Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Weverling, Remco Dijkstra en Aukje de Vries over de berichten '5G knokt om bandbreedte met levensreddend satellietstation voor schepen' en 'Reders bezorgd over ontmantelen Burum'
Vragen van de leden Weverling, Remco Dijkstra en Aukje de Vries (allen VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «5G knokt om bandbreedte met levensreddend satellietstation voor schepen» en «Reders bezorgd over ontmantelen Burum» (ingezonden 22 maart 2021).
Mededeling van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), mede namens
de Minister van Infrastructuur en Milieu (ontvangen 14 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «5G knokt om bandbreedte met levensreddend satellietstation
voor schepen» en «Reders bezorgd over ontmantelen Burum»? Wat vindt u van de berichten?1 2
Vraag 2
Welk overleg heeft u, als bewindspersonen van Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur
en Waterstaat, over deze problematiek? Wat is daaruit gekomen?
Vraag 3
Klopt het dat de International Maritime Satellite Organisation (IMSO) zijn zorgen
heeft geuit over het Nederlandse voornemen in het National Frequentie Plan bij de
International Maritime Organisation? Hebben deze zorgen u ook bereikt en wat heeft
u daarmee gedaan?
Vraag 4
U heeft in het schriftelijk overleg d.d. 1 maart 2021 aangegeven dat nog niet duidelijk
is of Nederland de verplichtingen voor de veiligheid op zee onder de internationale
verdragen nog voldoende kan uitvoeren, indien Inmarsat haar activiteiten dient te
beëindigen, en dat dit complex is en nadere bestudering vraagt. Wanneer is dit gereed
en kan de Kamer daarover geïnformeerd worden?3
Vraag 5
Deelt u de mening dat Inmarsat in Burum een sleutelrol vervult voor de (veiligheid
van de) scheepvaart en andere sectoren zoals de luchtvaart? Zo nee, waarom niet? Wat
zijn de gevolgen voor de veiligheid voor onder meer de scheepvaart en luchtvaart op
het moment dat er niet tijdig een goede oplossing voor Inmarsat beschikbaar is?
Vraag 6
Welk overleg heeft u tot nu toe gehad met het Britse telecombedrijf Inmarsat over
Burum en wat is daar tot nu toe uit gekomen? Welk overleg heeft er tot nu toe plaatsgevonden
met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) over dit dossier en wat
is daar tot nu toe uit gekomen?
Vraag 7
In hoeverre kan noodcommunicatie voor schepen en vliegtuigen technisch gezien over
de huidige 3,5 GHz-frequentie plaats vinden? Welke andere oplossingen zijn er mogelijk
om te zorgen dat Inmarsat gewoon haar taak kan blijven uitvoeren? Welke andere oplossingen
zijn er onderzocht en waarom zouden die wel of niet kunnen?
Vraag 8
Heeft er overleg plaatsgevonden met de provincie Fryslân en de gemeente Noard-East
Fryslân, het gaat bij Inmarsat in Burum om directe werkgelegenheid van 45 personen?
Zo ja, wat is daaruit gekomen? Zo nee, waarom heeft er geen overleg plaatsgevonden?
Vraag 9
In hoeverre is er eventueel een nieuwe locatie voor Inmarsat beschikbaar, zodat onder
meer de veiligheid op zee in ieder geval gewaarborgd kan blijven? Welk overleg vindt
hierover plaats of heeft hierover plaatsgevonden? Bent u bereid om daarbij een meer
actieve rol te vervullen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet? Waarom is Inmarsat nog
niet ingegaan op uw aanbod voor ondersteuning bij het zoeken van een alternatieve
locatie?
Vraag 10
U heeft aangegeven dat het belang van maritieme nood-, spoed- en veiligheidsverkeer
niet ter discussie staat, en dat van Inmarsat vraagt om bereidheid om constructief
mee te werken aan een oplossing, geldt dat aan de andere kant ook niet voor de rijksoverheid?
Vraag 11
Wat is de tijdplanning rondom Burum en Inmarsat?
Vraag 12
Kunt u de voorgaande vragen één voor één en dus afzonderlijk beantwoorden?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede namens de Minister van Infrastructuur en Milieu mee dat de
beantwoording van de gestelde Kamervragen niet binnen de vastgestelde termijn kunnen
plaatsvinden (kenmerk 2021Z04802). Er is nadere afstemming nodig.
Door Inmarsat is op 26 maart 2021 een juridische procedure aangespannen tegen de Staat
der Nederlanden met betrekking tot de voorgenomen wijziging van het Nationaal Frequentie
Plan 2014 inzake de 3,5 GHz-band verdeling. Bij deze wijziging wordt het banddeel
3450 – 3750 MHz per 1 september 2022 bestemd voor landelijke mobiele communicatie,
te verdelen volgens een veiling, en vervalt vanaf 1 september 2022 tevens de bestemming
voor vaste satellietverbindingen in de gehele 3,5 GHz-band (3400 – 3800 MHz). Uw Kamer
is over de voorgenomen wijziging geïnformeerd met mijn brief van 17 december 2020
inzake de verdeling van de 3,5 GHz-band (Kamerstuk 24 095, nr. 526) en voorts bij de beantwoording van 2 maart 2021 van schriftelijke vragen inzake
de verdeling 3,5 GHz-band (Kamerstuk 24 095, nr. 528).
Ik zal u zo snel mogelijk nader informeren, maar gelet op de rechtelijke procedure
kan ik daaraan op dit moment geen termijn verbinden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.