Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
35 812 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake Kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten)
Nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 19 mei 2021
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van dit
voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van
vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 23 april 2021 voorgelegd aan de Staatssecretaris van Financiën.
Bij brief van 18 mei 2021 zijn ze door de Staatssecretaris van Financiën beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De fungerend voorzitter van de commissie, Tielen
Adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Vraag 1
Hoeveel gedupeerden zitten momenteel in een faillissement? Wanneer verwacht u voor
hen een oplossing te treffen?
Antwoord op vraag 1
Het gaat naar verwachting om ongeveer 20 gedupeerden. We zijn aan het kijken hoe we
hen het beste kunnen helpen. Ik werk hard aan een oplossing voor deze gedupeerden
en hoop uw Kamer daar snel over te kunnen informeren.
Vraag 2
Kunt u aangeven wat u precies bedoelt met het compenseren van schulden? Betekent dit
dat schuldeisers hun geld niet terugkrijgen van de gedupeerden, maar dat u de schuldeisers
voor dit geleden verlies compenseert? Zo nee, kunt u uitleggen wat u dan gaat doen?
Antwoord op vraag 2
Op dit moment wordt hard gewerkt aan een juridische grondslag voor de private schulden-oplossing.
Een mogelijk aanpak is inderdaad dat het Rijk de vorderingen van de private schuldeisers
betaalt. Voor zover nu bekend in WSNP-trajecten, zullen bewindvoerders, conform reguliere
werkwijze, een verificatielijst opmaken waarop alle schulden vermeld staan. Toeslagen
zal deze verifiëren en betalen aan de bewindvoerder die op zijn beurt de schuldeisers
kan afbetalen. Op dit moment wordt in overleg met de VNG, de kredietbanken en andere
betrokken partijen uitgezocht wat uitvoeringstechnisch de beste werkwijze is om dat
te organiseren. Ook zal worden gekeken naar de concrete uitwerking voor MSNP en eventueel
faillissement. Zodra daarover duidelijkheid is, zal ik uw Kamer hierover informeren.
Vraag 3
Wanneer verwacht u de benodigde juridische grondslag om de Wet schuldsanering natuurlijke
personen (WSNP) te beëindigen, rond te hebben?
Antwoord op vraag 3
Ik streef ernaar om deze zo snel mogelijk af te hebben en verwacht dat ik deze uiterlijk
begin juni aan uw Kamer kan toezenden.
Vraag 4
Wat betekent het voor de gedupeerden dat zij in het WSNP-traject zitten zolang er
geen juridische grondslag is om deze te beëindigen? Kunt u uitleggen aan welke voorwaarden
zij dan alsnog moeten voldoen?
Antwoord op vraag 4
Het Rijk heeft aangegeven de private schulden van ouders in WSNP-trajecten volledig
te compenseren. Dit betekent dat de gedupeerde ouders de € 30.000 kunnen ontvangen
en dat zij dit bedrag vrij kunnen besteden. De vereniging van bewindvoerders roept
hun leden op om ouders vrij te laten beschikken over de € 30.000. Wel blijven bij
de ouders in een WSNP-traject de voorwaarden van het traject – zoals informatieplicht
en sollicitatieplicht – bestaan totdat de rechter-commissaris het traject heeft beëindigd.
Zie voor het totale proces mijn antwoord op vraag 8.
Vraag 5
Wat kan volgens u oneerlijk overkomen ten opzichte van andere ouders of schuldeisers?
Antwoord op vraag 5
Ik begrijp dat ouders die niet in een traject zitten, of schuldeisers die openstaande
vorderingen hebben bij ouders die niet in een traject zitten, ook graag een oplossing
zien voor die schulden. Ik ben ook voornemens die te bieden. Daarover ben ik met veel
partijen in overleg, zoals onder andere de koepels van veel voorkomende schuldeisers.
Ik hoop spoedig meer informatie te kunnen delen.
Vraag 6
Hoe groot is de groep ouders in een faillissement? Waarom is deze groep niet samen
met de ouders in een WSNP- of Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (MSNP)-traject?
Is de situatie voor ouders in een faillissement niet even acuut en schrijnend? Wanneer
is er ook voor ouders in een faillissement een oplossing?
