Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Palland over het rapport 'Houding en gebruik MKB-ontzorg-verzekering'
Vragen van het lid Palland (CDA) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het rapport «Houding en gebruik MKB-ontzorg-verzekering» (ingezonden 21 december 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 19 februari
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1368.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Houding en gebruik MKB-ontzorg-verzekering»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van de conclusie dat dit jaar 17% van de bedrijven in de (af)bouw- en
infrasector bekend is met de MKB-verzuim-ontzorgverzekering en dat 10% van de bedrijven
een MKB-verzuim-ontzorgverzekering heeft afgesloten?
Antwoord 2
Ik ben niet ontevreden met de conclusie uit het rapport. De MKB verzuim-ontzorg-verzekering
is ontwikkeld omdat ik het noodzakelijk vind dat er een optimaal werkend verzuimverzekeringsproduct
is voor de ondersteuning van vooral kleine werkgevers. Sinds 1 januari 2020 is het
product op de markt en er is sprake van een aanloopperiode waarin zowel de bekendheid
als het gebruik van het product moet groeien. De conclusie van het rapport past dan
ook bij de huidige aanloopperiode. Daarbij komt de bijzondere situatie omtrent corona,
waardoor (kleine) werkgevers mogelijk minder bezig zijn geweest met toekomstige risico’s.
Ik verwacht dat de bekendheid en het gebruik van de MKB verzuim-ontzorg-verzekering
onder werkgevers in 2021 groeien. Verzekeraars en financieel adviseurs brengen het
product onder de aandacht en MKB-Nederland vergroot de bekendheid met de communicatiecampagne
«Beter geregeld!». Het Verbond van Verzekeraars heeft mij laten weten dat zij positief
is over de verwachte groei van het gebruik van het product.
Vraag 3
In hoeverre zijn deze cijfers exemplarisch voor die in andere sectoren? Kunt u mogelijke
verschillen tussen sectoren duiden?
Antwoord 3
Er zijn geen cijfers bekend die inzicht geven in het gebruik en de bekendheid van
de MKB verzuim-ontzorg-verzekering tussen de verschillende sectoren. MKB-Nederland
richt zich in de communicatiecampagne op deelname van branche- en ondernemersverenigingen
en zorgt zo voor een eenduidige boodschap naar de verschillende sectoren.
Vraag 4
Hebt u naast de onbekendheid van de MKB-verzuim-ontzorgverzekering nog andere verklaring(en)
voor het weinige gebruik ervan? Indien ja, welke?
Antwoord 4
Zie mijn antwoord op vraag 2. Daarnaast is er sprake van een hoge verzekeringsgraad
onder kleine werkgevers. De verzekeringsgraad bij bedrijven met minder dan zeven werknemers
is 75% en bij bedrijven tussen zeven en vijftien werknemers 85%.2 Tevredenheid over het afgesloten verzekeringsproduct kan ervoor zorgen dat werkgevers
minder bereid zijn over te stappen naar de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering.
Vraag 5
In hoeverre speelt mee dat bij een MKB-verzuim-ontzorgverzekering de werkgever niet
altijd vrij is in de keuze voor een arbodienst en verplicht is met een salarispakket
te werken waar de verzekeraar een koppeling mee heeft?
Antwoord 5
In het productconvenant voor de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering is opgenomen dat een
verzekeraar haar klanten kan vragen om (verplicht) gebruik te maken van de eigen voorkeursleveranciers
om arbeidsongeschiktheid te voorkomen en/of terugkeer naar werk (bij de eigen of andere
werkgever) te bevorderen.3 De keuze voor de arbodienst zou inderdaad beperkend kunnen werken voor het afsluiten
van de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering. Daartegenover staat dat de MKB-verzuim-ontzorgverzekering
door zes verzekeraars wordt aangeboden en verzekeraars vaak samenwerken met meerdere
arbodienstverleners, waardoor er voor werkgevers wat te kiezen is. Er zijn mij geen
signalen bekend dat de beperkte keuze het gebruik van de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering
in de weg staat.
Vraag 6
Klopt het dat een MKB-verzuim-ontzorgverzekering vaak duurder is dan een verzuimverzekering
met conventionele dekking? Verwacht u een stijging van de verzuimverzekering met conventionele
dekking in januari 2021?
