Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Molen over de Startup in Residence challenge ‘Gezocht: Ontwikkel een tool waarbij het beantwoorden van Kamervragen verbeterd en versneld wordt’
Vragen van het lid Van der Molen (CDA) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de challenge «Gezocht: Ontwikkel een tool waarbij het beantwoorden van Kamervragen verbeterd en versneld wordt» (ingezonden 16 februari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), mede namens
de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 29 maart
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1960.
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van de challenge «Gezocht: Ontwikkel een tool waarbij het beantwoorden
van Kamervragen verbeterd en versneld wordt»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
is het waar dat het bedoelde project gericht is op de digitale ondersteuning bij beantwoording
van Kamervragen?
Antwoord 2
Ja, het gaat hierbij om een project in het kader van de Startup in Residence-challenge
waarbij gezocht wordt naar de ontwikkeling van een hulptool voor de beantwoording
van Kamervragen.
Vraag 3
Kunt u deze constatering «De reeds bestaande zoekmachines helpen, maar het doorzoeken
hiervan neemt nog steeds veel tijd in beslag: er zijn heel veel (niet secuur genoeg
gefilterde) resultaten, bestanden moeten integraal gedownload en vervolgens handmatig
doorzocht worden.» nader toelichten?
Antwoord 3
Er zijn veel openbare bronnen voor gestelde en eerder beantwoorde Kamervragen. Zo
staan op www.officielebekendmakingen.nl alle verstuurde Kamerbrieven, Kamervragen, commissieverslagen etc. Over sommige onderwerpen
worden veel Kamervragen gesteld en daarom ben ik altijd op zoek naar manieren om de
beantwoording van Kamervragen beter en sneller te doen. Het doorzoeken van de beschikbare
informatie (ongeveer 3 miljoen documenten) neemt veel tijd in beslag. Het zou een
verbeterslag betekenen als het terugvinden van benodigde informatie gerichter, beter
en ook sneller kan. Dat komt ook de consistentie en daarmee de kwaliteit van de beantwoording
ten goede.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het bedoelde project een vorm van symptoombestrijding is? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 4
Deze mening deel ik niet. De insteek van dit project is om met de beschikbare informatietechnologie
de beantwoording van Kamervragen te verbeteren. De ICT-middelen kunnen ervoor zorgen
dat informatie simpelweg sneller toegankelijk wordt. Dat leidt naar verwachting tot
een betere beantwoording van de Kamervragen.
Vraag 5
Hebt u over het geconstateerde probleem in de informatievoorziening aan het parlement
overleg gevoerd met het parlement zelf? Zo ja, wanneer en bij welke gelegenheid? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 5
Het is belangrijk om te onderstrepen dat het idee voor deze hulptool niet voortkomt
uit een concreet geconstateerd probleem in de informatievoorziening aan het parlement
door het departement: dit project komt voort uit de ambitie om de beantwoording van
Kamervragen sneller en beter te doen met behulp van ICT middelen. Met name als er
op een onderwerp regelmatig Kamervragen worden gesteld, is het van belang voor de
consistentie en volledigheid van de beantwoording om ook de eerdere beantwoording
te kunnen terugzoeken. Dit was mede de aanleiding om een project via Startup in Residence
in te zetten. Dit hulpmiddel kan daarmee mogelijk behulpzaam zijn bij de informatieverstrekking
aan het parlement. Over dit specifieke hulpmiddel is niet gesproken met het parlement.
Vraag 6
Duidt de zin «Idealiter zou de tool reeds beantwoorde Kamervragen, begrotingsvragen
en Kamerbrieven «scannen» en hieruit een nieuwe set Kamervragen beantwoorden met behulp
van reeds met de Kamer gedeelde informatie.» op het begin van een nieuwe informatiebubbel
of gescripte antwoorden (vgl. chatbots)?
