Schriftelijke vragen : Het artikel 'Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor'
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor» (ingezonden 12 maart 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met artikel «Nederland tegen Brussel: schiet op met ban op verbrandingsmotor»?1
Vraag 2
Wat vindt u van de inleiding van het artikel waarin staat dat Nederland de Europese
Commissie oproept om de verkoop van nieuwe auto’s en bestelbusjes met een verbrandingsmotor
vanaf 2030 te verbieden?
Vraag 3
In hoeverre komt dit artikel overeen met de inhoud van de non-paper «Transition to
zero-emission light-duty vehicles»? Indien het artikel onjuistheden bevat, welke zijn
dat dan?2
Vraag 4
Klopt het dat het vigerende regeerakkoord spreekt van het streven naar 100% zero-emissie
nieuwverkoop per 2030, maar dat er nooit afgesproken is dat dit zou moeten leiden
tot een (wettelijk) verbod op de nieuwverkoop van benzine- of dieselauto’s?
Vraag 5
Is een wettelijk verbod het doel dat het kabinet nastreeft? Is het de intentie van
het kabinet het «streven» genoemd in het regeerakkoord om te zetten in een verbod?
Is het de bedoeling dat een dergelijk verbod in 2030 ingaat?
Vraag 6
Klopt hetgeen in het artikel genoemd dat een nationaal verkoopverbod niet strookt
met de wijze waarop toelating van voertuigen in Europa geregeld is? Wordt er daarom
ingezet op een Europees verbod?
Vraag 7
Deelt u de mening dat Europees bronbeleid de voorkeur geniet om doelen te realiseren
en dit voorrang verdient boven nationale richtcijfers? Deelt u de mening dat nationale
maatregelen marktverstorend kunnen werken en kostbaar zijn, nu het netto-rendement
kan tegenvallen gelet op bijvoorbeeld parallelle stromen van im- en export en weglekeffecten?
Vraag 8
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat grote autolanden als Duitsland, Frankrijk en Italië
niet achter de oproep gedaan door Nederland en andere lidstaten staan? Deelt u de
mening dat het aan boord hebben van deze landen de voorkeur geniet?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het logischer is de internationale automarkt haar werk te laten
doen in plaats van een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor op
te leggen, ons realiserende dat de meeste fabrikanten talloze modellen met minder
uitstoot, of zelfs zero-emissie op de markt (gaan) brengen en inmiddels circa een
kwart van de nieuwverkoop van auto’s zero-emissie betreft?
Indieners
-
Gericht aan
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.