Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg inzake fiche: Mededeling EU-actieplan media in het digitale decennium (Kamerstuk 22112-3034)
2021D06650 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brieven van de Minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 10 februari 2021 inzake geannoteerde agenda
voor de videoconferentie van EU-onderwijsministers van 19 februari 2021 (Kamerstuk
21 501-34, nr. 355) en d.d. 18 december 2020 inzake verslag van de informele videoconferentie EU-onderwijsministers
op 22 januari 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 354); tevens over de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken d.d. 20 januari 2021
inzake het fiche: Mededeling EU-actieplan media in het digitale decennium Kamerstuk
22 112, nr. 3034.
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De griffier van de commissie, De Kler
Inhoud
blz.
I
Vragen en opmerkingen uit de fracties
2
•
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de D66-fractie
2
II
Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD fractie hebben kennisgenomen van de stukken voor de OJCS-Raad
van vrijdag 19 februari 2021 en hebben daarover geen vragen.
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de agenda ten behoeve
van de OJCS-Raad van 19 februari 2021. Deze hebben hier nog enkele vragen en opmerkingen
over.
Beleidsdebat over kansengelijkheid
De leden van deze fractie vernemen dat het Portugese Voorzitterschap de aankomende
Raad voornamelijk wil benutten om te spreken over kansengelijkheid in het onderwijs.
Deze leden ondersteunen deze oproep en zien, net als het voorzitterschap, kansen in
het ophalen van best practices uit de verschillende EU-lidstaten. Alles moet immers moet in het werk worden gesteld
en alle kansen moeten worden benut om de kansenongelijkheid aan te pakken, naast de
aanpak van het lerarentekort. Evenzo zien zij dat zal worden stilgestaan bij de gevolgen
van de COVID-19 pandemie en wat dit betekent voor kansengelijkheid in het onderwijs.
Kan de Minister delen met de Kamer wat het kabinet vindt dat Nederland kan leren van
andere landen? Kan de Minister hierbij ook aangeven welke onderdelen het kabinet van
die best practices zou willen overnemen in Nederland? Neemt het kabinet deze ook mee in het Nationaal
Programma dat nu wordt ontwikkeld om achterstanden die ontstaan zijn door de pandemie
tegen te gaan en te voorkomen? Hoe wordt in andere EU-lidstaten veilig fysiek onderwijs
georganiseerd? Zijn er maatregelen die Nederland kan overnemen, zo vragen deze leden.
Raadsconclusies
De leden van voornoemde fractie constateren dat op de formele OJCS-Raad van 17 en
18 mei 2021 de raadsconclusies over het Europese universiteiten-initiatief geagendeerd
staan. Zij vragen de Minister wat de hoofdlijnen van de betreffende raadsconclusies
zijn.
II Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
E.C.E. de Kler, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.