Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Beleidsartikel 1: Duurzame Economische ontwikkeling, handel en investeringenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting3.2 Beleidsartikel 2: Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en ketensBudgettaire gevolgen van beleidToelichting3.3 Beleidsartikel 3: Sociale vooruitgangBudgettaire gevolgen van beleidToelichting3.4 Beleidsartikel 4: Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkelingBudgettaire gevolgen van beleidToelichting3.5 Beleidsartikel 5: Multilaterale samenwerking en overige inzetBudgettaire gevolgen van beleidToelichting
35 850 XVII Wijziging van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,S.A.M. Kaag
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2021 van hoofdstuk XVII van de begroting van het Rijk.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de extra maatregelen die genomen zijn als gevolg van de impact van het coronavirus (COVID-19). Het betreffen uitgaven welke binnen de bestaande budgettaire kaders op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking worden opgevangen en zijn een aanvulling op de eerder gepresenteerde steunpakketten als genoemd in Kamerstuk 33 625 XVII nr. 293 en Kamerstuk 33 625 XVII nr. 320.
Tabel 1 Mutaties COVID-19 steunmaatregelen (bedrag x EUR 1 000)
Artikel
Maatregel
Verplichtingen 2021
Realisatie 2021
Relevante Kamerstukken
3
Access to COVID Tools Accelerator (ACT-A)
52 000
52 000
3
COVAX
25 000
25 000
Kamerstuk 25 295 nr. 874
5
Poverty Reduction Growth and Trustfund (PRGT)
20 000
20 000
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen met de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking met een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Hoofdstuk 3 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de vorige stand op artikelniveau.
Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen die per saldo leiden tot een verhoging van de geraamde uitgaven op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 12 miljoen en daling van de ontvangsten met EUR 2 miljoen.
De belangrijkste uitgavenmutaties bij eerste suppletoire begroting worden in onderstaande tabel weergegeven en toegelicht. De uitgebreide toelichtingen zijn per beleidsartikel opgenomen in hoofdstuk 3.
Tabel 3 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2021
Vastgestelde begroting 2021
3 064 088
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie
1.2
6 199
2) Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten en hiv/aids
3.1
97 127
3) Maatschappelijk Middenveld
3.3
‒ 52 865
4) Multilaterale samenwerking
5.1
20 170
5) Overig armoedebeleid
5.2
16 205
6) Nog te verdelen ivm wijzigingen BNI e/o toerekeningen
5.4
‒ 67 422
Overige mutaties
‒ 7 618
Stand 1e suppletoire begroting 2021
3 075 884
Toelichting uitgaven
Het ODA-budget is gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden nam het meerjarig ODA-budget in 2020 structureel fors af. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de Rijksbegroting. De meerjarige afname is bij Miljoenennota 2021 en begroting 2021 bij de verschillende beleidsartikelen op het instrument «nog te verdelen» geboekt. De mutaties zijn, zoals ook in de begroting 2021 en antwoorden op de Kamervragen toegelicht, vervolgens doorgevoerd en worden nu in deze eerste suppletoire begroting 2021 binnen het beleidsartikel op instrumentniveau verwerkt. Deze mutaties worden alleen toegelicht bij het desbetreffende beleidsartikel. Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste mutaties nadien.
1) Er is extra budget vrijgemaakt voor de financiering van het RVO-impulspakket voor Nederlandse ondernemers ter bestrijding van de gevolgen van COVID-19, voor btw-compensatie in relatie tot de oprichting van Invest International en voor de financiering van de Dubai Wereldtentoonstelling die met een jaar is uitgesteld door de COVID-pandemie.
2) Dit betreft een verhoging vanwege extra bijdragen ter bestrijding van de impact van COVID-19 in de armste landen, te weten EUR 25 miljoen voor COVAX (Kamerstuk 25 295 nr. 874) en later nog eens EUR 52 miljoen verdeeld over EUR 40 miljoen voor GAVI ten behoeve van COVID-19 vaccines global access (COVAX) en EUR 12 miljoen voor het COVID-19 response mechanism van het Global Fund to Fight AIDS TB en Malaria (GFATM). Tenslotte is er EUR 20 miljoen overgeheveld vanuit artikel 3.3 voor de nieuwe SRGR-partnerschappen.
3) Dit betreft een overheveling naar artikel 3.1 SRGR en hiv/aids ter dekking van een extra bijdrage aan COVAX en voor een bijdrage aan de nieuwe SRGR-partnerschappen.
4) Dit betreft een extra bijdrage van EUR 20 miljoen aan Poverty Reduction Growth and Trustfund (PRGT) van het IMF om de beschikbaarheid van concessionele financiering voor ontwikkelingslanden te vergroten zodat kan worden ingezet op groen en inclusief herstel ter bestrijding van de impact van COVID-19.
5) Dit saldo betreft vooral een reservering voor de resterende verdragsmiddelen voor Suriname (Kamerbrief 5 oktober 2020). Hiervoor is ongeveer EUR 17 miljoen gereserveerd.
