Schriftelijke vragen : De onderbetaling van medewerkers bij de coronacallcenters
Vragen van de leden Smeulders en Kröger (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de onderbetaling van medewerkers bij de coronacallcenters (ingezonden 3 februari 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «FNV vindt «onderbetaling» medewerkers coronacallcenters
«oneerlijk en gênant»«?1
Vraag 2
Waarom is opnieuw gekozen voor Teleperformance? Welke eisen zijn gesteld bij de aanbesteding
en vielen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en het opbouwen van pensioen ook onder die
eisen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Vindt u ook dat het feit dat deze medewerkers geen pensioen opbouwen in strijd is
met de ambitie om het aantal mensen zonder pensioen terug te dringen?
Vraag 4
Vindt u ook dat de overheid ten minste het goede voorbeeld zou moeten geven om ervoor
te zorgen dat elke werknemer pensioen opbouwt?
Vraag 5
Bent u bereid in gesprek te gaan met Teleperformance om betere arbeidsvoorwaarden
af te dwingen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat arbeidsvoorwaarden nauwelijks een rol spelen
bij grote aanbestedingen zoals deze?
Indieners
-
Gericht aan
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Gericht aan
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Indiener
P.H.M. Smeulders, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Suzanne Kröger, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.