Antwoord op vraag 6
Het gaat om een groep van ongeveer 20 gedupeerden. Voor faillissement gelden andere
voorwaarden dan voor een WSNP- of MSNP-traject. We zijn aan het kijken hoe we deze
gedupeerden het beste kunnen helpen. Ik verwacht dat een oplossing voor deze ouders
gelijk zal lopen met de bredere oplossing voor schulden die ik binnenkort met uw Kamer
hoop te kunnen delen.
Vraag 7
Wanneer wordt de juridische grondslag, die vereist is voor het betalen van de schulden
aan de bewindvoerder om uiteindelijk de WSNP te beëindigen, naar de Kamer gestuurd?
Antwoord op vraag 7
De juridische grondslag voor het betalen van de schulden in de WSNP wordt, vooruitlopend
op wetgeving, geregeld via een beleidsbesluit. Dit hoop ik begin juni met uw Kamer
te kunnen delen. Zodra ook de uitvoering gereed is om aan de slag te gaan is dat het
moment om de verificatielijsten van de bewindvoerders te gaan betalen, waarna bewindvoerders
de schuldeisers af kunnen lossen. Ik verwacht dat de juridische grondslag tegen het
einde van het jaar ook in een wet is omgezet.
Vraag 8
Kunt u een planning en een uitputtend overzicht geven van de benodigde stappen, die
nodig zijn om te zorgen dat ouders met het kwijtschelden van de publieke schulden
niet alleen vrijelijk kunnen beschikken over € 30.000 maar om ook te zorgen dat het
hele proces ook formeel en juridisch afgehandeld is, dat wil zeggen onder andere het
uitbetalen van de verificatielijst, de garantie die richting schuldeisers wordt afgegeven,
het moment wanneer bewindvoerders de WSNP ook echt beëindigen, de benodigde juridische
grondslag, het moment dat de opgespaarde boedelrekening ten gunste van de ouders komt
en het tijdstip wanneer de WSNP-bewindvoerders de vergoeding ter compensatie van het
geleverde werk ontvangen? Per wanneer verwacht u dat dit hele traject is afgerond?
Antwoord op vraag 8
Ik begrijp dat deze vraag specifiek toeziet op de ouders in een WSNP-traject.
Op dit moment kan ik daarvan helaas nog geen gedetailleerde planning geven. Deze is
afhankelijk van de nog op te stellen juridische grondslag en van de capaciteit van
en samenwerking tussen Rijk, de bewindvoerders en de rechter-commissarissen. Ik hoop
dat de laatste stappen van dit proces voor de meeste gedupeerden relatief snel verlopen
zodra juridische grondslag gevormd is. De volgende stappejn moeten hiervoor doorlopen
worden:
Uitsturen van de garantiebrief door het Rijk, uitbetaling € 30.000 door UHT, opmaken
van de verificatielijst door bewindvoerder en vaststelling door rechter-commissaris,
indienen van de verificatielijst bij Toeslagen, controleren van de rechtmatigheid
en juistheid van de verificatielijst, uitbetalen van de verificatielijst door Toeslagen,
indienen verzoek beëindiging WSNP door de bewindvoerder en beëindiging WSNP door de
rechtbank.
Vraag 9
Kunt u toelichten waar het bedrag van 0,6 miljoen euro «inhuur externen» op ziet?
Antwoord op vraag 9
Het starten van het WSNP- en MSNP-schuldencompensatieproces en het begeleiden van
gedupeerden hierin levert een beperkte, maar onvoorziene extra uitvoeringslast voor
UHT op. Zo moeten onder andere gedupeerde ouders in de WSNP onderkend worden en moeten
de bewindvoerders en de ouders geïnformeerd worden. Gezien de tijdelijke en beperkte
aard van deze werkzaamheden is de verwachting dat deze zullen worden opgevangen met
externe inhuur.
Vraag 10
Houdt de regeling voor het overnemen van private schulden van ouders in een WSNP-
en MSNP-traject in dat alle (private) schulden door de Staat worden overgenomen en
voldaan, en dat ouders het compensatiebedrag van € 30.000 op hun rekening krijgen
en dit direct vrij kunnen besteden?
