Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dik-Faber over het bericht ‘Wonen op een vakantiepark? Meeste Veluwse gemeenten willen daar niets van weten’
Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over permanente bewoning op vakantieparken. (ingezonden 17 februari 2021).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
10 maart 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht: «Wonen op een vakantiepark? Meeste Veluwse gemeenten willen daar
niets van weten»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat gemeenten met veel vakantieparken sterke bezwaren hebben
tegen permanente bewoning op deze parken?
Antwoord 2
Het is mij bekend dat gemeenten verschillende afwegingen maken aangaande het al dan
niet toestaan van permanente bewoning op vakantieparken.
Vraag 3
Hebben gemeenten de mogelijkheid vakantieparken om te vormen tot woonwijken?
Antwoord 3
Gemeenten hebben de mogelijkheid om de bestemming van een vakantiepark te veranderen
in de bestemming «Wonen». Zodoende wordt een vakantiepark omgevormd tot woonwijk.
Vraag 4
Deelt u de mening dat een afweging hierin het beste gemaakt kan worden op decentraal
niveau, tussen gemeenten en samen met de provincie?
Antwoord 4
Deze afweging hoort inderdaad thuis op decentraal niveau, waar het beste zicht bestaat
op de mogelijke toekomstperspectieven van vakantieparken en de belangen die spelen.
Vraag 5
Kunt u uitleggen waarom gemeenten maar beperkt gebruik maken van de mogelijkheid vakantieparken
om te vormen tot woonwijken?
Antwoord 5
Er zijn verschillende bezwaren die gemeenten aanvoeren tegen transformatie van een
park. Er kan bijvoorbeeld vanuit een economisch perspectief ingezet worden op behoud
van een toeristisch-recreatieve bestemming, of de locatie in het buitengebied en/of
in de nabijheid van een natuurgebied leent zich niet voor permanente bewoning.
Vraag 6
Bent u ervan op de hoogte dat ondermijning en criminaliteit veel genoemde problemen
zijn omtrent permanente bewoning op vakantieparken? Heeft u een plan van aanpak om
deze problematiek tegen te gaan? Zo nee, bent u bereid dat op te stellen?
Antwoord 6
De aanpak van criminaliteit en ondermijning op vakantieparken heeft mijn aandacht.
In de Actie-agenda Vakantieparken 2021–20222, die ik recent heb ondertekend, is een aantal acties opgenomen met betrekking tot
het tegengaan van ondermijning.
Vraag 7
Wat betekent de legalisering van permanente bewoning van recreatiewoningen voor de
woningvoorraad?
Antwoord 7
Bij het legaliseren van permanente bewoning, bijvoorbeeld door transformatie van een
park, worden er woningen aan de woningvoorraad toegevoegd. Tegelijkertijd worden,
bij legalisering van bestaande permanente bewoning, deze woningen al bewoond. Hoeveel
extra woonruimte daarmee vrijkomt, valt niet te zeggen.
Vraag 8
Hoeveel bewoners laten een (gezins-)woning elders achter die op de markt komt via
permanente bewoning van vakantiewoningen?
Antwoord 8
Dit is onbekend.
Vraag 9
Kunt u aangeven in hoeverre een wet gericht op permanente bewoning een vraag naar
woningen in de betreffende omgeving oplost?
Antwoord 9
In hoeverre het toestaan van permanente bewoning aan de vraag naar woningen in een
gebied tegemoetkomt, is afhankelijk van de bewoning van de recreatiewoningen. Wanneer
de recreatiewoningen al permanent bewoond worden, zal er de facto geen extra woningaanbod
ontstaan. Daar waar een park wordt getransformeerd naar de bestemming »Wonen» en de
betreffende recreatiewoningen nog niet permanent worden bewoond, zal er wel sprake
zijn van het vrijkomen van extra woningaanbod.
Vraag 10
Kunt u uiteenzetten hoeveel mensen, soms in een kwetsbare positie, worden gedwongen
om een recreatiewoning te verlaten als gevolg van handhaving door gemeenten?
Antwoord 10
Ik heb gemeenten opgeroepen om, wanneer zij handhaven, de menselijke maat te betrachten.
Daarmee bedoel ik dat bij handhaving op permanente bewoning van recreatiewoningen
oog dient te zijn voor de perspectieven op vervolghuisvesting van kwetsbare mensen.
Vraag 11
Welke stappen worden gezet door gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen voor
mensen zonder woonruimte of met sociale problemen die uit een recreatiewoning moeten
vertrekken?
Antwoord 11
Dit verschilt per gemeente. In veel gevallen worden kwetsbare bewoners door een sociaal
wijkteam ondersteund. Het sociaal team kan op verschillende leefgebieden ondersteuning
bieden, waaronder in de zoektocht naar vervolghuisvesting. Ook maken gemeenten het
in gevallen mogelijk om via een urgentieverklaring in aanmerking te komen voor een
sociale huurwoning.
Vraag 12
Kan de bestemmingswinst die ontstaat door wonen op vakantieparken te legaliseren nu
op een maatschappelijk verantwoorde manier worden afgeroomd zodat niet een individu
daarvan profijt heeft maar de samenleving?
Antwoord 12
Het is in principe niet mogelijk om bestemmingswinsten af te romen. Gemeenten mogen
geen belasting heffen naar winst, vermogen of inkomen. Wel kunnen gemeenten waar mogelijk
de kosten verhalen die zij moet maken om vakantieparken geschikt te maken voor permanente
bewoning. Dat kan op basis van de regeling voor het verhalen van kosten van de Wet
Ruimtelijke Ordening en de regeling voor de baatbelasting.
In het kader van de regiodeal Veluwe wordt onderzocht of deze regelingen een afdoende
oplossing bieden voor de financiële problemen die gemeenten ondervinden bij het transformeren
van vakantieparken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.