de aanbevelingen van het Adviescollege Meten en Berekenen Stikstof.
Bijdragen aan ZBO / RWT
Wageningen Research
Het budget wordt met € 3 mln. verlaagd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de overheveling van € 5,7 mln. van artikel 23 naar het NVWA opdrachtenbudget ten behoeve van de bevoorschotting van Wettelijke onderzoekstaken/Wageningen Food and Safety Research (WOT/WFSR) en de overheveling van € 2,2 mln. van OCW naar LNV vanwege onderzoeksmiddelen uit de SEO-regeling. Deze laatste overheveling zal tot en met 2026 jaarlijks plaatsvinden.
Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.24 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
mutatie 2021
Stand 1e suppletoire
mutatie 2022
mutatie 2023
mutatie 2024
mutatie 2025
Verplichtingen
416.375
260
416.635
36.097
452.732
18.810
13.657
13.619
13.619
Waarvan garantie verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Waarvan overige verplichtingen
416.375
260
416.635
36.097
452.732
18.810
13.657
13.619
13.619
Uitgaven
416.295
260
416.555
36.097
452.652
18.810
13.657
13.619
13.619
Waarvan juridisch verplicht
96%
96%
Bijdragen Baten-Lastendiensten
416.555
36.097
452.652
18.810
13.657
13.619
13.619
Bijdrage NVWA
223.567
0
223.567
15.045
238.612
13.201
13.201
13.201
13.201
Bijdrage RVO.nl
192.728
260
192.988
21.052
214.040
5.609
456
418
418
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Agentschappen en overig
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Het verplichtingenbudget wordt met € 36,1 mln. verhoogd. De verhoging wordt veroorzaakt door diverse mutaties die samenhangen met de uitgaven en worden hieronder per categorie toegelicht.
Bijdragen Baten-lastendiensten
Bijdrage aan de NVWA
De bijdrage aan de NVWA wordt met € 15 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:
– Overheveling van € 5,7 mln. van artikel 23 naar het budget voor de NVWA ten behoeve van de opdracht voor de Wettelijke onderzoekstaken van Wageningen Food and Safety Research.
– Voor het terugdraaien van de taakstelling Reistijd = werktijd wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd. Deze uit 2014 stammende taakstelling was opgelegd om de reistijd van ambulante medewerkers niet meer als werktijd te zien. Het is niet gelukt om deze afspraak te verankeren in de CAO Rijk. Deze taakstelling is daarmee niet realiseerbaar gebleken en wordt teruggedraaid.
– De overheveling van € 1,5 mln. aan middelen ten behoeve van bevoorschotting van de opdracht betreffende het 6e AP Nitraat vanuit artikel 55 naar het budget voor de NVWA.
– Door de opvolging van de infractieprocedure van de Europese Commissie door een uitbreiding van de capaciteit van NVWA (15,2 fte) voor de handhaving zeevisserij controles wordt het budget met € 1,2 mln. verhoogd.
– Verhoging van het budget met € 1,2 mln. voor de toepassing van de AVG. Vanaf 2018 is DB verantwoordelijk voor de implementatie bij EZK en LNV. Daarvoor is in 2018 één structureel budget bij DB gezet door EZK en LNV samen om de kosten hiervoor te dekken. Nu de implementatiefase is afgerond worden de structurele budgetten voor de diensten die de AVG uitvoeren voor het LNV kerndepartement overgeheveld naar de LNV begroting.
Bijdrage aan RVO
Het budget wordt met € 21,1 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:
– Verhoging van het budget met € 8,9 mln. vanwege een overheveling vanuit artikel 24 voor de opdrachten die de RVO uitvoert op het gebied van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB).
– Een verhoging van het budget met € 5 mln. voor de ondersteuning van de RVO bij de Uniforme Openbare voorbereidingsprocedure (UOV) voor de zes luchthavens van het budget met € 5 mln.
– Door een stijging van de kosten voor Identificatie en Registratie (IR) uitvoering wordt het budget verhoogd met € 3 mln.
– Een verhoging van het budget met € 1,9 mln. vanwege een overheveling van de bijdrage aan de Centrale Cie Dierproeven vanuit artikel 21.