Antwoord 6
Een conventionele verzuimverzekering kenmerkt zich door een vergoeding bij langdurig
verzuim, waarbij er weinig tot geen aanvullende dienstverlening is verzekerd. De MKB-verzuim-ontzorg-verzekering
is een uitgebreide verzekering, waarbij niet alleen het financiële risico is gedekt,
maar kleine werkgevers ook worden geholpen bij de taken en verplichtingen rond de
loondoorbetaling bij ziekte, inclusief een transparant, goed en betaalbaar dienstverleningspakket.
Hierdoor is de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering duurder dan een verzuimverzekering
met conventionele dekking. Ik heb geen inzicht in het beleid van private verzekeraars
als het gaat om de premies. Meerdere factoren spelen daarbij een rol, zoals het verzuim
in een sector en ontwikkelingen in bijvoorbeeld de samenstelling van het personeelsbestand
van een bedrijf. In het algemeen laten de CBS-cijfers een stijging van het verzuim
zien in 2020. Het is te verwachten dat dit zich in enige mate door vertaalt in een
hogere premie.
Vraag 7
Wat vindt u van de premieontwikkeling van de MKB-verzuim-ontzorgverzekering?
Antwoord 7
Bij de ontwikkeling van de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering is in het productconvenant
van werkgeversorganisaties en het Verbond van Verzekeraars afgesproken dat het verzekeringsproduct
onverwacht hoge premiestijgingen als gevolg van verzuim in het eigen bedrijf voorkomt.
Dit geeft werkgevers duidelijkheid over de premieontwikkeling wanneer zij het product
afsluiten. De MKB-verzuim-ontzorg-verzekering bestaat nu slechts ruim een jaar, waardoor
er nog geen gegevens bekend zijn over de premieontwikkeling.
Vraag 8
Wat is het effect op het te betalen premiepercentage, wanneer de loondoorbetalingsperiode
wordt teruggebracht naar bijvoorbeeld 52 weken?
Antwoord 8
Het Verbond van Verzekeraars verwacht dat de premies met 10–20% dalen wanneer de loondoorbetalingsperiode
bij ziekte verkort wordt van 104 weken naar 52 weken. De premies dalen, omdat de periode
waarin de verzekeraar bij ziekte moet betalen wordt verkort. De reden dat de premies
niet evenredig dalen is, omdat het meeste ziekteverzuim in het eerste jaar zit.
Vraag 9
Wat zijn de resultaten van de campagne loondoorbetaling bij ziekte, daar wil je niet
ziek van zijn? Hoe zou de bekendheid en het gebruik van MKB-verzuim-ontzorgverzekering
kunnen worden vergroot?
Antwoord 9
MKB-Nederland heeft een platform met informatie, content en tools opgezet: www.loondoorbetalingbijziekte.nl. Daarnaast is er een radiospot en een uitlegvideo ontwikkeld. De website is tussen
november 2019 en oktober 2020 bijna 25.000 keer bekeken. De radiospot heeft in september
één week op Radio1 gedraaid en heeft in de MKB-doelgroep 486.000 personen gemiddeld
5,7 keer bereikt. De socialmediacampagne is 67.000 keer weergegeven in de ondernemersdoelgroep,
de online campagne is ruim 300.000 keer vertoond op Google en de activiteiten van
de MKB Servicedesk hebben een bereik van 131.480 in de ondernemersdoelgroep gehad.
MKB-Nederland wil de campagne verlengen en meer inzetten op het aanhaken van verzekeringsadviseurs
in de campagne, aangezien zij dicht bij het beslissingsproces van de ondernemer staan.
Financieel adviseurs kennen de gehele verzekeringsmarkt en geven ondernemers informatie,
zodat zij overwegingen kunnen maken rond het afsluiten van verzekeringen voor hun
bedrijf. Op deze manier kan de bekendheid en het gebruik van de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering
worden vergroot. Daarnaast ben ik zelf in 2019 een communicatietraject gestart dat
erop gericht is om werkgevers zich goed voor te laten bereiden op de ziekte van werknemers
www.hoewerktnederland.nl/slimwerkgeven/ziekte-herstel.