Antwoord op vraag 10
Het klopt inderdaad dat alle schulden betaald worden door Toeslagen waardoor de ouder
zoveel mogelijk van de € 30.000 vrij te besteden heeft. Het exacte moment waarop de
ouder de € 30.000 op de rekening krijgt kan verschillen, maar voor de overgrote meerderheid
geldt dat zij het geld op dit moment al op hun rekening hebben staan. Voordat alle
schulden ook volledig zijn gecompenseerd zal echter nog enkele maanden duren. Ik adviseer
ouders om te wachten met besteden van dit geld totdat hun schuldhulpverlener of bewindvoerder
hen daarvoor toestemming geeft. Afgelopen weken heb ik op verschillende manieren contact
gezocht met deze schuldhulpverleners en bewindvoerders en hen gevraagd om hier aan
mee te werken. Daarop heb ik veel positieve reacties gekregen. Ik ga er daarom vanuit
dat op het moment van schrijven inderdaad voor de meeste ouders geldt dat ze de € 30.000
al vrij kunnen besteden en dit voor overige ouders spoedig zo zal zijn.
Ja alle schulden worden overgenomen en voldaan waarna de ouders met de € 30.000 een
nieuwe start kunnen maken met het geld vrij besteedbaar in bezit.
Vraag 11
Wat betekent het compenseren van de private schulden voor de WSNP of MSNP-trajecten
waar de gedupeerden in zitten; vallen zij nog steeds onder een bewindvoerder en het
hierbij behorende (strenge) traject, of kunnen zij per 1 mei met een schone lei beginnen?
Vervallen bijvoorbeeld ook de informatieplicht naar de bewindvoerder en sollicitatieplicht?
Antwoord op vraag 11
Het Rijk heeft aangegeven de private schulden van ouders in MSNP- en WSNP-trajecten
volledig te compenseren. In geval van een MSNP-traject zal het traject worden opgeschort
tot een definitieve betaling vanuit het Rijk heeft plaatsgevonden. Deze ouders zijn
dan niet meer onderhevig aan de strikte regels die aan een minnelijke schuldregeling
zijn verbonden, zoals een maandelijkse afdracht of reservering voor de schuldeisers.
Bij de ouders in een WSNP-traject blijven de voorwaarden van het traject – zoals informatieplicht
en sollicitatieplicht – bestaan totdat de rechter-commissaris het traject heeft beëindigd.
Zie voor de gedetailleerde stappen het antwoord op vraag 8.
Graag merk ik op dat deze schuldenregeling los staat van het feit of iemand onder
beschermingsbewind staat. Bij beschermingsbewind is er op verzoek van de ouder zelf
of een betrokkene besloten dat het in belang van de ouder beter is als hij geen regie
voert over de eigen financiën. De beslissing om beschermingsbewind op te heffen staat
los van deze schuldenaanpak en zou separaat aangevraagd en beoordeeld moeten worden.
Vraag 12
Worden de BKR-registraties van de private schulden van deze ouders direct na de kwijtschelding
verwijderd?
Vraag 17
Blijven de schulden net als na een gewoon schuldsaneringstraject nog wel vijf jaar
bij het BKR geregistreerd staan?
Antwoord op vraag 12 en 17
Het streven is dat BKR-registraties zo spoedig mogelijk worden verwijderd. Per het
amendement Lodders/Van Weyenberg1 zijn private schuldeisers verplicht de BKR registratie van gedupeerde ouders te verwijderen.
Alleen schuldeisers zelf kunnen die registraties verwijderen, het BKR kan dat niet
eenzijdig doen. In de uitvoering van een oplossing voor private schulden willen we
het verwijderen van BKR-registraties meenemen, mede door schuldeisers hierop te attenderen.
Daarnaast werk ik ook nauw samen met de BKR dit proces voor schuldeisers zo makkelijk
mogelijk te maken. Het BKR stuurt bijvoorbeeld een brief naar alle schuldeisers om
hen over dit proces te informeren. De verwachting is daardoor dat er weinig tijd zal
zitten tussen de kwijtschelding en het verwijderen van de registratie.
Vraag 13
Er wordt een garantie afgegeven dat de overheid de «volledige schulden» overneemt.
Tegen welke waarde gebeurt dat?
Antwoord op vraag 13
Voor de WSNP geldt dat de oorspronkelijke vordering wordt gecompenseerd door Toeslagen.
In de MSNP geldt dat ten minste de openstaande vorderingen worden gecompenseerd.
Vraag 14
Door de garantie «hoeft» de € 30.000 niet in de boedel te belanden. Kan een bewindvoerder
besluiten dat de € 30.000 toch in de boedel valt?
