Schriftelijke vragen : Het bericht dat er meer fietsers zijn omgekomen in het coronajaar
Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat er meer fietsers zijn omgekomen in het coronajaar (ingezonden 15 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Meer fietsers omgekomen in coronajaar», naar aanleiding
van de publicatie van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over
het aantal verkeersslachtoffers?1, 2
Vraag 2
Bent u het met ermee eens dat ondanks de toegenomen activiteit van fietsers in 2020
deze trend ongewenst is en er gekeken moet worden naar de oorzaak van deze stijging?
Vraag 3
Hoe valt bijvoorbeeld te verklaren dat ondanks dat het rustiger was op de weg, er
relatief veel dodelijke ongevallen plaatsvonden? Welke rol speelt het toegenomen aantal
sportfietsers en fietsers op een e-bike (snelheid)? Welke rol speelt hier de door
de coronacrisis gegroeide behoefte aan individueel vervoer? Zijn er naar aanleiding
van de cijfers uit 2020, kijkend naar de intensiteit van het fietsverkeer, andere
trends dan gemeld in eerdere brieven waarmee de komende jaren rekening gehouden moet
worden in de aanpak van verkeersveiligheid voor fietsers? Bent u bereid deze vragen
mee te nemen in de jaarlijkse analyse van de ongevallencijfers van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)?
Vraag 4
In hoeverre zijn gemeenten en provincies reeds aan de slag met de uitvoering van verkeersmaatregelen
die voortvloeien uit de eerste tranche van de investeringsimpuls verkeersveiligheid?
Hoeveel van deze projecten, met acties uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
(SPV), zien op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers?
Vraag 5
Welke extra maatregelen zijn/worden er tijdens de coronacrisis getroffen om langzaam
verkeer voldoende ruimte te geven, nu meer gebruik gemaakt werd/wordt van individuele
vervoersmiddelen zoals de fiets? Wat is de ervaring met deze extra maatregelen? Welke
lessen kunnen uit de resultaten worden getrokken?
Vraag 6
Welke (andere) maatregelen kunnen er naast infrastructurele maatregelen getroffen
worden om te voorkomen dat, ondanks de groeiende verkoop van e-bikes (onder ouderen),
het aantal slachtoffers op de e-bike de komende jaren stijgt?
Vraag 7
Ziet u naar aanleiding van de cijfers aanleiding/kans om op korte termijn extra acties
te ondernemen om de verkeersveiligheid voor de fietser te verbeteren? Zo ja, bent
u bereid om op korte termijn met decentrale overheden te bekijken welke mogelijkheden
er zijn?
Vraag 8
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Peter de Groot, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.