6) Het budget op het 'verdeel'artikel 5.4 muteert in 2021 en volgende jaren significant. De recent bijgestelde groeiramingen van het Centraal Planbureau (CEP 2021) geven een correctie op de ramingen van vorig jaar waardoor het ODA-budget stijgt. Daarnaast geeft de lager dan verwachte toerekening voor eerste jaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen budgettaire ruimte op de BHOS-begroting. Dit maakt het mogelijk om de in 2020 doorgevoerde kasschuif voor de jaren 2021-2025 terug te draaien en zo de beoogde oplopende buffercapaciteit van het verdeelartikel te herstellen. Verder is in 2021 EUR 72 miljoen (zie de punten 2) en 4)) hierboven vrijgemaakt voor de bestrijding van de impact van COVID-19 in de armste landen.
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1: Duurzame Economische ontwikkeling, handel en investeringen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Duurzame economische ontwikkling, handel en investeringen (eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp begroting
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2023
2024
2025
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
304 533
0
304 533
194 068
498 601
71 785
30 290
‒ 92 550
‒ 66 285
waarvan garantieverplichtingen
74 000
0
74 000
0
74 000
waarvan overige verplichtingen
230 533
0
230 533
194 068
424 601
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
513 365
0
513 365
7 586
520 951
7 744
5 250
4 857
2 765
waarvan juridisch verplicht
97%
100%
1.1
Duurzaam handels- en investeringssysteem, incl. MVO
28 781
0
28 781
‒ 225
28 556
744
2.250
1.857
‒ 235
Subsidies (regelingen)
MVO en beleidsondersteuning (ODA)
9 575
0
9 575
3 000
12 575
3 000
3 000
3 000
3 000
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA)
1 867
0
1 867
‒ 225
1 642
744
2 250
1 857
‒ 235
Opdrachten
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA)
2 294
0
2 294
0
2 294
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
1 850
0
1 850
0
1 850
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
MVO en beleidsondersteuning (ODA)
8 000
0
8 000
‒ 3 000
5 000
‒ 3 000
‒ 3 000
‒ 3 000
‒ 3 000
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA)
5 195
0
5 195
0
5 195
0
0
0
0
1.2
Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie
91 777
0
91 777
6 199
97 976
5 000
3 000
3 000
3 000
Subsidies (regelingen)
Programma's internationaal ondernemen
15 846
0
15 846
‒ 5 846
10 000
‒ 4 996
‒ 4 996
‒ 4 996
‒ 4 996
Versterking concurrentiepositie Nederland
6 502
0
6 502
0
6 502
0
0
0
0
Invest Internationaal
9 000
0
9 000
0
9 000
0
0
0
0
Dutch Trade and Investment Fund
9 210
0
9 210
‒ 200
9 010
‒ 330
‒ 330
‒ 330
‒ 330
Garanties
Dutch Trade and Investment Fund
3 000
0
3 000
0
3 000
0
0
0
0
Opdrachten
Programma's internationaal ondernemen
1 500
0
1 500
10 716
12 216
10 566
8 566
8 566
8 566
Dutch Trade and Investment Fund
250
0
250
200
450
330
330
330
330
Wereldtentoonstelling Dubaï
2 000
0
2 000
2 450
4 450
0
0
0
0
China-strategie
500
0
500
‒ 500
0
‒ 500
‒ 500
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
42 848
0
42 848
500
43 348
500
500
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Programma's internationaal ondernemen
500
0
500
‒ 500
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk
Versterking economische functie
570
0
570
‒ 570
0
‒ 570
‒ 570
‒ 570
‒ 570
Overig
51
0
51
‒ 51
0
0
0
0
0
1.3
Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden
392 807
0
392 807
1 612
394 419
2 000
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Marktontwikkeling en markttoegang
5 450
0
5 450
0
5 450
0
0
0
0
Economic governance and institutions
26 400
0
26 400
4 000
30 400
0
0
0
0
Financiële sector ontwikkeling
37 000
0
37 000
0
37 000
‒ 5 190
‒ 6 000
‒ 6 000
0
Infrastructuurontwikkeling
34 350
0
34 350
0
34 350
0
‒ 940
0
0
Duurzame productie en handel
39 700
0
39 700
0
39 700
0
0
0
0
(Jeugd)werkgelegenheid
8 000
0
8 000
0
8 000
0
0
0
0
Leningen
Infrastructuurontwikkeling
10 000
0
10 000
0
10 000
0
0
0
0
Financiële sector ontwikkeling
19 000
0
19 000
‒ 5 000
14 000
0
0
0
0
Garanties
Financiële sector ontwikkeling
1 000
0
1 000
1 000
0
0
0
0
Opdrachten
Marktontwikkeling en markttoegang
12 000
0
12 000
0
12 000
0
0
0
0
Economic governance and institutions
18 000
0
18 000
0
18 000
0
0
0
0
Financiële sector ontwikkeling
4 000
0
4 000
0
4 000
0
0
0
0
Infrastructuurontwikkeling
750
0
750
0
750
0
0
0
0
(Jeugd)werkgelegenheid
27 250
0
27 250
‒ 6 375
20 875
‒ 9 945
‒ 8 400
‒ 8 000
‒ 4 200
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
36 000
0
36 000
‒ 2 000
34 000
‒ 2 000
‒ 2 000
‒ 2 000
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
International Labour Organisation
5 700
0
5 700
0
5 700
0
0
0
0
Lokale private sector ontwikkeling
27 100
0
27 100
1 194
28 294
4 844
5 600
6 000
6 000
Marktontwikkeling en markttoegang
8 500
0
8 500
0
8 500
0
0
0
0
Partnershipprogramma ILO
5 500
0
5 500
‒ 600
4 900
0
0
0
0
Economic governance and institutions
7 000
0
7 000