Antwoord op vraag 14
Wettelijk is de WSNP-bewindvoerder zelfs verplicht alle inkomsten van een schuldenaar
toe te voegen aan de boedel om die vervolgens over de schuldeisers te verdelen. Ik
heb met de beroepsvereniging van WSNP-bewindvoerders gesproken en zij vinden ook dat
er legitieme redenen zijn om hier in deze gevallen anders mee om te gaan en de € 30.000
aan de ouders te laten. Zij roept haar leden op om deze gedachte te volgen, waarbij
altijd de individuele situatie van de ouder beoordeeld dient te worden. Daarbij hopen
de bewindvoerders en ik op het begrip van rechters, die toezicht houden op WSNP-bewindvoerders.
Mochten ouders er niet uitkomen met hun bewindvoerder, kunnen ze altijd contact opnemen
met het Service Team.
Vraag 15
Kunnen schuldeisers besluiten niet te willen wachten tot de garantie geëffectueerd
kan worden en alsnog beslag leggen op de € 30.000?
Antwoord op vraag 15
Zo lang een gedupeerde ouder in een MSNP- of WSNP traject zit kan er geen beslag worden
gelegd door schuldeisers. Wanneer een gedupeerde ouder niet (meer) in een traject
zit, kan ook geen beslag gelegd worden, omdat de ouder beschermd is door het moratorium
van een jaar vanaf uitbetaling.
Vraag 16
Hoe verloopt de verdere begeleiding van de ouders na het WNSP of MNSP-traject?
Antwoord op vraag 16
Gemeenten bieden integrale schuldhulpverlening. Dat betekent dat er niet alleen gekeken
wordt naar het oplossen van schulden (bijv. middels een MSNP- of WSNP-traject), maar
ook naar het voorkomen van nieuwe – problematische – schulden. Soms betreft dit ondersteuning
op het gebied van «omgaan met geld» of het «begrijpen van brieven», zoals budget-
en taalcoaching. Maar het betreft ook ondersteuning op andere leefgebieden, zoals
re-integratie naar werk, gezinscoaching en psychische en psychosociale ondersteuning.
Door deze nazorg wordt gestreefd om mensen een duurzame oplossing te bieden. De verdere
begeleiding na een WSNP- of MSNP-traject is afhankelijk van de behoefte en omstandigheden
en kan dus per persoon verschillen.
Vraag 17
Blijven de schulden net als na een gewoon schuldsaneringstraject nog wel vijf jaar
bij het BKR geregistreerd staan?
Antwoord op vraag 17
Zie het antwoord op vraag 12.
Vraag 18
Kunnen tot de private schulden onder de WSNP- en MSNP-trajecten ook (oude) schulden
behoren die niet het gevolg zijn van de onterechte terugvordering van kinderopvangtoeslag,
of reeds lang daarvoor zijn ontstaan, en worden deze schulden dan ook allemaal door
de Staat overgenomen?
Antwoord op vraag 18
Ja, dat is mogelijk. Om ouders een nieuwe start te kunnen geven neemt het Rijk alle
schulden in deze trajecten over, daarbij wordt niet gekeken naar het moment van ontstaan.
Vraag 19
Wordt rekening gehouden met de verhouding tussen het teruggevorderde bedrag aan kinderopvangtoeslag
en de hoogte van schulden van ouders in een WSNP- of MSNP-traject bij het overnemen
van alle (private) schulden? En wat wordt gedaan met gevallen waarin de verhouding
erg uit balans is?
Antwoord op vraag 19
Het doel van deze regelingen is om gedupeerden een kans op een nieuwe start te bieden,
niet om (extra) te compenseren voor het verleden. Er wordt daarom niet gekeken naar
deze verhouding. Alle publieke schulden worden kwijtgescholden en alle private schulden
in dit traject worden gecompenseerd.
Vraag 20
Hoe is het bedrag van 55,8 miljoen euro aan te compenseren WSNP en MSNP-schulden tot
stand gekomen?
Vraag 21
Klopt het dat bij een bedrag van ruim 55 miljoen euro aan schulden bij 900 ouders,
ouders gemiddeld een private schuld van € 61.000 hebben? Gaat het hier om 900 ouders
of 900 huishoudens?
Vraag 22
Hoe zijn de inschattingen van de hoogte van de WSNP-schuld en de MSNP-schulden gemaakt?
