Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over vervuilende dieselauto’s
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over vervuilende dieselauto’s (ingezonden 22 januari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 11 februari 2021).
Vraag 1
Heeft u onderzoek laten doen naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit als gevolg van
uw besluit om de regels rond de emissie-eisen van vervuilende dieselauto’s uit te
hollen?
Antwoord 1
Voor het inschatten van het effect van aanpassing van de norm is een nadere analyse
uitgevoerd van de resultaten van in het buitenland uitgevoerde veldtesten. In het
bijzonder is daarbij gekeken naar het grootschalige meetonderzoek dat in 2019 door
de Belgische organisatie GOCA1 is uitgevoerd.
Vraag 2
Wat zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit van het met 400% verslappen van de deeltjesnorm?
Antwoord 2
Het verplichtstellen van de nieuwe APK-test leidt tot een structureel, lange termijn
milieueffect van 121 duizend kg fijnstofreductie. Deze inschatting is 9 duizend kg
(7%) lager dan de eerder gemaakte inschatting van 130 duizend kg fijnstofreductie
voor de strengere afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015. Het verschil tussen beide inschattingen
is naar verhouding klein omdat door aanpassing van de norm alleen auto’s met een klein
roetfilterdefect afvallen voor het milieueffect.
Vraag 3
Wat zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit van langer uitstel gunnen aan voertuigen
waarvan de uitstoot hoger is dan de wettelijke norm en het later invoeren van de apk-regels
hiervoor?
Antwoord 3
Door verruiming van de overgangsregeling wordt aan meer auto’s uitstel geboden om
aan de nieuwe APK-test te voldoen. Als gevolg hiervan ligt het milieueffect van de
nieuwe APK-test tijdelijk lager. Het uiteindelijke milieueffect blijft gelijk. Het
tijdelijke lagere effect als gevolg van de overgangsregeling wordt voor een deel gecompenseerd
door het milieueffect van de MRB-toeslag voor dieselauto’s met een afgemeld roetfilter.
Het half jaar uitstel van de invoering betekent dat het milieueffect een half jaar
later in werking treedt.
Vraag 4 en 6
Kunt u aangeven wat de gevolgen van deze maatregelen zijn voor de volksgezondheid?
Heeft u onderzocht tot hoeveel extra ziekenhuisopnames en voortijdige sterfte dit
gaat leiden, cumulatief voor de gehele periode dat deze voertuigen de lucht vervuilen?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, was dit van belang voor dit besluit?
Wat zijn de maatschappelijke kosten van de extra vervuiling die door dit besluit wordt
gegenereerd?
Antwoord 4 en 6
Met een structureel milieueffect van 121 duizend kg vermindering van de fijnstofuitstoot
door verkeer bedragen de maatschappelijke baten van invoering van de nieuwe APK-test
€ 20,6 mln. Bij maatschappelijke baten door schonere lucht2 gaat het met name om vermeden kosten voor gezondheidszorg. Als gevolg van de meer
soepele norm voor auto’s vanaf 2015 zijn deze baten € 1,5 mln. lager (7%) dan met
de scherpere norm.
Het effect van de nieuwe APK-test voor de volksgezondheid wordt meegenomen in de tweejaarlijkse
doorrekening van de gezondheidsindicator, die in het kader van het Schone Lucht Akkoord
door het RIVM zal worden gedaan. Met deze doorrekening worden de gezondheidseffecten
(vroegtijdige sterfte en gemiddelde levensduurverkorting) van het totale pakket aan
maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord in beeld gebracht.
Vraag 5
Is de tragere en minder effectieve invoering van de apk-regels voor te vuile diesels
in lijn met de EU-regels hiervoor?
Antwoord 5
Met de invoering per 1 juli 2022 van de nieuwe APK-test handelt Nederland in lijn
met de EU-regels. De EU-regels staan toe dat een Europese APK-punt volgens een betere
testmethode wordt gecontroleerd. De roetdeeltjesmeting is een veel effectievere controlemethode
voor de uitlaatgassen van dieselauto’s dan de Europees aanbevolen roetmeting en uitlezing
van het On-Board Diagnose (OBD) Systeem. Op Europees niveau wordt een deeltjestest
voor controle van roetfilters vermoedelijk pas rond 2028 verplicht gesteld. Duitsland
en België zijn nu ook al bezig met de invoering van deze nieuwe test.
Vraag 7
Heeft u andere partijen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA) geconsulteerd, voordat
u dit besluit nam? Heeft u advies van de Gezondheidsraad of kennisinstituten ingewonnen?
Antwoord 7
In het Schone Lucht Akkoord is afgesproken dat de rijksoverheid voor dieselauto’s
een nieuwe APK-roetfiltertest op basis van het aantal roetdeeltjes invoert. Met mijn
besluit om de nieuwe APK-test op een aangepaste wijze in te voeren kom ik deze afspraak
na en voer ik ook het verzoek van de Kamer uit om de test meer te focussen op (effecten
vergelijkbaar met) verwijderde roetfilters. Met de invoering van de nieuwe test geef
ik tevens invulling aan het advies van de Gezondheidsraad van 23 januari 20183 om prioriteit te geven aan het terugdringen van de fijnstofuitstoot door het wegverkeer,
vooral afkomstig van dieselvoertuigen.
Vraag 8
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het AO Leefomgeving van 11 februari 2021?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.