0
7 000
0
0
0
0
Financiële sector ontwikkeling
3 000
0
3 000
0
3 000
0
0
0
0
Infrastructuurontwikkeling
45 000
0
45 000
0
45 000
0
‒ 2 000
‒ 1 493
0
(Jeugd)werkgelegenheid
3 000
0
3 000
0
3 000
0
0
0
0
Nexus onderwijs en werk
19 500
0
19 500
0
19 500
3 100
‒ 200
‒ 1 000
‒ 1 800
Nog te verdelen
‒ 10 393
0
‒ 10 393
10 393
0
11 191
13 940
12 493
0
Ontvangsten
6 264
0
6 264
0
6 264
0
0
0
0
1.10
Ontvangsten duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen
3 264
0
3 264
0
3 264
0
0
0
0
1.30
Ontvangsten DGGF
3 000
0
3 000
0
3 000
0
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor artikel 1 Duurzame Economische Ontwikkeling, Handel en Investeringen is voor de jaren 2021 t/m 2023 verhoogd. Het accent van de verhoging ligt op artikel 1.3 Private Sectorontwikkeling en komt hoofdzakelijk door de verstrekking van nieuwe 10-jarige subsidies in het kader van economic governance and institutions aan FNV en CNV in 2021 en door een meerjarige verplichting met het Programma Uitzending Managers (PUM). Daarnaast is er in het kader van het Nexus onderwijs- en werkprogramma en in het kader van lokale private sectorontwikkeling aan diverse ambassades verplichtingenbudget toegekend. Zo start in 2022 een nieuwe Youth Employment activiteit in Zuid Soedan. Verder zijn er diverse technische mutaties in relatie tot het verwerken van het saldo «nog te verdelen» uit de Miljoenennota 2021 en begroting 2021.
Uitgaven
Artikel 1.2
Het uitgavenbudget voor artikel 1.2 Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie neemt meerjarig toe. Deze verhoging bestaat uit een som van verschillende mutaties. Zo is er meerjarig extra budget vrijgemaakt voor de financiering van het RVO-impulspakket voor Nederlandse ondernemers ter bestrijding van de gevolgen van COVID-19. Dit impulspakket bevat o.a. impulsvouchers voor Starters International Business (SIB) en extra middelen voor publiek private samenwerking in strategische markten.
Ook is er meerjarig extra budget vrijgemaakt voor Invest International. Invest International gaat via één loket het Nederlandse bedrijfsleven helpen projecten in het buitenland te ontwikkelen en financieren en heeft tevens als doel om een bijdrage te leveren aan het oplossen van wereldwijde vraagstukken, zoals eerder toegelicht in de BHOS-begroting 2021. Een aantal regelingen van BHOS zal in de loop van dit jaar worden onderbracht bij Invest International. Hierdoor ontstaat een btw-plicht die voorheen bij de uitvoering door de RVO niet bestond. De BHOS-begroting wordt hiervoor gecompenseerd.
Verder is er voor 2021 extra budget vrijgemaakt voor financiering van de Dubai Wereldtentoonstelling. De wereldtentoonstelling Expo 2020 Dubai is met een jaar uitgesteld als gevolg van de huidige COVID-pandemie wat extra kosten met zich meebrengt. Nederland neemt deel met een circulair paviljoen onder het thema Uniting Water, Energy and Food. Vanwege het uitstel moeten de lopende contracten met een jaar worden verlengd wat onvoorziene extra kosten met zich meebrengt.
Artikel 1.3
Het uitgavenbudget voor Artikel 1.3 Versterkte Private Sector neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting in 2021 en 2022 per saldo toe. Dit is het resultaat van een verhoging van het budget voor economic governance and institutions door een overheveling uit artikelonderdeel 2.1 Voedselzekerheid vanwege een activiteit met de organisatie Agriterra in 2021 en voor het TRACE programma in Tunesië in 2022. Het saldo onder «nog te verdelen» als toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021 voor de jaren 2021 tot en met 2024 wordt met deze suppletoire begroting meerjarig tegengeboekt en opgevangen op de instrumenten voor leningen in de financiële sector, voor opdrachten jeugdwerkgelegenheid (meerjarig) en voor de RVO uitvoeringskosten (meerjarig) in het kader van private sector ontwikkeling. Bovenop deze aanpassing is een extra korting doorgevoerd in verband met een bijdrage aan de dekking van nog openstaande verdragsverplichtingen Suriname, die zijn opgenomen onder artikelonderdeel 5.2 Overig Armoedebeleid.
3.2 Beleidsartikel 2: Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en ketens
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Artikel 2 Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaat (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp begroting
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2023
2024
2025
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
514 813
0
514 813
247 379
762 192
‒ 16 645
36 412
5 378
‒ 12 682
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
735 277
0
735 277
‒ 8 181
727 096
‒ 2 000
0
20
0
waarvan juridisch verplicht
93%
100%
2.1
Voedselzekerheid
321 095
0
321 095
4 352
325 447
8 974
13 671
12 271
0
Subsidies (regelingen)
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen
26 000
0
26 000
‒ 10 650
15 350
‒ 15 615
‒ 16 495
‒ 14 345
‒ 7 695
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect.
