Schriftelijke vragen : De korte tijd die scholen krijgen om de coronamiljarden uit te geven
Vragen van het lid Peters (CDA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de korte tijd die scholen krijgen om de coronamiljarden uit te geven (ingezonden 26 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Scholen krijgen te weinig tijd om coronamiljarden uit
te geven»?1
Vraag 2
Wat vindt u van het signaal van het Onderwijs-OMT dat het beter is om de periode van
2,5 jaar waarin scholen de coronamiljarden moeten besteden te verlengen?
Vraag 3
Herkent u het beeld dat in het artikel wordt geschetst dat vanwege de korte periode
waarin scholen het geld moeten besteden en de druk die daarmee gepaard gaat, scholen
niet de tijd hebben om uit te zoeken wat de meest effectieve methodes zijn en daarmee
het gevaar bestaat dat het geld niet op de meest effectieve wijze wordt ingezet? Zo
ja, hoe denkt u scholen hierin te kunnen ondersteunen om te voorkomen dat over 2,5
jaar blijkt dat er nauwelijks resultaat is geboekt met alle miljarden?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat door de gekozen opzet en snelheid waarmee middelen moeten
worden uitgegeven, scholen zich min of meer gedwongen voelen om externe commerciële
partijen hun taak over te laten nemen?
Vraag 5
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is ten aanzien van de zogenaamde menukaart
waaruit scholen bewezen lesmethodes kunnen kiezen om de achterstanden weg te werken?
Is deze al operationeel en zo ja, wordt hier door de scholen al veel gebruik van gemaakt?
Vraag 6
Bent u op de hoogte van de voortgang van scholen om voor de zomer de achterstanden
per leerling in beeld te hebben?
Vraag 7
Wat vindt u van de oproep van zowel het Onderwijs-OMT als eerder ook door de Inspectie
van het Onderwijs om de coronamiljarden niet alleen in te zetten om de corona-achterstanden
weg te werken, maar ook om het onderwijs structureel te verbeteren vanwege de al vóór
corona dalende vaardigheden van leerlingen op de kernvakken als lezen, schrijven en
rekenen?
Vraag 8
Herkent u het beeld dat het Onderwijs-OMT schetst dat scholen nog te weinig effectief
bewezen methodes gebruiken? Zo ja, hoe denkt u dit te gaan veranderen en zo nee, waarom
niet?
Vraag 9
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het eerstvolgende wetgevingsoverleg
Onderwijs en corona Primair en voortgezet onderwijs?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
W.P.H.J. Peters, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.