Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Lodders en Nijkerken-de Haan over het bericht 'Belastingdienst weer in de fout: veel te veel toeslag voor arbeidsmigranten'
Vragen van de leden Lodders en Nijkerken-de Haan (beiden VVD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Belastingdienst weer in de fout: veel te veel toeslag voor arbeidsmigranten» (ingezonden 1 maart 2021).
Mededeling van Staatssecretaris Van Huffelen (Financiën – Toeslagen en Douane) (ontvangen
24 maart 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Belastingdienst weer in de fout: veel te veel toeslag voor arbeidsmigranten»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op deze berichtgeving?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het pijnlijk is dat de Belastingdienst opnieuw en een langere
periode in de fout is gegaan met de uitvoering van een regeling waardoor mogelijk
ruim 15.000 arbeidsmigranten te veel kindgebonden budget hebben ontvangen?
Vraag 4
Klopt het dat, zoals verwoord in het artikel, de Belastingdienst de toeslagen toekent
op basis van foute informatie in zijn eigen systemen? Kunt u toelichten waarom dit
gebeurt?
Vraag 5
Kunt u verklaren waarom deze werkwijze nog steeds gaande is, terwijl de Sociale Verzekeringsbank
(SVB) in het artikel erkent dat deze situatie al vanaf 2016 gaande is en de Belastingdienst
erkent dat het probleem al jarenlang bestaat?
Vraag 6
Kunt u zich voorstellen dat mensen, als zij persoonlijke informatie delen met de overheid,
ervan uitgaan dat zij te maken hebben met een overheid, zeker in deze situatie waarbij
de SVB informatie vergaart en aanlevert aan de Belastingdienst voor de uitvoering
van de regeling? Zo ja, hoe heeft u deze situatie dan zo lang kunnen laten bestaan?
Bij welke andere regelingen of diensten van de overheid komt deze situatie voor?
Vraag 7
Hoeveel signalen heeft de Belastingdienst de afgelopen zeven jaren ontvangen van mensen
die het betreft, belastingadministratiekantoren, belastingadviesbureaus en/of anderen
die deze situatie hebben aangekaart (graag een overzicht over de signalen van de afgelopen
zeven jaar, per jaar)?
Vraag 8
Wat heeft de Belastingdienst met deze signalen gedaan en welke reactie hebben de bij
vraag 7 genoemden ontvangen? Binnen welke termijn zijn meldingen over personen aangepast
in de systemen?
Vraag 9
Klopt het dat er minimaal negen administratiekantoren aan de bel hebben getrokken
over de situatie en daarbij de juiste familiegegevens hebben verstrekt, maar mensen
nog steeds een te hoog kindgebonden budget ontvangen? Zo nee, kunt u uw antwoord onderbouwen?
Vraag 10
Klopt het in het artikel genoemde percentage van 50 procent van alle aanvragen van
toeslagen waarbij het mis gaat? Hoe kunt u verklaren dat de door het administratiekantoor
aangeleverde informatie niet verwerkt wordt en daarmee dus een te hoge toeslag wordt
uitgekeerd met alle gevolgen van dien? Zo niet, waarom niet?
Vraag 11
Vanaf wanneer werd het voor de Belastingdienst duidelijk dat er fouten in het proces
zaten waardoor niet alleen vluchtelingen maar ook arbeidsmigranten te veel aan kindgebonden
budget hebben ontvangen?
Vraag 12
Wat heeft u en wat heeft de Belastingdienst vanaf dat moment (vraag 11) gedaan om
het uitvoeringsproces te wijzigen?
Vraag 13
Kunt u toelichten waarom u op dezelfde wijze doorgaat met het toekennen van het kindgebonden
budget als u weet dat dit op basis van foute informatie plaatsvindt?
Vraag 14
Kunt u het proces beschrijven hoe een administratiekantoor het snelste wijzigingen
in de gezinssituatie met betrekking tot toeslagen kan doorgeven aan de Belastingdienst?
Is dit proces voor iedereen van toepassing? Hoe lang duurt het in dit proces voordat
de wijziging ook daadwerkelijk is verwerkt?
Vraag 15
Kunt u ingaan op de ervaring zoals geschetst in het artikel waarbij er meerdere keren
moet worden gebeld, alle informatie schriftelijk moet worden doorgegeven en het proces
een half jaar duurt?
