Schriftelijke vragen : Het aanwenden van zijn invloed, als gevolg van de staatsdeelneming Schiphol, om de behandeling van de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport op te schorten.
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Financiën over het aanwenden van zijn invloed, als gevolg van de staatsdeelneming Schiphol, om de behandeling van de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport op te schorten (ingezonden 11 maart 2021).
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het controversieel verklaren van diverse brieven in het dossier
               Lelystad Airport door de Kamer?
            
Vraag 2
            
Bent u op de hoogte van de keuze van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
               (LNV) om deze controversieelverklaringen naast zich neer te leggen?1 2
Vraag 3
            
Kent u de Kamervragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de
               Minister van LNV over deze gang van zaken?3
Vraag 4
            
Bent u op de hoogte van de aanhoudende controverses rondom de stikstofberekeningen
               in het dossier Lelystad Airport?4 5 6 7 8
Vraag 5
            
Erkent u dat het voortzetten van de vergunningsprocedure voor Lelystad Airport invloed
               kan hebben – hoewel de Kamer heeft verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten
               in dit dossier – op de toekomstige besluitvorming over Lelystad Airport? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening dat het ongepast en democratisch gezien ook zeer onwenselijk is
               om een controversieelverklaring te negeren? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 7
            
Erkent u dat de reactietermijn waar de Minister van LNV zich op beroept, een termijn
               van orde is zonder verplichtend karakter, waardoor de Minister van LNV wel degelijk
               de mogelijkheid heeft om de controversieelverklaring te respecteren en het verzoek
               van de Kamer te honoreren om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier? Zo
               nee, waarom niet?
            
Vraag 8
            
Kent u bijvoorbeeld de mogelijkheid om vooralsnog geen besluit te nemen en/of de beslistermijn
               op de aanvraag op te schorten, op basis van overmacht vanwege de controversieelverklaring
               door de Kamer? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 9
            
Erkent u dat u via de staatsdeelneming Schiphol (eigenaar van Lelystad Airport) er
               bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan kan dringen
               dat de aanvrager de vertraging in de behandeling van de natuurvergunning accepteert,
               zodat de controversieelverklaring door de Kamer alsnog gerespecteerd kan worden? Zo
               nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Erkent u dat u de Minister van LNV daarmee de helpende hand kan aanreiken bij het
               respecteren van het verzoek van de Kamer om geen onomkeerbare stappen te zetten in
               het dossier Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 11
            
Bent u bereid om contact op te nemen met de Minister van LNV om kenbaar te maken dat
               het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning voor Lelystad Airport wat
               u betreft acceptabel is, zeker als daarmee de controversieelverklaring door de Kamer
               gerespecteerd kan worden? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 12
            
Wat was uw inzet en wat is in de nabije toekomst om bij de aanvrager van de natuurvergunning
               voor Lelystad Airport erop aan te dringen om vertraging te accepteren als gevolg van
               het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning?
            
Vraag 13
            
Erkent u dat investeringen in fossiele sectoren haaks staan op wat nodig is om de
               klimaatcrisis te beteugelen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 14
            
Erkent u dat er vanwege de klimaatcrisis een flinke krimp van het vliegverkeer nodig
               is?
            
Vraag 15
            
Deelt u de mening dat Lelystad Airport mede daarom een overbodig vliegveld is?
Vraag 16
            
Erkent u dat het openen van een extra vliegveld voor commercieel vliegverkeer, middenin
               de klimaatcrisis, onverantwoord is? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 17
            
Bent u bereid om uw invloed aan te wenden om er bij de aanvrager van de natuurvergunning
               voor Lelystad Airport op aan te dringen om de aanvraag voor een natuurvergunning in
               te trekken? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 18
            
Kunt u deze vragen nog vóór de Tweede Kamerverkiezingen beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
W.B. Hoekstra, minister van Financiën - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.