Vraag 10
Verwacht u dat de verzekeringsgraad in 2021 verder zal toenemen?
Antwoord 10
Ja. Wat betreft de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering is er sprake van een aanloopperiode.
Ik verwacht dat het gebruik in 2021 groeit. Zie ook mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 11
Verwacht u dat de financiële tegemoetkoming voor de kosten van het tweede loondoorbetalingsjaar
daadwerkelijk terechtkomt bij de 90% werkgevers die minder dan 25 werknemers in dienst
heeft, zoals u aangaf in uw brief d.d. 20 december 2018?4
Antwoord 11
Ja. Per 2022 wordt de premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds gedifferentieerd
naar een lagere premie voor kleine werkgevers (met een loonsom tot en met 25 maal
het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer per jaar) en een hogere premie voor
middelgrote en grote werkgevers. De premie voor kleine werkgevers zal ca. 1,1%-punt
lager liggen dan de premie voor (middel)grote werkgevers. Een kleine werkgever met
een premieplichtige loonsom van 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon betaalt
dan ca. € 9.500 minder premie dan wanneer hij het tarief voor (middel)grote werkgevers
zou moeten afdragen.
Vraag 12
Welke aanwijzingen hebt u dat met het alternatieve pakket maatregelen ter verlaging
van de loondoorbetalingskosten werkgevers voldoende zullen worden ontzorgd om na de
coronacrisis weer (meer) personeel te durven aannemen?
Antwoord 12
De financiële tegemoetkoming is een onderdeel uit het totaalpakket om de balans tussen
vaste en flexibele contracten te herstellen. Ik verwacht dat de tegemoetkoming een
barrière voor werkgevers wegneemt om een werknemer een vast contract te geven. Kleine
werkgevers kunnen de tegemoetkoming aanwenden om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld
de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering. De MKB-verzuim-ontzorg-verzekering dekt het financiële
risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt de kleine werkgever bij de verplichtingen
en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte, waarmee kleine werkgevers dus ontzorgd
worden.
Vraag 13
Zou naar uw mening een verkorting van de loondoorbetalingsperiode niet alsnog de meest
effectieve manier zijn om met name kleine werkgevers te ontzorgen? Welke verschillende
varianten hiervan zijn denkbaar?
Antwoord 13
Nee, die mening heb ik niet. Het kabinet heeft met werkgevers afspraken gemaakt over
een pakket om de verplichtingen rond loondoorbetaling bij ziekte makkelijker, duidelijker
en goedkoper te maken. Dit is een alternatief voor de maatregelen die daarover in
het Regeerakkoord stonden.5 De variant met het verkorten van de loondoorbetalingsperiode voor kleine werkgevers
van twee naar één jaar met behoud van de ontslagbescherming van twee jaar en een rol
voor UWV in het tweede ziektejaar kon op onvoldoende draagvlak rekenen.
Er wordt gewerkt om het pakket met alternatieve maatregelen in te voeren. De MKB-verzuim-ontzorg-verzekering
per 2020 is daar een onderdeel van en ook de genoemde invoering van de gedifferentieerde
Aof-premie. Ook het op 1 oktober 2020 ingediende wetsvoorstel waarmee het medisch
advies van de bedrijfsarts leidend wordt bij de toets op de re-integratie inspanningen
door UWV behoort tot dit pakket. Dit wetsvoorstel is 2 februari jl. controversieel
verklaard. In 2020 is bovendien het ZonMw-programma «Verbetering kwaliteit poortwachtersproces»
gestart, waarmee bijgedragen wordt aan de verbetering van de kwaliteit van het poortwachtersproces
en de re-integratie van zieke werknemers door het ontwikkelen en borgen van kennis
en het stimuleren van implementatie. Daarnaast is er in 2019 een communicatietraject
gestart dat erop gericht is om werkgevers zich goed voor te laten bereiden op de ziekte
van werknemers en start er dit jaar een programma om in samenspraak met de betrokken
stakeholders de uitvoering van experimenten te faciliteren die de re-integratie van
werknemers bij een andere werkgever moeten bevorderen (re-integratie tweede spoor).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.