Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het artikel 'Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor'
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor» (ingezonden 12 maart 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 2 april 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met artikel «Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Wat vindt u van de inleiding van het artikel waarin staat dat Nederland de Europese
Commissie oproept om de verkoop van nieuwe auto’s en bestelbusjes met een verbrandingsmotor
vanaf 2030 te verbieden?
In hoeverre komt dit artikel overeen met de inhoud van de non-paper «Transition to
zero-emission light duty vehicles»? Indien het artikel onjuistheden bevat, welke zijn
dat dan?2
Antwoord 2, 3
In het genoemde non-paper roep ik de Europese Commissie op om met een datum te komen
vanaf wanneer de nieuwverkoop van auto’s en bestelbusjes met een fossiele verbrandingsmotor
wordt uitgefaseerd. Dit kan inderdaad bewerkstelligd worden met een verbod. Mijn voorkeur
gaat echter uit naar het aanscherpen van de huidige EU-wetgeving voor CO2-normering tot een uitstoot van 0 g/km. Zo sturen we op het doel (emissieloos), zonder
autofabrikanten te beperken in de manier waarop dit moet worden bereikt.
Vraag 4
Klopt het dat het vigerende regeerakkoord spreekt van het streven naar 100% zero-emissie
nieuwverkoop per 2030, maar dat er nooit afgesproken is dat dit zou moeten leiden
tot een (wettelijk) verbod op de nieuwverkoop van benzine- of dieselauto’s?
Antwoord 4
Ja, dat klopt. Ook in het Klimaatakkoord is het streven naar 100% zero-emissie nieuwverkoop
in 2030 afgesproken. Dit om de afspraken van Parijs en de in de Klimaatwet vastgelegde
CO2-doelstellingen te kunnen realiseren.
Vraag 5
Is een wettelijk verbod het doel dat het kabinet nastreeft? Is het de intentie van
het kabinet het «streven» genoemd in het regeerakkoord om te zetten in een verbod?
Is het de bedoeling dat een dergelijk verbod in 2030 ingaat?
Antwoord 5
Het kabinet streeft naar 100% zero-emissie nieuwverkoop in 2030. Het heeft de voorkeur
om dit via EU-wetgeving te bereiken. Een verbod is één van de mogelijkheden.
Vraag 6
Klopt hetgeen in het artikel genoemd dat een nationaal verkoopverbod niet strookt
met de wijze waarop toelating van voertuigen in Europa geregeld is? Wordt er daarom
ingezet op een Europees verbod?
Antwoord 6
Ja het klopt dat een nationaal verkoopverbod niet strookt met de wijze waarop toelating
van voertuigen in Europa geregeld is. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar het aanscherpen
van de huidige EU-wetgeving voor CO2-normering.
Vraag 7
Deelt u de mening dat Europees bronbeleid de voorkeur geniet om doelen te realiseren
en dit voorrang verdient boven nationale richtcijfers? Deelt u de mening dat nationale
maatregelen marktverstorend kunnen werken en kostbaar zijn, nu het netto-rendement
kan tegenvallen gelet op bijvoorbeeld parallelle stromen van im- en export en weglekeffecten?
Antwoord 7
Europees bronbeleid heeft mijn voorkeur voor het realiseren van 100% zero-emissie
nieuwverkoop. Aanvullende nationale (fiscale en financiële) maatregelen zijn evenwel
nodig, nuttig en effectief om de afgesproken en wettelijk vastgelegde CO2-doelen te kunnen realiseren, en om voor de automobilist de overstap naar emissievrij
rijden mogelijk te maken. Elk Europees land stimuleert ook op een eigen manier emissievrij
rijden. Ik ben het met u eens dat zorgvuldig moet worden gekeken naar de (kosten)effectiviteit
van maatregelen. Daarvoor heb ik u ook recentelijk het rapport «Kosteneffectiviteit
stimuleringsbeleid EV» gestuurd.
Vraag 8
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat grote autolanden als Duitsland, Frankrijk en Italië
niet achter de oproep gedaan door Nederland en andere lidstaten staan? Deelt u de
mening dat het aan boord hebben van deze landen de voorkeur geniet?
Antwoord 8
Het heeft uiteraard mijn voorkeur dat deze landen achter onze oproep staan; in de
transitie naar een klimaatneutraal Europa in 2050 is het meekrijgen van alle EU-lidstaten
van groot belang. Ik zal mij ervoor blijven inspannen om een brede coalitie van welwillende
landen in de EU te creëren.
Vraag 9
Deelt u de mening dat het logischer is de internationale automarkt haar werk te laten
doen in plaats van een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor op
te leggen, ons realiserende dat de meeste fabrikanten talloze modellen met minder
uitstoot, of zelfs zero-emissie op de markt (gaan) brengen en inmiddels circa een
kwart van de nieuwverkoop van auto’s zero-emissie betreft?
Antwoord 9
Nee, die mening deel ik niet. De aanscherping van de Europese CO2-doelstellingen is nodig om de markt aan te zetten tot ontwikkeling van emissievrije auto’s
en de transitie te versnellen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.