Schriftelijke vragen : Het tekort aan gepantserde voertuigen bij de Koninklijke Marechaussee
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Staatssecretaris van Defensie over het tekort aan gepantserde voertuigen bij de Koninklijke Marechaussee (ingezonden 8 maart 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Tekort aan gepantserde wagens marechaussee»?1
Vraag 2
Kunt u de achtergrond en oorzaken schetsen van het tekort aan gepantserde voertuigen
bij de Koninklijke Marechaussee (KMar)?
Vraag 3
Hoe lang bestaat deze situatie al en hoe lang zal deze situatie nog voortduren?
Vraag 4
Hoe komt het dat de nieuw aangeschafte Toyota Land Cruisers niet aan de wensen en
eisen blijken te voldoen en welke partijen zijn hier primair voor verantwoordelijk
en aansprakelijk?
Vraag 5
Hoeveel extra geld gaat deze tegenvaller Defensie kosten?
Vraag 6
Wat is het effect van deze problematiek op de inzetbaarheid van de Hoog Risico Beveiligingspelotons
(HRB), die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van onder meer de Tweede Kamer,
luchthaven Schiphol, en het Joodse Cheider in Amsterdam?
Vraag 7
Hoe wordt voorkomen dat deze situatie een onverantwoord hoge afbreuk doet aan de beveiliging
van risicovolle objecten?
Vraag 8
Welke maatregelen zijn of worden genomen om dit probleem op korte en op lange termijn
op te lossen?
Vraag 9
Kunt u garanderen dat de KMar, in het bijzonder de HRB’s, hun werk volwaardig, effectief
en veilig kunnen blijven doen?
Vraag 10
Welke (andere) bevindingen van het Interventieteam Defensie kunnen een risico vormen
voor de operationele inzetbaarheid van krijgsmachtdelen en/of voor de nationale en
internationale veiligheid?2
Vraag 11
Kunt u aangeven hoe deze risico’s gemitigeerd worden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.