39 800
0
39 800
‒ 6 675
33 125
0
0
0
1 500
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid
2 000
0
2 000
0
2 000
‒ 1 000
‒ 2 000
‒ 2 000
‒ 2 000
Uitbannen huidige honger en voeding
23 000
0
23 000
‒ 9 100
13 900
327
0
0
0
Opdrachten
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid
37 000
0
37 000
‒ 13 000
24 000
‒ 4 000
‒ 4 000
‒ 4 000
‒ 4 000
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen
11 450
0
11 450
‒ 4 950
6 500
‒ 5 000
‒ 5 000
‒ 5 000
‒ 5 000
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
4 000
0
4 000
‒ 267
3 733
245
‒ 396
238
445
Bijdrage aan (inter) nationale organisaties
Voedselzekerheid
160 850
0
160 850
2 489
163 339
6 420
6 150
4 500
‒ 250
Realiseren Ecologische Houdbare Voedselsystemen
0
0
0
3 000
3 000
5 000
5 000
5 000
5 000
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect.
17 195
0
17 195
4 805
22 000
‒ 3 000
0
0
0
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid
14 000
0
14 000
12 000
26 000
6 000
6 000
6 000
6 000
Uitbannen huidige honger en voeding
4 000
0
4 000
8 500
12 500
0
0
0
6 000
Nog te verdelen
‒ 18 200
0
‒ 18 200
18 200
0
19 597
24 412
21 878
0
2.2
Water
193 714
0
193 714
‒ 5 819
187 895
‒ 5 095
‒ 6 347
‒ 5 688
0
Subsidies (regelingen)
Waterbeheer
21 000
0
21 000
‒ 4 349
16 651
‒ 8 955
‒ 10 047
‒ 5 088
0
Drinkwater en sanitatie
20 459
0
20 459
0
20 459
0
0
0
600
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
2 000
0
2 000
0
2 000
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter) nationale organisaties
Waterbeheer
91 700
0
91 700
‒ 5 910
85 790
1 160
1 900
‒ 600
‒ 600
Drinkwater en sanitatie
58 555
0
58 555
4 440
62 995
2 700
1 800
0
0
2.3
Klimaat
220 468
0
220 468
‒ 6 714
213 754
‒ 5 879
‒ 7 324
‒ 6 563
0
Subsidies (regelingen)
Klimaat algemeen
32 400
0
32 400
0
32 400
0
0
0
0
Hernieuwbare energie
35 000
0
35 000
0
35 000
0
0
0
0
Dutch Fund for Climate and Development
40 000
0
40 000
0
40 000
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
3 000
0
3 000
0
3 000
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter) nationale organisaties
Contributie IZA/IZT
357
0
357
0
357
0
0
0
0
Klimaatprogramma's (non-ODA)
1 150
0
1 150
0
1 150
0
0
0
0
Klimaat algemeen
83 561
0
83 561
‒ 5 856
77 705
‒ 5 021
‒ 6 466
‒ 5 705
858
Hernieuwbare energie
17 000
0
17 000
0
17 000
0
0
0
0
UNEP
8 000
0
8 000
‒ 858
7 142
‒ 858
‒ 858
‒ 858
‒ 858
Toelichting
Verplichtingen
De stijging van het verplichtingenbudget ligt vooral op het gebied van voedselzekerheid en water met het accent van de verhoging in 2021. De verhoging komt enerzijds door diverse technische mutaties in relatie tot het verwerken van het saldo «nog te verdelen» uit de Miljoenennota 2021 en begroting 2021. Anderzijds is verplichtingenruimte ter beschikking gesteld voor diverse programma’s die als gevolg van COVID-19 in 2020 vertraging opliepen in Ethiopië, Nigeria, Zuid-Soedan en Rwanda.
Daarnaast neemt het verplichtingenbudget voor water in 2021 aanzienlijk toe door de verstrekking van subsidies voor nieuwe activiteiten in het kader van integraal waterbeheer waaronder met IHE Delft en aan het regionale programma Kenya Innovative Finance Facility for Water (KIFFWA-2). Ook worden er verplichtingen afgesloten op het gebied van integraal waterbeheer en drinkwater en sanitatie voor bijdragen aan organisaties met activiteiten in onder andere Zuid-Soedan en Mali.
Tenslotte neemt het verplichtingenbudget voor artikel 2.3 Klimaat parallel aan de verlaging van het uitgavenbudget voor de bijdrage van UN Environment Programme (UNEP) in 2022 en 2025 af. De bijdrage overeenkomst met UNEP wordt om de vier jaar vernieuwd.
Uitgaven
Artikel 2.1
Het uitgavenbudget voor voedselzekerheid neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting per saldo t/m 2024 jaarlijks toe. Het saldo onder ‘nog te verdelen’ als toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021 voor de jaren 2021 tot en met 2024 wordt met deze suppletoire begroting meerjarig tegengeboekt en geheel verwerkt in diverse instrumenten binnen artikel 2. Bovenop deze aanpassing is een extra korting doorgevoerd in verband met een bijdrage aan de dekking van nog openstaande verdragsverplichtingen Suriname, die zijn opgenomen onder artikelonderdeel 5.2 Overig Armoedebeleid. Daarnaast is in het kader van de bevordering van inclusieve, duurzame groei in de agrarische sector uitgavenbudget overgeheveld naar artikelonderdeel 1.3 Private Sectorontwikkeling voor een subsidie aan Agriterra in 2021 en voor het TRACE programma in Tunesië in 2022.