– Een verhoging van het RVO budget met € 1,6 mln. voor de inzet en ondersteuning bij de afzonderlijke PAGW-projecten (planvoorbereidingen en uitvoeringen).
– Conform het RVO jaarplan wordt er € 1 mln. toegevoegd aan het budget voor de bijdrage RVO vanuit het programma DG Stikstof.
– Vanwege een kasschuif wordt het budget van € 2,2 mln. voor de implementatie van de BGT verschoven naar 2022. Dit budget wordt gebruikt ter dekking van de meerkosten die de RVO heeft gemaakt in de ruimtelijke vastlegging en de registratie van landbouwpercelen.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 50 Apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid art. 50 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
143.854
0
143.854
8.934
152.788
5.052
3.968
3.445
3.055
Uitgaven
143.854
0
143.854
8.934
152.788
5.052
3.968
3.445
3.055
Personele uitgaven
102.717
0
102.717
8.244
110.961
4.407
3.323
2.800
2.410
Eigen personeel
95.729
0
95.729
6.659
102.388
3.812
2.728
2.205
1.815
Externe inhuur
3.698
0
3.698
990
4.688
0
0
0
0
Overige personele uitgaven
3.290
0
3.290
595
3.885
595
595
595
595
Materiële uitgaven
41.137
0
41.137
690
41.827
645
645
645
645
ICT
500
0
500
0
500
0
0
0
0
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)
16.078
0
16.078
0
16.078
0
0
0
0
SSO DICTU
16.137
0
16.137
1.478
17.615
662
607
607
607
Overige materiële uitgaven
8.422
0
8.422
‒ 788
7.634
‒ 17
38
38
38
Ontvangsten
2.793
0
2.793
0
2.793
0
0
0
0
Toelichting
Personele uitgaven
De verhoging voor personele uitgaven is grotendeels veroorzaakt door het toevoegen van middelen voor de voorzetting van de Programma DG Stikstof (€ 1,8 mln.), voor een sociaal plan voor voormalige bedrijfs- en productschappen (€ 1,4 mln.) en voor de uitvoering van beleidsprogramma’s (€ 3,2 mln.).
Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties waardoor het budget voor personele uitgaven per saldo toeneemt met € 8,2 mln.
Artikel 51 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid art. 51 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
50.960
0
50.960
1.080
52.040
31.248
26.497
24.484
25.561
Uitgaven
50.960
0
50.960
1.080
52.040
31.248
26.497
24.484
25.561
Prijsbijstelling
0
0
0
27.927
27.927
17.062
17.061
15.090
15.821
Loonbijstelling
0
0
0
13.661
13.661
12.711
12.384
12.094
12.240
Nog te verdelen
50.960
0
50.960
‒ 40.508
10.452
1.475
‒ 2.948
‒ 2.700
‒ 2.500
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2021 is bij Voorjaarsnota 2021 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Nog te verdelen
Het onderdeel Nog te verdelen wordt verlaagd met € 40,5 mln. Dit wordt met name verklaard door een overheveling van € 32 mln. naar artikel 22. Het gaat om een bijdrage aan het Provinciefonds voor de Regio Deal Rotterdam Zuid (€ 32 mln.). Ook wordt er € 8,8 mln. overgeheveld naar artikel 24 voor de bijdrage aan RVO.nl. Het betreft opdrachten met betrekking tot het herziene GLB en landschapselementen.
