Schriftelijke vragen : Het feit dat de Belastingdienst ervoor gezorgd heeft dat ouders onterecht weer zijn belaagd door deurwaarders
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over het feit dat de Belastingdienst ervoor gezorgd heeft dat ouders onterecht weer zijn belaagd door deurwaarders (ingezonden 19 mei 2021).
Vraag 1
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat de Belastingdienst een verkeerde lijst met gegevens
van gedupeerde ouders naar gerechtsdeurwaarders heeft gestuurd?1
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat gedupeerde ouders wederom te maken hebben gehad met incasso’s
en bezoeken van deurwaarders?
Vraag 3
Wie heeft de met deurwaarders gedeelde lijst gecontroleerd en goedgekeurd? Waarom
is dit niet zorgvuldig gedaan? Hoe worden dit soort fouten in de toekomst voorkomen?
Vraag 4
Hoeveel ouders stonden op de gedeelde lijst vermeld en hoeveel ouders hadden daar
eigenlijk op moeten staan?
Vraag 5
Van hoeveel ouders is onterecht doorgegeven dat de incasso’s weer kunnen opstarten?
Bij hoeveel van deze ouders heeft ook daadwerkelijk een incasso plaatsgevonden?
Vraag 6
Kunt u in kaart brengen wat de gevolgen zijn geweest voor ouders? In hoeveel gevallen
is er onterecht een incasso uitgevoerd, onterecht beslag gelegd, onterecht verrekend
of andere acties ondernomen?
Vraag 7
Zijn alle ouders die een brief hebben ontvangen van de onterecht opgestarte incasso’s
reeds op de hoogte gesteld?
Vraag 8
Bent u bereid om eerst aan de ouders een beschikking te sturen of zij wel of niet
op de lijst geplaatst worden – waartegen ouders bezwaar kunnen maken – voordat namen wel of niet worden doorgegeven aan incassobureaus?
Vraag 9
Is het doorgeven van namen aan de incassobureaus waardoor er weer dwangvorderingen
kunnen worden opgelegd een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (art.
1.3), aangezien het toch behoorlijke rechtsgevolgen heeft voor de betrokken ouders?
Vraag 10
Bent u zich ervan bewust dat desbetreffende ouders door GGN van fraude zijn beschuldigd,
omdat zij aangaven gedupeerde ouders te zijn, maar zij niet op de lijst van de Belastingdienst
stonden?
Vraag 11
Hoeveel deurwaardersorganisaties hebben een verkeerde lijst gekregen? En is bij de
deurwaarders zelf geen belletje gaan rinkelen dat de lijst niet klopt, naar aanleiding
van signalen van de ouders?
Vraag 12
Wanneer en waardoor is het doorgeven van de onjuiste lijst bij de Belastingdienst
bekend geworden en welke actie is er toen ondernomen?
Vraag 13
Wie is verantwoordelijk voor de rechtsgevolgen van deze pijnlijke fout? Is de Belastingdienst
aansprakelijk voor de extra kosten die bij deze ouders in rekening zijn gebracht?
Vraag 14
Op welke manier gaat u de ouders tegemoet komen bij wie onterecht een incasso is opgestart
en hoe gaat u zo snel mogelijk rechtzetten dat gedupeerde ouders wederom onterecht
zijn beschuldigd van fraude en te maken hebben gekregen met deurwaarders en alle stress
en onrust van dien?
Vraag 15
Bent u zich ervan bewust dat ouders die bij de Stadsbank zitten aangeven dat de Stadsbank
de € 30.000 compensatie achterhoudt voor schuldenaren? Is dat de bedoeling van de
regeling en welke afspraken zijn er gemaakt?
Vraag 16
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het commissiedebat van 27 mei 2021 over de Hersteloperatie
Kinderopvangtoeslag?
Indieners
-
Gericht aan
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën -
Indiener
Inge van Dijk, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.