Artikel 2.2
Het uitgavenbudget voor water neemt meerjarig af. Dit saldo is eveneens toe te schrijven als aandeel in de dekking van het saldo ‘nog te verdelen’ zoals toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021. Verder zijn in onder andere Jordanië en Ethiopië de budgetten voor bijdragen in het kader van integraal waterbeheer verlaagd met het oog op nog in ontwikkeling zijnde programma's en voor een bijdrage aan het aandeel in de dekking van openstaande verdragsverplichtingen Suriname. Met de verlaging van het centrale budget voor subsidies integraal waterbeheer zijn kasmiddelen vrijgemaakt en ingezet op andere instrumenten binnen artikel 2.2, waaronder op het gebied van drinkwater en sanitatie in Benin en Jemen.
Artikel 2.3
Het uitgavenbudget voor klimaat neemt meerjarig af als aandeel in de dekking van het saldo ‘nog te verdelen’ zoals toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021. De effecten van het aandeel worden gezien de grootte van het budget op het instrument «bijdragen klimaat algemeen» opgevangen. Daarnaast is het budget voor de bijdrage aan UNEP meerjarig verlaagd. Een deel van de bijdrage aan UNEP is namelijk afkomstig van andere departementen en dit is nu verwerkt.
3.3 Beleidsartikel 3: Sociale vooruitgang
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Sociale vooruitgang (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp begroting
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2023
2024
2025
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
212 015
0
212 015
255 194
467 209
180 289
33 260
106 582
28 363
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
744 709
0
744 709
47 728
792 437
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
97%
99%
3.1
Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten en hiv/aids
403 189
0
403 189
97 127
500 316
22 358
22 736
22 468
20 000
Subsidies (regelingen)
SRGR en hiv/aids
145 958
0
145 958
‒ 65 875
80 083
‒ 60 115
‒ 64 056
‒ 57 285
‒ 37 100
Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis
10
0
10
‒ 10
0
0
0
0
0
Opdrachten
SRGR en hiv/aids
0
0
0
26 562
26 562
7 000
7 000
7 000
7 000
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
0
0
0
400
400
100
100
100
100
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
WHO/PAHO
6 713
0
6 713
‒ 500
6 213
0
0
0
0
SRGR en hiv/aids
104 100
0
104 100
108 650
212 750
32 350
34 750
30 300
30 000
UNFPA
58 000
0
58 000
0
58 000
0
0
0
0
UNAIDS
20 000
0
20 000
0
20 000
0
0
0
0
Partnershipprogramma WHO
12 013
0
12 013
0
12 013
0
0
0
0
Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis
51 990
0
51 990
10
52 000
0
0
0
0
UNICEF
7 000
0
7 000
0
7 000
‒ 3 000
0
0
0
Vrouwenrechten en keuzevrijheid
16 000
0
16 000
9 295
25 295
26 000
20 000
20 000
20 000
Nog te verdelen
‒ 18 595
0
‒ 18 595
18 595
0
20 023
24 942
22 353
0
3.2
Vrouwenrechten en gendergelijkheid
52 439
0
52 439
‒ 1 034
51 405
‒ 796
‒ 772
‒ 696
0
Subsidies (regelingen)
Vrouwenrechten
35 074
0
35 074
‒ 1 344
33 730
1 104
‒ 772
‒ 696
0
Opdrachten
Vrouwenrechten
1 000
0
1 000
0
1 000
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Vrouwenrechten
10 365
0
10 365
310
10 675
‒ 1 900
0
0
0
UNWOMEN
6 000
0
6 000
0
6 000
3.3
Maatschappelijk middenveld
219 531
0
219 531
‒ 52 865
166 666
‒ 21 562
‒ 21 964
‒ 21 772
‒ 20 000
Subsidies (regelingen)
Twinningsfaciliteit Suriname
325
0
325
1 291
1 616
700
700
700
700
Versterking maatschappelijk middenveld
205 791
0
205 791
‒ 64 159
141 632
‒ 23 030
‒ 23 713
‒ 23 040
‒ 19 788
Opdrachten
Versterking maatschappelijk middenveld
0
0
0
14 000
14 000
4 000
4 000
4 000
4 000
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Versterking maatschappelijk middenveld
13 415
0
13 415
‒ 3 997
9 418
‒ 3 232
‒ 2 951
‒ 3 432
‒ 4 912
3.4
Onderwijs
69 550
0
69 550
4 500
74 050
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Onderzoeksprogramma's
1 500
0
1 500
0
1 500
0
0
0
0
Garanties
Onderwijs
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
Onderzoeksprogramma's
1 500
0
1 500
‒ 1 500
0
‒ 1 500
500
500
0
Hoger Onderwijs
46 300
0
46 300
1 679
47 979
951
‒ 665
‒ 500
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Onderwijs
5 250
0
5 250
4 321
9 571
549
165
0
0
Global partnership for education
15 000
0
15 000
0
15 000
0
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2021 is vanwege een aantal ontwikkelingen verhoogd. De verhoging hangt samen met uitstel van een regionaal programma op het gebied van HIV/AIDS-SRGR van 2020 naar 2021 en meerjarig vanwege de start van het tweede programma 'Versterking gezondheidssysteem/SRGR service (Niger)'. Ook is het verplichtingenbudget verhoogd om nieuwe contracten te kunnen sluiten voor Product Development Partnerships (PDP’s) en voor een nieuwe bijdrage aan de West African Health Organisation (WAHO).