5 Agentschappen
5.1 Agentschap NVWA
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NVWA Suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten
- Omzet
404.273
17.769
422.042
waarvan omzet moederdepartement
185.119
13.506
198.625
waarvan omzet overige departementen
108.524
4.269
112.793
waarvan omzet derden
110.630
‒ 6
110.624
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
17.070
23.915
40.985
Totaal baten
421.343
41.684
463.027
Lasten
Apparaatskosten
412.566
34.829
447.395
- Personele kosten
224.212
37.188
261.400
waarvan eigen personeel
189.745
38.550
228.295
waarvan inhuur externen
22.244
‒ 1.917
20.327
waarvan overige personele kosten
12.223
555
12.778
- Materiële kosten
188.354
‒ 2.359
185.995
waarvan apparaat ICT
2.140
10
2.150
waarvan bijdrage aan SSO's
51.533
6.466
57.999
waarvan overige materiële kosten
134.681
‒ 8.835
125.846
Rentelasten
98
2
100
Afschrijvingskosten
11.979
3.053
15.032
- Materieel
2.025
212
2.237
waarvan apparaat ICT
98
152
250
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
1.927
60
1.987
- Immaterieel
9.954
2.841
12.795
Overige lasten
500
0
500
waarvan dotaties voorzieningen
500
0
500
waarvan bijzondere lasten
0
0
‒
Totaal lasten
425.143
37.884
463.027
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
‒ 3.800
3.800
0
Agentschapsdeel Vpb-lasten
0
0
‒
Saldo van baten en lasten
‒ 3.800
3.800
0
Toelichting op de baten
Ten opzichte van de begroting is de omzet gestegen als gevolg van aanvullende opdrachten van het moederdepartement met name op het gebied van verbetering toezicht vleesketen, € 10,3 mln,. Daarnaast heeft VWS onder meer aanvullende middelen ter beschikking gesteld voor toezicht op het wietexperiment, € 0,7 mln, en controle op exotische muggen, € 0,7 mln. en is ook de opdracht voor de provincies € 1,0 mln groter geworden.
De bijzondere baten zijn toegenomen om de kostenstijging als gevolg van verhoging van tarieven voor het bedrijfsleven gedeeltelijk te dempen en heeft daarnaast tot gevolg dat het saldo van baten en lasten, in de begroting ‒ € 3,8 mln, niet meer negatief is.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten nemen toe met € 37,2 mln, deels als gevolg van het extra werk voor de departementen, € 17,7 mln, maar deels ook vanwege meerwerk voor het bedrijfsleven, € 20 mln. Dit meerwerk wordt niet doorbelast aan het bedrijfsleven en de vergoeding daarvoor is verantwoord onder de post bijzondere baten.
Materiële kosten
De bijdrage SSO’s stijgt met € 6,5 mln, deels als gevolg van hoger kosten applicatiebeheer DICTU, € 2,1 mln, en huisvestingskosten, € 2,1 mln, en deels als verschuiving van servicekosten, € 2,3 mln, van overige materiële kosten naar bijdrage SSO’s.
De overige materiële kosten zijn € 8,8 mln. lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat een voorziening voor onverwachte kosten Brexit bij de NVWA (€ 4,0 mln.) vervalt en nu ten laste komt van het moederdepartement. Daarnaast, zoals hierboven reeds gemeld, heeft er een verschuiving plaatsgevonden van overige materiële kosten naar bijdrage aan SSO’s.
Immaterieel
Deze kosten zijn € 2,8 mln. hoger dan begroot. Dit betreft € 1,8 mln. reguliere afschrijving op software en 1,0 mln. afschrijving m.b.t. het IV ICT Actieplan.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen
2.876
23.784
26.660
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
421.343
41.684
463.027
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 412.664
‒ 34.831
‒ 447.495
2.
Totaal operationele kasstroom
8.679
6.853
15.532
Totaal investeringen (-/-)
‒ 7.150
‒ 2.200
‒ 9.350
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
‒
‒
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 7.150
‒ 2.200
‒ 9.350
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒ 7.055
‒ 7.055
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
‒
5.000
5.000
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 13.370
1.312
‒ 12.058
Beroep op leenfaciliteit (+)
7.150
2.200
9.350
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 6.220
1.457
‒ 4.763
5.
Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3)
‒ 1.815
29.894
28.079
Toelichting
De totale kasstroom is € 29,9 mln hoger dan in de vastgestelde begroting. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen
Ten opzichte van de begroting is de rekening courant € 23,8 mln. hoger.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom wordt € 6,9 mln hoger. Dit bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten, de afschrijvingskosten en dotaties aan voorzieningen. De operationele kasstroom is met name verbeterd door de verhoging van de bijzondere baten met € 3,8 mln.
