Schriftelijke vragen : De herindeling van het luchtruim en de aansluitroutes van Lelystad Airport
Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de herindeling van het luchtruim en de aansluitroutes van Lelystad Airport (ingezonden 15 februari 2021).
Vraag 1
Herinnert u zich dat u in antwoord op schriftelijke vragen d.d. 30 oktober 2019 hebt
toegezegd: «In het traject van de luchtruimherziening zijn bestaande routes geen uitgangspunt;
dat geldt derhalve ook voor de routes van en naar Lelystad Airport»?
Vraag 2
Herinnert u zich dat u in het debat van 18 december 2018 hebt toegezegd: «Bij de luchtruimherziening
kunnen alle varianten weer bekeken worden, zoals ik al zei. Op voorhand zijn de B+-routes
daarbij niet een uitgangspunt vooraf»?
Vraag 3
Herinnert u zich dat u in het debat van 18 december 2018 hebt toegezegd: «Bij de luchtruimherziening
gaan we uiteraard verschillende varianten bekijken. Dan zal ook bekeken worden of
het uitvliegen via IJsselmeerroutes in een andere situatie wel mogelijk zou zijn»?
Vraag 4
Klopt het dat de adjunct-directeur van het project Luchtruimherziening tegenover de
provinciale staten in Gelderland op 3 februari jl. heeft gemeld dat het B+-concept
voor Lelystad Airport als uitgangspunt dan wel als startpunt wordt genomen?
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat, met de luchtruimherziening, het aanpassen van het militaire
luchtruim en het eerder toegezegde loslaten van de noninterferentie-eis, alle opties
voor routes weer openliggen en dat de B+-routes niet als uitgangspunt dienen te worden
genomen, zoals door u toegezegd in 2018 en 2019?
Vraag 6
Bent u bereid om, nu het luchtruim geheel herzien wordt, ook uitvliegen over het IJsselmeer
serieus als optie mee te nemen, zoals toegezegd in 2018?
Vraag 7
Bent u het ermee eens dat, nu het luchtruim wordt herzien, de milieueffectrapportage
(MER) voor Lelystad Airport meer en nieuwe alternatieven redelijkerwijs in beschouwing
dient te nemen? Bent u bereid meer en nieuwe alternatieven te laten onderzoeken, zoals
bedoeld in artikel 7.23 Wet milieubeheer?
Vraag 8
Indien u daar niet toe bereid bent, in welke fase is het luchtruim zodanig herzien
en op welk moment bent u van plan om meer en nieuwe alternatieven wél in beschouwing
te nemen, zoals u wettelijk verplicht bent te doen?
Vraag 9
Bent u bereid om in het project luchtruimherziening ook mee te nemen hoe het optimale
luchtruim voor Schiphol eruitziet in het geval dat Lelystad Airport niet open zou
gaan?
Vraag 10
Wilt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.