Vraag 16
Deelt u de mening dat, als de geschetste ervaring (vraag 15) klopt, deze niet acceptabel
is? Bent u bereid om in deze situatie (doorgeven van wijzigingen bij aanvraag en toekenning
toeslagen) zo snel mogelijk te starten met een «track & trace systeem» zodat te allen
tijde de informatie bekend is, gevolgd en verwerkt kan worden (met verwijzing naar
de eerder gestelde vragen en antwoorden van het lid Lodders: Voorstel track & trace
voor de Belastingdienst 2021Z00311)? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Herinnert u zich dat de Kamer in het voorjaar van 2020 zou worden geïnformeerd over
een oplossing waardoor de vaststelling van het kindgebonden budget voor «buitenland
gevallen» structureel goed zou worden ingericht? Wat is de status van deze structurele
oplossing?
Vraag 18
Kunt u aangeven bij hoeveel arbeidsmigranten de fout is ontdekt en deze is rechtgezet?
Hoeveel arbeidsmigranten zijn de afgelopen jaren in de knel gekomen omdat ze onterecht
te veel kindgebonden budget hebben ontvangen en deze hebben moeten terugbetalen? Kunt
u tevens aangeven om hoeveel geld het in totaal gaat (overzicht van de afgelopen zeven
jaar, per jaar)?
Vraag 19
Zijn of worden de betreffende arbeidsmigranten op enige wijze aangemerkt als «fraudeur»
binnen de Belastingdienst? Zo ja, op welke wijze?
Vraag 20
Kunt u garanderen dat de betreffende mensen niet (langer) als fraudeur worden aangemerkt
en behandeld en er gezocht wordt naar een passende oplossing? Zo nee, waarom niet?
Vraag 21
Kunt u aangeven op welke termijn het geconstateerde probleem structureel is opgelost?
Vraag 22
Deelt u de ernstige zorgen over de ontvlechting (reorganisatie) van de Belastingdienst,
het ontbreken van een haalbaarheids- en uitvoeringstoets waardoor er geen inzicht
is voor de gevolgen voor de werkzaamheden waar de dienst voor staat? Heeft de ontvlechting
(reorganisatie) invloed gehad op het uitblijven van de toegezegde oplossing in het
voorjaar van 2020? Heeft de ontvlechting (reorganisatie) van de dienst invloed op
de huidige situatie? Zo nee, kunt u beide antwoorden uitgebreid toelichten? Kunt u
hierbij, conform een eerder verzoek van de leden van de VVD-fractie, een actuele haalbaarheids-
en uitvoeringstoets aan de Kamer doen toekomen?2
Vraag 23
Klopt het dat de SVB een startbericht doorgeeft aan de Belastingdienst om over te
gaan tot het uitkeren van het kindgebonden budget? Wordt deze informatie een-op-een
overgenomen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 24
Klopt het dat het Ministerie van Financiën de uitvoering van toeslagen monitort? Klopt
het dat de Belastingdienst rapporteert aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid?
Kunt u toelichten of deze kwestie eerder aan de orde is gekomen in de monitoring door
het Ministerie van Financiën? Zo ja, op welke manier en is hiermee gedaan? Zo nee,
kunt u toelichten of de monitoring op een adequate manier gebeurt als deze situatie
vanaf 2015 bekend is en er geen concrete actie ondernomen is om de situatie aan te
pakken? Deelt u de mening dat deze kwestie natuurlijk veel eerder door het Ministerie
van Financiën aan de orde gesteld had moeten worden? Zo nee, waarom niet?
Mededeling
Op 1, 2 en 11 maart jl. zijn door de leden Leijten en Jasper van Dijk (SP), Lodders
en Nijkerken-de Haan (VVD), Snels (GroenLinks) en Slootweg en Omtzigt (CDA), vragen
gesteld rondom het uitkeren van het kindgebonden budget. Samen met de Minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal ik deze vragen beantwoorden. Dit vergt nog nader
onderzoek daarom kunnen wij deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn van drie
weken beantwoorden. Hierbij speelt dat de leden Slootweg en Omtzigt tevens vragen
alle memo’s over dit onderwerp aan de top van de Belastingdienst, het Ministerie van
Financiën, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de bewindspersonen
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Financiën van de afgelopen vijf jaar te
ontvangen. Ik streef ernaar de antwoorden u zo spoedig mogelijk te doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.