Investeringskasstroom
De totale investeringen in ICT zijn € 1,5 mln. hoger dan begroot. Daarnaast extra investeringen in laboratorium-apparatuur (€ 0,7 mln.)
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom is € 1,5 mln hoger dan in de vastgestelde begroting. De eenmalige vermogensstorting van € 5,0 mln. betreft een compensatie voor het verlies als gevolg van Corona in 2020. De uitkering aan het moederdepartement betreft het bedrag dat conform saldibevestiging 2020 aan het moederdepartement wordt teruggestort. Daarnaast wordt er ten opzichte van de begroting €1,3 mln. minder afgelost en wordt voor € 2,2 mln beroep gedaan op de leenfaciliteit, conform de toename in de investeringen.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting toe met € 29,9 mln. tot € 28,1 mln.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2021
2021
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Gemiddelde kostprijs (€/uur)
121,54
121,54
Tarieven
Index 2012 = € 94,07 = 100
129,2
129,2
Omzet per productgroep ( in € mln.)
Handhaven
282,1
263,6
Keuren certificering op afstand
10,1
10,1
Keuren import
20,5
19,4
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten
91,6
101,5
FTE
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)
2.406
2.718
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten
‒ 0,90%
0,00%
Kwaliteit
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen
90%
90%
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)
95%
95%
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
Budgettaire gevolgen Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)
art. 1
Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Verplichtingen
34.329
34.329
8.540
42.869
Uitgaven
34.329
34.329
8.540
42.869
waarvan juridisch verplicht
81%
81%
Programma-uitgaven
34.329
34.329
8.540
42.869
Opdrachten
34.329
34.329
8.540
42.869
1. Bewaking van dierziekten
21.915
21.915
‒ 3.230
18.685
2. Bestrijding van dierziekten
9.685
9.685
11.485
21.170
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
4. Overig
2.729
2.729
285
3.014
Ontvangsten
33.964
33.964
49.213
83.177
Ontvangsten van LNV
5.387
5.387
5.387
Ontvangsten van sector
20.177
20.177
20.177
Ontvangsten van EU
3.500
3.500
3.500
Bijdrage sector crisisreserve
4.900
4.900
4.900
Saldo van de afgesloten rekeningen
0
0
49.213
49.213
Toelichting op de uitgaven
Bewaking van dierziekten
Het budget op deze post wordt met € 3,2 mln. verlaagd. Dit komt voor het grootste gedeelte doordat de prognose voor salmonella vaccinatie van € 5,8 mln. naar € 2,25 mln. is bijgesteld omdat het EU te financieren deel voortaan buiten begrotingsverband verantwoord wordt. Daarnaast is er € 0,32 mln. aan deze post toegevoegd vanwege overloop van uitgaven uit 2020.
Bestrijding van dierziekten
Het budget op deze post wordt met € 11,5 mln. verhoogd. De raming voor de DGF-uitgaven bestrijding is verhoogd (€ 10,2 mln.) doordat uitgaven voor de afwikkeling ruiming nertsen, uitbraken vogelgriep en calamiteitenreserve destructie 2020 vanuit 2020 naar 2021 zijn doorgeschoven. Ook is de raming voor de uitgaven salmonella bestrijding verhoogd (€ 1,4 mln.) door aangepast beleid omtrent de bestrijding van zoönotische salmonella bij pluimvee.
Overige
De overige uitgaven in 2021 zijn met € 0,285 mln. verhoogd. Dit betreft het LNV-aandeel in de financiering Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit (SDa), welke is overgekomen van de LNV begroting.
Toelichting op de ontvangsten
Het DGF-saldo is de resultante van het beginsaldo van een jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat jaar. Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves die voor de sectoren varken, schaap, geit en pluimvee zijn vastgelegd. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende kosten voor bewaking, voorzieningen, verdenkingen en bestrijding worden betaald. Ook betreft het EU-gelden die nog met de sectoren worden verrekend. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Met deze 1e suppletoire begroting wordt derhalve het eindsaldo DGF 2020 ad € 49,2 mln. toegevoegd aan het budget voor 2021. Het genoemde eindsaldo betreft het DGF-saldo ad € 36,6 mln. en de crisisreserve ad € 12,6 mln.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.