Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Vallende brokstukken in Meerssen: vliegt de luchtvaart te lang door met oude toestellen?’
Vragen van het lid Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Vallende brokstukken in Meerssen: vliegt de luchtvaart te lang door met oude toestellen?» (ingezonden 24 februari 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Vallende brokstukken in Meerssen: vliegt de luchtvaart
te lang door met oude toestellen?»1
Vraag 2
Klopt het dat in minder dan twee maanden maar liefst drie incidenten hebben plaatsgevonden
met Boeing-vliegtuigen, waarvan twee in Nederland2 en een in Colorado in de Verenigde Staten (VS)?3 Zo ja, kunt u toelichten waarom u denkt dat deze incidenten recentelijk zo vaak voorkomen?
Zo nee, hebben er meer incidenten plaatsgevonden?
Vraag 3
Klopt het dat het toesteltype waarmee het incident plaatsvond in Colorado (een Boeing
777-200), precies hetzelfde toesteltype is waarmee in 2018 een ramp plaatsvond in
San Francisco?4
Vraag 4
Klopt het dat dit een van de redenen is dat de VS heeft bevolen vliegtuigen van dat
type aan de grond te houden?5 Wordt er Nederland met dit type vliegtuig gevlogen?
Vraag 5
Kunt u reflecteren op de analyse dat de incidenten in Colorado en in Meerssen met
elkaar gemeen hadden dat er met vliegtuigen werd gevlogen, die soms wel dertig jaar
oud waren en voor passagiers mogelijk al uitgefaseerd?
Vraag 6
Hoe oud was de 747-400F waarmee het incident op 16 januari jl. plaatsvond?
Vraag 7
Klopt het dat het in de luchtvrachtsector langer met oude toestellen wordt doorgevlogen
dan in de passagiersluchtvaartsector?
Vraag 8
Deelt u de zorgen van de vragensteller dat Nederland relatief veel aanvliegroutes
voor vrachtverkeer heeft op Maastricht Aachen Airport, Schiphol Airport en het vliegveld
van Luik, waardoor de zogenoemde Things Falling-off Airplanes (TFAO)-incidenten ook vaker voor kunnen komen als met oude toestellen wordt gevlogen?
Vraag 9
Deelt u de mening van de vragensteller dat vlootvernieuwing daarom niet alleen van
groot belang is met betrekking tot de duurzaamheid van de vliegbewegingen en overlast
voor omwonenden, maar ook voor de veiligheid van omwonenden bij deze aanvliegroutes?
Vraag 10
Bent u bereid extra maatregelen te nemen om vliegmaatschappijen te stimuleren om hun
schoonste, stilste en veiligste vliegtuigen in te zetten op routes van- en naar Nederlandse
luchthavens en zo ja, welke maatregelen?
Vraag 11
Welke stappen worden op dit moment gezet of kunnen in de toekomst worden gezet om
TFAO- incidenten zoveel mogelijk te voorkomen?
Vraag 12
Bent u bereid, indien inderdaad een sterk verband tussen TFAO-incidenten en de leeftijd
van het toestel wordt gevonden, dit aan te kaarten bij het Europees Agentschap voor
de veiligheid van de luchtvaart (EASA) door bijvoorbeeld te pleiten voor een soort
uiterste houdbaarheidsdatum voor vliegtuigen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Amhaouch (CDA),
ingezonden 23 februari 2021 (vraagnummer 2021Z03594).
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Jan Paternotte, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.