Bestaat het risico dat deze schulden nog hoger uitvallen?
Antwoord op vraag 20, 21 en 22
Op basis van de huidige inzichten over de bij UHT aangemelde gedupeerden (tot 15 februari
jl.) zijn er naar verwachting ca. 1400 gedupeerden in beeld die in een WSNP- of een
MSNP-traject zitten. Dit betreft gedupeerde ouders. Dit aantal kan toenemen, omdat
we de aanmeldingen na 15 februari ook nog moeten beoordelen. Daarnaast hebben we ook
rekening gehouden met de schulden van eventuele partners. De gemiddelde private schuld
van gedupeerden in een WSNP- of MSNP-traject is gebaseerd op generieke WSNP- en MSNP-data
die verstrekt is door de kredietbanken, aangezien de daadwerkelijke gemiddelde private
schuldenpositie van gedupeerden op dit moment niet bekend is. Daarbij is rekening
gehouden met de verwachting dat gedupeerden van de toeslagenproblematiek hogere schulden
hebben dan de (niet-gedupeerde) burgers die in beeld zijn bij kredietbanken. De mogelijkheid
bestaat dat deze schulden, en daarmee de kosten die samenhangen met het voorgenomen
beleid t.a.v. de WSNP- en MSNP-schulden, hoger kunnen uitvallen dan nu op basis van
de beschikbare data geraamd wordt.
Vraag 23
Wanneer is definitief te zeggen hoe hoog de over te nemen WNSP- en MSNP-schulden zijn?
Antwoord op vraag 23
Dit kunnen we pas definitief zeggen na het helpen van alle ouders die zich melden
voor herstel en in een MSNP of WSNP traject zitten. Ouders kunnen zich melden tot
31 december 2023. Daarna weten we zeker wat de totale kosten zijn geweest van het
overnemen van de WSNP en MSNP schulden.
Vraag 24
Zijn er bij eerdere begrotingen ook (uitvoerings)kostenposten ondergebracht bij (schade)vergoedingen?
Zo ja, wat is het totaalbedrag van «overige» kosten (uitvoeringslasten of anderszins)
die heden zijn ondergebracht bij de rubriek (schade)vergoedingen?
Vraag 30
Kunt u nader toelichten waarom u additionele uitvoeringslasten opneemt onder de post:
Compensatie toeslagengerechtigden?
Antwoord op vraag 24 en 30
Nee, in eerdere begrotingen zijn geen (uitvoerings)kostenposten ondergebracht bij
(schade)vergoedingen. De uitgaven waar u op doelt (ca. € 0,6 mln.) zijn bestemd voor
de huidige bewindvoerders en schuldhulpverleners die t.b.v. deze WSNP- en MSNP-oplossing
naar verwachting additionele inzet zullen plegen om de WSNP- en MSNP-trajecten van
gedupeerden zo snel mogelijk te laten beëindigen, zodat deze gedupeerden hun (forfaitaire)
compensatie kunnen ontvangen en behouden en zo snel mogelijk met een schone lei verder
kunnen. Ik acht het billijk om deze additionele inzet te compenseren. Dit betreffen
derhalve geen uitvoeringskosten voor de toeslagen, maar programma-uitgaven t.b.v.
schuldhulpverleners en bewindvoerders.
Vraag 25
Kunt u toelichten uit welke componenten het bedrag van 55,8 miljoen euro is opgebouwd?
Meer specifiek: welk bedrag relateert aan publieke schuldeisers en welk bedrag aan
private schuldeisers?
Meer specifiek: wat is de verhouding tussen de nominale schulden (per bovengenoemde
categorie) en de uiteindelijk overgenomen schulden? (Met andere woorden: in hoeverre
krijgt bijvoorbeeld een private schuldeiser, bijvoorbeeld een postorderbedrijf, met
een vordering van, zeg, € 1.000 voor de levering van een wasmachine, uiteindelijk
vergoed ingevolge onderhavige hersteloperatie?
Is dat de volle € 1.000 of is er een lager bedrag / percentage overeengekomen?)
Vraag 26
Hoeveel mensen betreft het? Kunt u bevestigen dat deze vorm van steun bovenop reeds
toegezegde compensatie komt?