Verder is het verplichtingenbudget meerjarig verhoogd voor het jaarlijkse boardlidmaatschap van de Global Financing Facility (GFF) en om ruimte te maken voor uitgestelde verplichtingen in verband met de partnerschappen Power of Voices die in 2021 gecommitteerd worden in plaats van in 2020.
Tenslotte neemt het verplichtingenbudget meerjarig toe vanwege diverse technische mutaties in relatie tot het verwerken van het saldo «nog te verdelen» uit de Miljoenennota 2021 en begroting 2021.
Uitgaven
Artikel 3.1
Het uitgavenbudget voor SRGR neemt meerjarig toe. Deze toename wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door extra bijdragen aan COVID-19 Vaccines Global Access (COVAX) en Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria (GFATM) in verband met de COVID-19 pandemie, zie ook de tabel in de leeswijzer.
Daarnaast vindt een overheveling plaats voor de jaren 2021 t/m 2025 van artikel 3.3 Maatschappelijk Middenveld naar artikel 3.1 SRGR en hiv/aids als bijdrage aan de nieuwe SRGR-partnerschappen.
Het saldo onder «nog te verdelen» als toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021 voor de jaren 2021 tot en met 2024 wordt met deze suppletoire begroting meerjarig tegengeboekt en vrijwel geheel verwerkt in de instrumenten voor SRGR subsidies. Artikel 3.4 Onderwijs is hierin ontzien. Bovenop deze aanpassing is een extra korting doorgevoerd vanwege een bijdrage aan de dekking van nog openstaande verdragsverplichtingen Suriname die zijn opgenomen onder artikel 5.2 Overig armoede beleid.
Artikel 3.3
Het uitgavenbudget maatschappelijk middenveld neemt voor de komende jaren af. De daling wordt veroorzaakt door een verlaging ter compensatie van een eerdere verhoging van het budget voor uitgaven binnen de tender voor VMM (versterking maatschappelijk middenveld) in 2020.
In 2020 heeft er een overheveling plaats gevonden tussen artikel 3.4 Onderwijs en artikel 3.3 Maatschappelijk Middenveld als gevolg van het niet doorgaan van International Finance Facility for Education (IFFEd) in 2020. Deze overheveling wordt in 2021 deels teruggedraaid. Daarnaast vindt er een overheveling plaats van artikel 3.3 naar artikel 3.1 SRGR en hiv/aids ter dekking van een extra bijdrage aan COVAX en voor een bijdrage aan de nieuwe SRGR-partnerschappen.
Tenslotte is er een beperkte mutatie vanwege een aandeel in de hierboven genoemde verwerking van het saldo 'nog te verdelen'.
3.4 Beleidsartikel 4: Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp begroting
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2023
2024
2025
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
509 568
0
509 568
122 699
632 267
‒ 33 520
‒ 26 434
16 143
7 695
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
748 586
0
748 586
‒ 4 290
744 296
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
75%
98%
4.1
Humanitaire hulp
370 017
5 000
375 017
0
375 017
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Noodhulpprogramma's
87 000
5 000
92 000
0
92 000
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Noodhulpprogramma's
200 000
0
200 000
0
200 000
0
0
0
0
Noodhulpprogramma's non-ODA
1 017
0
1 017
0
1 017
0
0
0
0
UNHCR
33 000
0
33 000
0
33 000
0
0
0
0
UNRWA
13 000
0
13 000
0
13 000
0
0
0
0
Wereldvoedselprogramma
36 000
0
36 000
0
36 000
0
0
0
0
4.2
Opvang en bescherming in de regio en migratiesamenwerking
162 000
5 000
167 000
0
167 000
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Opvang in de regio
5 000
0
5 000
0
5 000
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Opvang in de regio
123 000
5 000
128 000
0
128 000
0
0
0
0
Migratie en ontwikkeling
34 000
0
34 000
0
34 000
0
0
0
0
4.3
Veiligheid en Rechtstaatontwikkeling
216 569
‒ 10 000
206 569
‒ 4 290
202 279
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Legitieme stabiliteit
16 950
0
16 950
‒ 9 950
7 000
‒ 9 950
‒ 9 950
‒ 9 950
0
Inclusieve vredes- en politieke processen
8 000
0
8 000
0
8 000
0
‒ 2 000
0
0
Vredesdividend: werkgelegenheid en basisvoorzieningen
6 000
0
6 000
0
6 000
0
0
0
0
Functionerende rechtsorde
29 038
0
29 038
‒ 11 729
17 309
‒ 10 873
‒ 11 793
‒ 11 193
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Legitieme stabiliteit
10 305
0
10 305
‒ 1 305
9 000
‒ 1 305
‒ 1 305
‒ 1 305
‒ 305
Functionerende rechtsorde
129 950
0
129 950
20
129 970
2 020
2 000
0
‒ 500
Inclusieve vredes- en politieke processen
35 000
‒ 10 000
25 000
0
25 000
0
‒ 2 000
0
805
Nog te verdelen
‒ 18 674
0
‒ 18 674
18 674
0
20 108
25 048
22 448
0
Toelichting
Verplichtingen
Er is een toename van het verplichtingenbudget in 2021. Dit heeft meerdere redenen, waaronder een hoger verplichtingenbudget in 2021 voor Afghanistan (voor een belangrijk deel naar voren gehaald vanuit de jaren 2022 en 2023) in verband met de uitvoering van de lopende programma's, voor Mali vanwege een uit 2022 en 2023 naar voren gehaalde verplichting in verband met fase twee van het lokaal bestuur programma Programme de Gouvernance Locale Redevable (PGLR) en een nieuw rechtsorde programma met UNDP. Daarnaast zijn er nieuwe activiteiten in verband met de recent geopende post in Niger (Niamey), voor de post Tunis (naar voren gehaald vanuit 2022) op het gebied van functionerende rechtsorde en voor de post Sana'a in Jemen vanwege nieuwe activiteiten op het gebied van vredes- en politieke processen (naar voren gehaald vanuit 2022, 2023 en 2024).
Tenslotte zijn er diverse technische mutaties in relatie tot het verwerken van het saldo «nog te verdelen» uit de Miljoenennota 2021 en begroting 2021.
Uitgaven
Artikel 4.1
Het budget van de vastgestelde begroting op artikel 4.1 voor Noodhulp wordt met EUR 5 miljoen opgehoogd ten opzichte van de ontwerpbegroting in verband met de verwerking van amendement 35570 XVII nr. 11 van het lid Bouali cs. over opvang en bescherming van vluchtelingen in de regio.
Artikel 4.2
Het budget van de vastgestelde begroting op artikel 4.2 voor Opvang in de regio wordt met EUR 5 miljoen opgehoogd ten opzichte van de ontwerpbegroting in verband met de verwerking van amendement 35570 XVII nr. 11 van het lid Bouali cs. over opvang en bescherming van vluchtelingen in de regio.
Artikel 4.3
Het budget van de vastgestelde begroting op artikel 4.3 voor Inclusieve politieke en vredesprocessen wordt met EUR 10 miljoen verlaagd ten opzichte van de ontwerpbegroting in verband met de verwerking van amendement 35570 XVII nr. 11 van het lid Bouali cs. over opvang en bescherming van vluchtelingen in de regio.
Het budget voor Veiligheid en Rechtsorde neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting per saldo af. Het saldo onder «nog te verdelen» als toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021 voor de jaren 2021 tot en met 2024 wordt met deze suppletoire begroting meerjarig tegengeboekt en geheel verwerkt in de instrumenten voor legitieme stabiliteit en functionerende rechtsorde van artikel 4.3. Bovenop deze aanpassing is een extra korting doorgevoerd vanwege een bijdrage aan de dekking van nog openstaande verdragsverplichtingen Suriname die zijn opgenomen onder artikel 5.2 Overig armoede beleid.
3.5 Beleidsartikel 5: Multilaterale samenwerking en overige inzet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Multilaterale samenwerking en overige inzet (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp begroting
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2023
2024
2025
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
32 396
0
32 396
24 962
57 358
6 519
596
7 266
‒ 28 662
waarvan garantieverplichtingen
102 461
0
102 461
‒ 3 250
99 211
waarvan overige verplichtingen
‒ 70 065
0
‒ 70 065
28 212
‒ 41 853
0
0
0
0
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
322 151
0
322 151
‒ 31 047
291 104
55 226
313 509
452 939
552 133
waarvan juridisch verplicht
98%
99%
5.1
Multilaterale samenwerking
171 654
0
171 654
20 170
191 824
1 213
172
0
1 338
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
UNIDO
1 950
0
1 950
0
1 950
0
0
0
0
UNDP
30 000
0
30 000
0
30 000
‒ 1 186
‒ 1 750
‒ 1 500
UNICEF
33 000
0
33 000
‒ 2 146
30 854
‒ 1 186
‒ 1 750
‒ 1 500
0
Speciale multilaterale activiteiten
11 077
0
11 077
0
11 077
0
0
0
0
Assistent deskundigenprogramma
9 000
0
9 000
‒ 812
8 188
0
0
0
0
Internationale Financiële Instellingen
18 324
0
18 324
17 166
35 490
‒ 2 834
‒ 4 324
‒ 4 166
0
Middelenaanvullingen multilaterale banken en fondsen
67 789
0
67 789
0
67 789
0
0
0
0
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbanken
6 476
0
6 476
0
6 476
0
0
0
0
Nog te verdelen
‒ 5 962
‒ 5 962
5 962
0
6 419
7 996
7 166
1 338
5.2
Overig armoedebeleid
81 277
0
81 277
16 205
97 482
‒ 3 240
‒ 27
‒ 35
‒ 35
Subsidies (regelingen)
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling
7 870
7 870
10
7 880
2 240
2 200
2 205
2 115
Nationale SDG Implementatie
0
0
0
800
800
0
0
0
0
Opdrachten
Nationale SDG Implementatie
0
0
0
50
50
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
UNESCO
4 400
0
4 400
0
4 400
0
0
0
0
Diverse ondersteunende activiteiten
12 791
0
12 791
16 894
29 685
‒ 2 027
‒ 27
‒ 35
‒ 35
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling
2 445
0
2 445
‒ 10
2 435
‒ 2 240
‒ 2 200
‒ 2 205
‒ 2 115
Schuldverlichting
53 521
0
53 521
‒ 1 539
51 982
‒ 1 213
0
0
0
Voorlichting op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking
250
0
250
0
250
0
0
0
0
5.4
Nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNI en/of toerekeningen
69 220
0
69 220
‒ 67 422
1 798
57 253
313 364
452 974
550 830
Ontvangsten
50 397
0
50 397
‒ 2 430
47 967
1 548
1 548
4 798
0
5.20
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen
29 221
0
29 221
‒ 2 430
26 791
1 548
1 548
1 548
0
5.21
Ontvangsten OS
21 176
0
21 176
0
21 176
0
0
3 250
0
5.22
Koersverschillen OS
pm
0
pm
pm
0
0
0
0
5.23
Diverse ontvangsten non-ODA
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor beleidsartikel 5 Multilaterale samenwerking en overige inzet wordt voor 2021 verhoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door het aangaan van een verplichting voor de financiering van de subsidy account van het IMF Poverty Reduction and Growth Trust (PRGT). Voor het overige betreft het een som van verschillende mutaties waaronder diverse technische mutaties in relatie tot het verwerken van het saldo «nog te verdelen» uit de Miljoenennota 2021 en begroting 2021.
