Schriftelijke vragen : De antwoorden op de vragen over het bericht 'Schonere diesel tanken kan sinds kort ook in Roden'
Vragen van de leden Ziengs en Lodders (beiden VVD) aan de Staatssecretarissen van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over de antwoorden op de vragen over het bericht «Schonere diesel tanken kan sinds kort ook in Roden» (ingezonden 3 februari 2021).
Vraag 1
            
Bent u bekend met de antwoorden op de Kamervragen over het bericht «Schonere diesel
               tanken kan sinds kort ook in Roden»?1
Vraag 2
            
Kunt u zich voorstellen dat de vragenstellers teleurgesteld zijn in de antwoorden
               die louter een feitelijke weergave zijn en geen antwoord geven op de vragen over alternatieve
               duurzame brandstoffen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 3
            
Zou u vanwege de constatering die deze leden uit de antwoorden maken, dat u geen voorbeelden
               kent van bedrijven die omgeschakeld zijn op HVO100, kunnen verklaren waarom u daar
               niet van op de hoogte bent?
            
Vraag 4
            
Wanneer gaat u kennisnemen van deze voorbeelden en in gesprek met deze ondernemers
               die door het huidige beleid en de fiscale behandeling onnodige hoge kosten moeten
               maken om te verduurzamen, zeker in een tijd waarin bijvoorbeeld ondernemers het in
               de recreatiesector toch al zwaar hebben door corona? Wanneer wordt de kamer geïnformeerd
               over de uitkomsten van deze gesprekken?
            
Vraag 5
            
Zou u kunnen uitleggen waarom u alleen vasthoudt aan stimulering van nul emissie auto’s
               en het gebruik van brandstoffen met een forse emissiereductie, zoals HVO100 en bioLNG,
               financieel zeer onaantrekkelijk maakt voor ondernemers die geen financiële ruimte
               hebben om over te gaan tot elektrische auto’s maar wel een bijdrage wil leveren aan
               verduurzaming? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Kunt u bevestigen dat het doel van uw beleid is om de automobilist te dwingen om zo
               snel mogelijk over te stappen op zero-emissie auto’s, die op korte termijn voor veel
               sectoren niet toepasbaar zijn of onevenredige kosten met zich meebrengen, terwijl
               de transitie naar HVO100 en BioLNG juist via deze sectoren voor snellere verduurzaming
               zorgt? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 7
            
Deelt u de mening dat u met uw huidige beleid kansen laat liggen en daarmee de verduurzaming
               op achterstand zet? Kunt u een uitgebreide reflectie geven waarom u niet overgaat
               tot het stimuleren van alternatieven die naast de zero-emissieauto’s een stevige bijdrage
               kunnen leveren aan de reductiedelingen?
            
Vraag 8
            
Wat gaat u doen om de vraag naar HVO100 en bioLNG te vergroten nu u op de hoogte bent
               van de voordelen van deze brandstoffen voor de verduurzaming? Welke mogelijkheden
               ziet u om de stijgende vraag te versnellen?
            
Vraag 9
            
Ziet u naast de stijgende vraag nog andere mogelijkheden om de prijs van HVO100 aantrekkelijker
               te maken? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
In welke mate zal voor HVO100 een verzoek om teruggaaf van accijns slagen? Hoe vaak
               is een dergelijk verzoek voor HVO100 gehonoreerd in de afgelopen jaren? Hoe gaat u
               de mogelijkheid van teruggaaf van accijns effectief communiceren naar relevante partijen?
               Hoe zit dit voor bioLNG?
            
Vraag 11
            
Welke mogelijkheden ziet u naast de stijgende jaarverplichting om het gebruik van
               HVO100 en bioLNG aantrekkelijk te maken?
            
Vraag 12
            
Kunt u een overzicht geven van mogelijke maatregelen die het gebruik van HVO100 en
               bioLNG kunnen stimuleren, zoals bepaalde vormen van subsidie en/of fiscale prikkels
               (graag inclusief financiële consequenties)?
            
Vraag 13
            
Zijn er naast de afspraak uit het Klimaatakkoord om bij de stijgende verplichting
               niet meer voedsel- en voedergewassen (zoals plantaardige oliën) in te zetten dan het
               niveau van 2020, nog andere belemmeringen voor de omzetting van de in oorsprong restproducten
               zoals plantaardige oliën en restafval? Zo ja, welke?
            
Vraag 14
            
Hoe gaat u mogelijke logistieke problemen bij de grootschalige distributie van HVO100
               en bioLNG voorkomen? In welke mate voert u gesprekken met de relevante producenten
               en pomphouders? Zijn er belemmeringen om grootschalige productie en distributie van
               HVO100 en bioLNG te versnellen? Zo ja, welke?
            
Vraag 15
            
Wat zijn de verschillen tussen HVO100 en bioLNG? Kunnen beide op afzienbare termijn
               brandstoffen grootschalig geproduceerd en gedistribueerd worden?
            
Vraag 16
            
Kunt u bovenstaande vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Gericht aan
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
E. Ziengs, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.