Antwoord op vraag 25 en 26
Ja, de € 55,8 mln. bestaat volledig uit private schulden. Op basis van informatie
van de kredietbanken is een inschatting gemaakt van de private schulden van gedupeerden
in de WSNP en de MSNP. De publieke schulden zijn hierin niet meegenomen. De publieke
schulden waren reeds opgenomen in de tweede incidentele suppletoire begroting die
op 8 april jl. aan uw Kamer is aangeboden. In het geval van de WSNP en MSNP wordt
de schuld voor 100% overgenomen, zoals gemeld aan uw Kamer in de 6e Voortgangsrapportage KOT.
Het betreft ca. 900 gedupeerden. Ja, deze vorm van steun komt bovenop reeds toegezegde
compensatie.
Vraag 27
Is het voor mensen van wie private schulden worden overgenomen mogelijk het schuldtraject
eerder te sluiten, zodat het normale leven zo snel mogelijk weer kan worden opgepakt?
Antwoord op vraag 27
Bij het minnelijke traject wordt er verzocht aan de schuldhulpverlener om de regeling
op te schorten. Wanneer het traject voortijdig wordt beëindigd ontstaat het risico
dat de ouder, zonder bescherming van de regeling, onnodig veel last zal krijgen van
schuldeisers die hun invorderingsmaatregelen weer opstarten. Ouders zijn door het
moratorium immers wel beschermd tegen beslaglegging, maar bij wet niet tegen overige
invorderingsmaatregelen. Bij het wettelijke traject kan het regime pas beëindigd worden
als de verificatielijst is betaald. Er wordt ingezet om dit zo snel mogelijk te doen.
Bij het wettelijke traject kan het regime niet zomaar voortijdig geëindigd worden.
Zie het antwoord op vraag 8 voor de gedetailleerde stappen die nodig zijn om een WSNP-traject
te beëindigen
Vraag 28
In hoeverre wordt private schuldeisers gevraagd bij te dragen aan een oplossing? Het
ligt voor de hand dat private schuldeisers aan het einde van een schuldsaneringstraject
niet de gehele vordering terug krijgen, wordt hiermee rekening gehouden?
Antwoord op vraag 28
Om ouders in deze trajecten zo snel mogelijk de € 30.000 waar zij recht op hebben
te kunnen uitbetalen en om de trajecten zo snel mogelijk te beëindigen worden 100%
van de schulden vergoed door het Rijk. Ik ben wel met private schuldeisers in overleg
om in situaties waarin er geen sprake is van een schuldenregeling, bij te dragen aan
een oplossing. Ik hoop u hierover op korte termijn verder te kunnen informeren.
Vraag 29
In hoeverre wordt samenwerking met gemeenten gezocht om de betreffende groep zo nauwkeurig
mogelijk te identificeren?
Antwoord op vraag 29
Ik werk nauw samen met gemeenten om ouders te helpen. Wij hebben de ouders in MSNP-
en WSNP-trajecten geïdentificeerd in onze eigen systemen. Daarnaast hebben we een
telefoonnummer opengesteld voor schuldhulpverleners van gemeenten waarmee zij kunnen
bevestigen of de ouder die zij helpen met hun schulden een gedupeerde ouder is en
daarmee aanspraak maakt op de regeling.
Vraag 30
Kunt u nader toelichten waarom u additionele uitvoeringslasten opneemt onder de post:
Compensatie toeslagengerechtigden?
Antwoord op vraag 30
Zie het antwoord op vraag 24.
Vraag 31
Kunt u aangeven welke bewindsvoerders additionele uitvoeringslasten hebben, waaruit
die bestaan en waarom die gecompenseerd moeten worden?
Antwoord op vraag 31
Om een WNSP-traject te beëindigen moet de bewindvoerder hiertoe een verzoek indienen
bij de rechtbank en een eindverslag opmaken. In overleg zullen de bewindvoerders nu
al deze verzoeken in moeten dienen bij de rechtbanken, waardoor een piek in de werkvoorraad
ontstaat. Daarbij is het zo dat binnen een regulier traject een bewindvoerder voor
meerdere jaren werk heeft. Door het voortijding beëindigen van deze zaken is ook sprake
van het eerder beëindigen van de werkzaamheden van de bewindvoerder terwijl deze geen
redelijke kans heeft gehad om op korte termijn alternatief werk aan te nemen. Dit
in combinatie met de extra en versnelde werkzaamheden maakt passende compensatie noodzakelijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier