Motie : Motie van de leden Wörsdörfer en Kuzu over consumentenbescherming bij telemarketing op basis van algoritmen
24 515 Preventie en bestrijding van stille armoede en sociale uitsluiting
Nr. 598
                   MOTIE VAN DE LEDEN WÖRSDÖRFER EN KUZU
            
Voorgesteld 25 februari 2021
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat onlineverkoop een grote vlucht heeft genomen en er geregeld (over)financiering
                  bij wordt aangeboden met als gevolg toename van (problematische) schulden;
               
constaterende dat daarbij algoritmes van webwinkels een belangrijke rol spelen, waardoor
                  aannemelijk is dat deze marketing zich in toenemende mate focust op mensen die hier
                  gevoelig voor zijn;
               
van mening dat consumenten een eigen verantwoordelijkheid hebben maar dat tevens inzichtelijk
                  moet zijn of de consumentenbeschermingsregels hierop voldoende toegerust zijn;
               
verzoekt het kabinet, om in overleg met in elk geval de ACM, AFM en het bedrijfsleven
                  te inventariseren hoe telemarketing op basis van algoritmes zich verhoudt tot het
                  bestaande kader voor consumentenbescherming en welke risico's ten aanzien van het
                  ontstaan van problematische schulden nog onvoldoende geadresseerd worden, en de Kamer
                  daarover voor de zomer te informeren,
               
en gaat over tot de orde van de dag.
Wörsdörfer
Kuzu
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M. Wörsdörfer, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
T. Kuzu, Tweede Kamerlid