Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Postma en Van den Berg over de beperkte capaciteiten voor vrachtwagenchauffeurs tijdens de avondklok
Vragen van de leden Postma en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de beperkte capaciteiten voor vrachtwagenchauffeurs tijdens de avondklok (ingezonden 11 februari 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
17 februari 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Laat tankstation tijdens de avondklok open voor chauffeurs die
onderweg zijn»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben hiermee bekend.
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat de transportsector in deze coronatijd een nog belangrijker
rol heeft, doordat veel producten nu niet alleen naar winkels toe moeten, maar ook
naar mensen zelf?
Antwoord 2
De transportsector vervult een uitermate belangrijke rol in onze samenleving door
onder meer onze winkels te bevoorraden en goederen te bezorgen. Goederentransport
en de bevoorrading moeten doorgang blijven vinden. Het is daarvoor nodig dat chauffeurs
hun werk op een verantwoorde manier kunnen uitvoeren. Daarbij moet in de basisbehoeften
worden voorzien: toegang tot sanitair, voldoende rust en de mogelijkheid een (warme)
maaltijd te nuttigen.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat veel (vrachtwagen)chauffeurs lange dagen draaien en daarmee
helpen om deze uitdaging in het transport voor elkaar te krijgen?
Antwoord 3
Zeker in deze tijd verzetten chauffeurs veel werk. Ik roep dan ook iedereen op om
hen met respect te blijven behandelen. De noodzakelijke maatregelen van het kabinet
om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, kunnen invloed hebben op de
werkomstandigheden van chauffeurs. Dit mag uiteraard niet ten koste gaan van de veiligheid
voor chauffeurs en de situatie op de weg. Met het oog op de verkeersveiligheid en
de veiligheid van de chauffeurs is het van belang dat chauffeurs voldoende rust nemen.
De rij- en rusttijden wetgeving schrijft dit nauwgezet voor en daarin is door de COVID-maatregelen
van het kabinet geen verandering aangebracht.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat bij de kou van de komende periode het extra belangrijk is
dat chauffeurs even wat warms kunnen drinken of eten en even naar het toilet moeten
kunnen gaan, zodat ze weer fit de weg op kunnen?
Antwoord 4
Ja. Ook tijdens de winterse omstandigheden van dit moment vind ik het belangrijk dat
chauffeurs kunnen beschikken over voldoende voorzieningen om veilig en verantwoord
hun werk te kunnen doen. Hiervoor verwijs ik tevens naar mijn antwoord op vraag 8.
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat het regelmatig nemen van pauzes bij lange ritten belangrijk
is voor de verkeersveiligheid en dat bij een avondshift de vermoeidheid eerder kan
toeslaan dan een dagshift waardoor pauzes extra belangrijk zijn?
Antwoord 5
Het nemen van pauzes en voldoende rust is belangrijk. Kortheidshalve verwijs ik verder
naar mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 6
Bent u het ermee eens dat een ongeluk met een vrachtwagen vaak ernstige schade kan
veroorzaken?
Antwoord 6
Verkeersongevallen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarbij gaat het onder
andere om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de doorstroming en de beperking
van materiële schade. Dat geldt voor vrachtwagens evenzeer als voor personenvoertuigen.
Door de grootte en het gewicht kan de schade van een ongeval met een vrachtwagen groter
zijn dan bij andere voertuigen. Juist daarom kennen we strikte regelgeving rondom
de rij- en rusttijden.
Vraag 7
Bent u het ermee eens dat voor vrachtwagenchauffeurs faciliteiten langs de snelweg
belangrijk zijn om te kunnen eten, drinken, douchen of naar het toilet te kunnen gaan?
Antwoord 7
Ja, Kortheidshalve verwijs daarvoor naar mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 8
Hoe kijkt u aan tegen het openhouden van (enkele) van deze voorzieningen tijdens de
avondklok voor vrachtwagenchauffeurs en andere cruciale beroepsgroepen? Indien u hier
geen voorstander van bent, welke alternatieve oplossingen ziet u voor zich?
Antwoord 8
Ook tijdens de avondklok is het noodzakelijk dat vervoer op een veilige en verantwoorde
manier kan plaatsvinden. Daarom mogen tijdens de avondklok tankstations en sanitaire
voorzieningen gewoon open blijven, zodat basisvoorzieningen voor het wegvervoer in
beginsel niet in gevaar komen. De verkoop van levensmiddelen is echter tijdens de
avondklok niet toegestaan.
Om het voorzieningenniveau voor chauffeurs zoveel mogelijk op peil te houden, heeft
het kabinet besloten om de openingstijden van levensmiddelenwinkels van 06.00 naar
04.30 uur te vervroegen en in lijn te brengen met de eindtijd van de avondklok. Zo
kunnen ook chauffeurs in de vroege ochtend een broodje en een kop koffie halen. Het
kabinet ziet onder de huidige omstandigheden geen ruimte om tijdens de avondklok generiek
de verkoop van levensmiddelen in tankstations toe te staan. Wel is het sinds 12 februari
jl. toegestaan dat daar tijdens de avondklok warme dranken worden verstrekt, met het
oog op de huidige winterse omstandigheden en de werkomstandigheden voor personen die
om een geldige reden tijdens de avondklok onderweg zijn, zoals chauffeurs of vitale
dienstverlening (politie en hulpdiensten). Voorts doe ik momenteel, naar aanleiding
van de motie Van Dijk – Lacin2, onderzoek naar de effecten van de coronamaatregelen op de arbeidsomstandigheden
en de veiligheid op truckparkings. Daarbij bekijk ik ook de noodzaak om maatregelen
te nemen. Zodra het onderzoek gereed is, zal ik de Kamer informeren over de uitkomsten
en de conclusies die ik eraan verbind.
Vraag 9
Hoe kijkt u aan tegen de redernering van verschillende brancheverenigingen dat het
openhouden van tankstations en toiletten niet tot extra drukte leiden, omdat niet-noodzakelijk
verkeer tijdens de avondklok verboden is?
Antwoord 9
Tijdens de avondklok mogen personen alleen om een geldige reden onderweg zijn. De
openstelling van faciliteiten langs de weg heeft daarop in beginsel geen effect. Kortheidshalve
verwijs ik naar mijn beantwoording van vraag 8.
Vraag 10
Bent u bereid deze vragen binnen één week te beantwoorden?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.