Antwoord 6
Nee. Er is geen sprake van een chatbot. Bij chatbots is er over het algemeen sprake
van geautomatiseerde antwoorden en algoritmes die zelflerend zijn. Voor de beantwoording
van de Kamervragen wordt een voorstel gedaan door een medewerker van het departement
aan de bewindspersoon die verantwoordelijk is voor de beantwoording van de Kamervragen.
De hulptool beoogt de reeds beschikbare informatie beter en sneller toegankelijk te
maken voor medewerkers. Ik wijs er voor de volledigheid op dat de hulptool thans wordt
onderzocht en zich in de pre-pilotfase bevindt. Bij de beantwoording van Kamervragen
is het noodzakelijk om reeds verstuurde Kamerstukken te betrekken. Dit wordt momenteel
handmatig gedaan. De hulptool beoogt dit proces te vereenvoudigen en daarmee mogelijk
tijd besparen.
Vraag 7
Deelt u de mening dat de oorzaak van het probleem ook zou kunnen zijn, dat de transparantie
of de proactieve informatievoorziening van het ministerie te wensen overlaat, waardoor
Kamerleden steeds vragen moet stellen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee. Het departement hanteert een actieve en transparante informatievoorziening naar
de Tweede Kamer. Dit mag de Kamer ook te allen tijde van een bewindspersoon verwachten.
De inspanningen van de bewindspersoon zijn hier ook op gericht en de bewindspersoon
kan hiertoe ook ter verantwoording worden geroepen door het parlement.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de oorzaak van het probleem ook zou kunnen zijn, dat ambtenaren
sneller rouleren en daardoor minder inhoudelijk en institutioneel geheugen hebben?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
De huidige informatievoorziening is complex en er is sprake van een veelvoud aan openbare
bronnen. Dat betekent dat het vaak een tijdrovend proces is om de diverse bronnen
te ontsluiten en te bestuderen. Deze hulptool beoogt uitsluitend de beantwoording
van Kamervragen te vereenvoudigen en openbare informatie beter toegankelijk te maken
voor medewerkers, zodat wijzigende omstandigheden, zoals bijvoorbeeld roulatie van
medewerkers, de kwaliteit van de beantwoording zo min mogelijk beïnvloedt.
Vraag 9
Deelt u de mening dat alle gebruikers van parlementaire informatie er baat bij zouden
hebben als dit door middel van digitale ondersteuning beter ontsloten en gestructureerd
zou worden? Zo ja, op welke wijze draagt u daaraan bij?
Antwoord 9
Op de website www.officielebekendmakingen.nl worden de parlementaire publicaties alsmede het Staatsblad, de Staatscourant en het
Tractatenblad gepubliceerd. De beide Kamers van de Staten-Generaal zijn verantwoordelijk
voor de inhoud en structurering van de Kamerstukken. De andere publicaties vallen
onder de verantwoordelijkheid van resp. de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Zaken. De samenwerking bij de publicatie komt
voort uit de overtuiging dat de toegankelijkheid van de betrokken informatie wordt
gediend met het op één plaats en in onderling verband ontsluiten van wet- en regelgeving
en de parlementaire geschiedenis hiervan. De productie van de publicaties is daartoe
in een gezamenlijke raamovereenkomst opgedragen aan één marktpartij waarbij elke opdrachtgever
binnen de Staat via een deelovereenkomst de details van de eigen publicatie bepaalt.
De opdrachtgevers maken gezamenlijke afspraken over de standaards die bij de publicaties
worden gehanteerd teneinde een samenhangende publicatie mogelijk te maken.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beheert de website www.officielebekendmakingen.nl in overleg met de andere betrokkenen. In verband met het binnen afzienbare tijd aflopen
van de genoemde overeenkomst zal op korte termijn overleg worden gevoerd over de vervanging
hiervan. Hierbij zal ook de vraag aan de orde komen of verbeteringen in structurering
van de documenten wenselijk en mogelijk zijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
Mede namens
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.