Uitgaven
Artikel 5.1
Op het artikel onderdeel 5.1 Multilaterale Samenwerking neemt het uitgavenbudget per saldo toe. Dit betreft een som van mutaties. Enerzijds wordt het saldo onder «nog te verdelen» als toegelicht in de Miljoenennota 2021 en begroting 2021 voor de jaren 2021 tot en met 2024 met deze suppletoire begroting meerjarig tegengeboekt en verwerkt in de instrumenten voor UNDP, UNICEF, het budget voor Internationale Financiële Instellingen en het assistent-deskundigenprogramma. Anderzijds is er een intensivering op Internationale Financiële Instellingen vanwege een bijdrage aan het Poverty Reduction Growth and Trustfund (PRGT) van het IMF voor de bestrijding van de impact van COVID-19 in de armste landen.
Artikel 5.2
Het budget voor Overig Armoedebeleid neemt voor 2021 per saldo toe. De voornaamste reden voor deze verhoging is het opnemen van een reservering voor de resterende verdragsmiddelen voor Suriname (Kamerbrief 5 oktober 2020). Hiervoor is ongeveer EUR 17 miljoen gereserveerd. Verder is voor 2021 het budget voor de SDG-partnerschappen eenjarig verhoogd en is het budget voor schuldverlichting verlaagd vanwege de verwerking van het saldo onder 'nog te verdelen'.
Artikel 5.4
Om de inzichtelijkheid van de BHOS-begroting verder te verbeteren is met ingang van begrotingsjaar 2017 artikel 5.4 gecreëerd, het 'verdeelartikel'. Zie ook Kamerbrief 34 300 XVII, nr. 62 over de inzichtelijkheid van de BHOS-begroting. De ontwikkeling van het ODA-budget is gekoppeld aan de ontwikkeling van het BNI en wordt hiervoor bijgesteld. In het kader van behoedzaamheid en stabiliteit in de begroting worden groei en krimp in beginsel niet direct door vertaald in de OS-programmalijnen. Deze zogeheten BNI-ruimte kan immers weer toenemen of afnemen als in de loop van het jaar de BNI-raming wordt bijgesteld. Daarnaast kan er sprake zijn van nog te verdelen toerekeningen aan het ODA-budget. Per saldo neemt het budget van dit artikelonderdeel in 2021 af met EUR 67 miljoen, terwijl in de jaren vanaf 2022 juist sprake is van verhogingen.
Als gevolg van de meest recente ramingen van het Centraal Planbureau (CEP 2021) is de ontwikkeling van het BNI, en daarmee het ODA-budget, meerjarig naar boven bijgesteld. Daarnaast is, op basis van bijgestelde in- en uitstroomramingen, de toerekening voor eerste jaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen lager geworden. Deze meevallers hebben het mogelijk gemaakt om enerzijds de in 2020 doorgevoerde kasschuif op ODA terug te draaien voor de jaren 2021-2025, en anderzijds te werken aan herstel van een oplopende buffercapaciteit op artikel 5.4.
Ook is extra ingezet op de bestrijding van de impact van COVID-19 in de armste landen door in 2021 EUR 72 miljoen vrij te maken. Deze inzet wordt toegelicht bij de beleidsartikelen 3.1 en 5.1 en is vermeld in de leeswijzer bij deze suppletoire begroting.
Ontvangsten
Artikel 5.20
De verwachte ontvangsten op artikelonderdeel 5.20 nemen in 2021 af. Reden hiervoor zijn de naar beneden bijgestelde ramingen op terugbetalingen op leningen die worden beheerd door de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden (NIO). Deze zijn naar beneden bijgesteld vanwege het door de G20 ingeroepen schuldenmoratorium (DSSI) dat tot eind 2021 actief is. De inschatting is dat deze uitgestelde terugbetalingen op leningen in de periode 2023 tot en met 2025 worden gecompenseerd door hogere af- en rentebetalingen.
Artikel 5.21
De extra uitgaven voor de NIO ter financiering van de garanties op de kapitaalmarktleningen stromen naar verwachting over enkele jaren terug. In anticipatie daarop is het inkomstenbudget voor 2024 verhoogd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.