Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Postma en Van den Berg over de beperkte capaciteiten voor vrachtwagenchauffeurs tijdens de avondklok
Vragen van de leden Postma en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de beperkte capaciteiten voor vrachtwagenchauffeurs tijdens de avondklok (ingezonden 11 februari 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            17 februari 2021).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Laat tankstation tijdens de avondklok open voor chauffeurs die
               onderweg zijn»?1
Antwoord 1
            
Ja, ik ben hiermee bekend.
Vraag 2
            
Bent u het ermee eens dat de transportsector in deze coronatijd een nog belangrijker
               rol heeft, doordat veel producten nu niet alleen naar winkels toe moeten, maar ook
               naar mensen zelf?
            
Antwoord 2
            
De transportsector vervult een uitermate belangrijke rol in onze samenleving door
               onder meer onze winkels te bevoorraden en goederen te bezorgen. Goederentransport
               en de bevoorrading moeten doorgang blijven vinden. Het is daarvoor nodig dat chauffeurs
               hun werk op een verantwoorde manier kunnen uitvoeren. Daarbij moet in de basisbehoeften
               worden voorzien: toegang tot sanitair, voldoende rust en de mogelijkheid een (warme)
               maaltijd te nuttigen.
            
Vraag 3
            
Bent u het ermee eens dat veel (vrachtwagen)chauffeurs lange dagen draaien en daarmee
               helpen om deze uitdaging in het transport voor elkaar te krijgen?
            
Antwoord 3
            
Zeker in deze tijd verzetten chauffeurs veel werk. Ik roep dan ook iedereen op om
               hen met respect te blijven behandelen. De noodzakelijke maatregelen van het kabinet
               om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, kunnen invloed hebben op de
               werkomstandigheden van chauffeurs. Dit mag uiteraard niet ten koste gaan van de veiligheid
               voor chauffeurs en de situatie op de weg. Met het oog op de verkeersveiligheid en
               de veiligheid van de chauffeurs is het van belang dat chauffeurs voldoende rust nemen.
               De rij- en rusttijden wetgeving schrijft dit nauwgezet voor en daarin is door de COVID-maatregelen
               van het kabinet geen verandering aangebracht.
            
Vraag 4
            
Bent u het ermee eens dat bij de kou van de komende periode het extra belangrijk is
               dat chauffeurs even wat warms kunnen drinken of eten en even naar het toilet moeten
               kunnen gaan, zodat ze weer fit de weg op kunnen?
            
Antwoord 4
            
Ja. Ook tijdens de winterse omstandigheden van dit moment vind ik het belangrijk dat
               chauffeurs kunnen beschikken over voldoende voorzieningen om veilig en verantwoord
               hun werk te kunnen doen. Hiervoor verwijs ik tevens naar mijn antwoord op vraag 8.
            
Vraag 5
            
Bent u het ermee eens dat het regelmatig nemen van pauzes bij lange ritten belangrijk
               is voor de verkeersveiligheid en dat bij een avondshift de vermoeidheid eerder kan
               toeslaan dan een dagshift waardoor pauzes extra belangrijk zijn?
            
Antwoord 5
            
Het nemen van pauzes en voldoende rust is belangrijk. Kortheidshalve verwijs ik verder
               naar mijn beantwoording van vraag 3.
            
Vraag 6
            
Bent u het ermee eens dat een ongeluk met een vrachtwagen vaak ernstige schade kan
               veroorzaken?
            
Antwoord 6
            
Verkeersongevallen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarbij gaat het onder
               andere om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de doorstroming en de beperking
               van materiële schade. Dat geldt voor vrachtwagens evenzeer als voor personenvoertuigen.
               Door de grootte en het gewicht kan de schade van een ongeval met een vrachtwagen groter
               zijn dan bij andere voertuigen. Juist daarom kennen we strikte regelgeving rondom
               de rij- en rusttijden.
            
Vraag 7
            
Bent u het ermee eens dat voor vrachtwagenchauffeurs faciliteiten langs de snelweg
               belangrijk zijn om te kunnen eten, drinken, douchen of naar het toilet te kunnen gaan?
            
Antwoord 7
            
Ja, Kortheidshalve verwijs daarvoor naar mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 8
            
Hoe kijkt u aan tegen het openhouden van (enkele) van deze voorzieningen tijdens de
               avondklok voor vrachtwagenchauffeurs en andere cruciale beroepsgroepen? Indien u hier
               geen voorstander van bent, welke alternatieve oplossingen ziet u voor zich?
            
Antwoord 8
            
Ook tijdens de avondklok is het noodzakelijk dat vervoer op een veilige en verantwoorde
               manier kan plaatsvinden. Daarom mogen tijdens de avondklok tankstations en sanitaire
               voorzieningen gewoon open blijven, zodat basisvoorzieningen voor het wegvervoer in
               beginsel niet in gevaar komen. De verkoop van levensmiddelen is echter tijdens de
               avondklok niet toegestaan.
            
Om het voorzieningenniveau voor chauffeurs zoveel mogelijk op peil te houden, heeft
               het kabinet besloten om de openingstijden van levensmiddelenwinkels van 06.00 naar
               04.30 uur te vervroegen en in lijn te brengen met de eindtijd van de avondklok. Zo
               kunnen ook chauffeurs in de vroege ochtend een broodje en een kop koffie halen. Het
               kabinet ziet onder de huidige omstandigheden geen ruimte om tijdens de avondklok generiek
               de verkoop van levensmiddelen in tankstations toe te staan. Wel is het sinds 12 februari
               jl. toegestaan dat daar tijdens de avondklok warme dranken worden verstrekt, met het
               oog op de huidige winterse omstandigheden en de werkomstandigheden voor personen die
               om een geldige reden tijdens de avondklok onderweg zijn, zoals chauffeurs of vitale
               dienstverlening (politie en hulpdiensten). Voorts doe ik momenteel, naar aanleiding
               van de motie Van Dijk – Lacin2, onderzoek naar de effecten van de coronamaatregelen op de arbeidsomstandigheden
               en de veiligheid op truckparkings. Daarbij bekijk ik ook de noodzaak om maatregelen
               te nemen. Zodra het onderzoek gereed is, zal ik de Kamer informeren over de uitkomsten
               en de conclusies die ik eraan verbind.
            
Vraag 9
            
Hoe kijkt u aan tegen de redernering van verschillende brancheverenigingen dat het
               openhouden van tankstations en toiletten niet tot extra drukte leiden, omdat niet-noodzakelijk
               verkeer tijdens de avondklok verboden is?
            
Antwoord 9
            
Tijdens de avondklok mogen personen alleen om een geldige reden onderweg zijn. De
               openstelling van faciliteiten langs de weg heeft daarop in beginsel geen effect. Kortheidshalve
               verwijs ik naar mijn beantwoording van vraag 8.
            
Vraag 10
            
Bent u bereid deze vragen binnen één week te beantwoorden?
Antwoord 10
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
