Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Lodders, Middendorp en Aartsen over de uitvoering van de compensatieregeling eHerkenning
Vragen van de leden Lodders, Middendorp en Aartsen (allen VVD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties over de uitvoering van de compensatieregeling eHerkenning (ingezonden 9 december 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
29 januari 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1261.
Vraag 1
Herinnert u zich de brief van 12 juni 2020 over «Kosteloos inlogmiddel voor de belastingaangifte
in het bedrijvendomein» (Kamerstuk 34 972 nr. 47)?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herinnert u zich dat u aangaf dat de compensatieregeling zo simpel mogelijk gehouden
moet worden en dat er een specifiek «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel zou
komen waarmee de ondernemer «alleen belastingaangifte kan doen en online de bijpassende compensatie kan aanvragen» (Kamerstuk 34 972 nr. 47)?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Kunt u stap voor stap toelichten hoe ondernemers die vóór de introductie van het specifieke
«eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel op 12 juni 2020 al eHerkenning hadden aangeschaft
toch hun recht op compensatie kunnen benutten?
Antwoord 3
Het specifieke «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel is op 18 februari 2020 als
eerste op de markt gebracht door Digidentity. Kort na de brief van 12 juni zijn de
andere vijf leveranciers gevolgd. Vanaf het moment dat het specifieke Belastingdienst
EH3 inlogmiddel beschikbaar kwam (dus vanaf 18 februari 2020), konden organisaties
kiezen voor zo’n specifiek inlogmiddel.
Er zijn zes erkende leveranciers, die in concurrentie met elkaar de inlogmiddelen
aanbieden. De leveranciers hanteren hierbij verschillende voorwaarden en prijzen.
Bij vijf van de zes leveranciers kan een volwaardig EH3 inlogmiddel dat is aangeschaft
voor 12 juni 2020 kosteloos worden omgezet naar een Belastingdienst EH3 inlogmiddel
(een zogenaamde «downgrade»). Bij Digidentity is dit niet van toepassing, omdat deze
leverancier al vanaf 18 februari 2020 het beperkte Belastingdienst-inlogmiddel levert.
Als eerste stap ruilt de ondernemer bij de bestaande leverancier het normale eHerkenning
inlogmiddel om voor het specifieke «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel. Als
tweede stap vraagt de ondernemer met dit specifieke «eHerkenning Belastingdienst»
inlogmiddel bij RVO de compensatie aan.
Met het specifieke Belastingdienst EH3 inlogmiddel kan sinds 30 november bij RVO de
compensatie worden aangevraagd. Zie ook:
https://www.RVO.nl/subsidie-en-financieringswijzer/compensatie-eherkenn…
Vraag 4
Kunt u een stand van zaken geven met betrekking tot de uitvoering van de compensatieregeling
eHerkenning? Per wanneer konden ondernemers de compensatie bij de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland (RVO) aanvragen? Hoeveel ondernemers hebben dit reeds gedaan
en kunt u daarbij een splitsing maken tussen ondernemers die direct het «eHerkenning
Belastingdienst» inlogmiddel hebben aangevraagd en de ondernemers die hun eerder aangevraagde
eHerkenningssysteem moesten «downgraden» om de compensatie te kunnen aanvragen? Hoe
werkt de «downgrade» precies, vanaf wanneer was dit mogelijk, en hoe kunnen ondernemers
hun eHerkenningsmiddel ook weer «upgraden»? Welke kosten gaan gepaard met een «downgrade»
en later weer een «upgrading»? Welke eisen stelt de RVO aan een aanvraag tot compensatie
eHerkenning en waarom?
Antwoord 4
De regeling is op 30 november 2020 door RVO open gesteld. De maximale beschikkingsstermijn
is 8 weken. In veel gevallen staat de EUR 24,20 echter binnen twee dagen op de rekening.
Tot en met 25 januari 2021 zijn 1014 aanvragen ingediend en uitbetaald. RVO kan bij
het inloggen met het specifieke «eHerkenning Belastingdienst» middel niet zien of
dit eerst een generiek te gebruiken eH3 inlogmiddel is geweest. Een uitsplitsing is
dus helaas niet te geven.
Bij vijf van de zes leveranciers is een «downgrade» mogelijk. In die gevallen wordt
zo’n downgrade kosteloos verzorgd bij de betreffende leverancier. Voor een «upgrade»
gaat de klant naar zijn bestaande leverancier. Dit is echter niet kosteloos, omdat
wordt overgestapt op een uitgebreidere dienstverlening met een andere prijs. De exacte
prijs is afhankelijk van de leverancier en het gewenste dienstenpakket. Bij het «downgraden
van een normaal EH3 inlogmiddel en het later weer «upgraden», is de eerste handeling
kosteloos en moet voor de tweede handeling een meerprijs worden betaald.
RVO vraagt:
Een inlog met het speciale «eHerkenning Belastingdienst» waarmee het recht op compensatie
bewezen wordt, en gegevens uit het Handelsregister opgehaald worden
Een IBAN-nummer (en bij buitenlandse rekeningnummers een BIC) voor het uitbetalen
van de compensatie
Een e-mailadres voor het toezenden van de beschikking
Een vinkje als bevestiging voor het indienen van de aanvraag
Vraag 5
Wij krijgen signalen dat alleen ondernemers die het vanaf augustus 2020 beschikbare
speciale «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel hebben aangeschaft direct in aanmerking
komen voor compensatie en dat ondernemers die voor augustus eHerkenning hebben aangevraagd
tegen kosten of een voucher het aanvraagmiddel kunnen «downgraden» en dan pas compensatie
kunnen aanvragen; kunt u hierop reflecteren? Klopt het dat deze ondernemers dus om
compensatie eHerkenning te krijgen een «downgrade» moeten aanvragen welke gepaard
gaat met kosten die zij niet financieel gecompenseerd krijgen? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, deelt u de mening dat dit voor ondernemers die voor augustus 2020 eHerkenning
hebben aangevraagd onrechtvaardig voelt? Waarom is hiertoe besloten en wat is het
marginale bedrag van 24 euro, maar bovenal het uiterst onwenselijke idee dat ondernemers
moeten betalen voor het doen van belastingaangifte, waard wanneer de ondernemer door
de «downgrade» toch extra kosten moet maken?
Antwoord 5
Het specifieke Belastingdienst EH3 inlogmiddel is sinds 18 februari 2020 verkrijgbaar
bij Digidentity en medio juni ook bij de overige leveranciers. Iedereen die het speciale
Belastingdienst EH3 inlogmiddel heeft aangeschaft of kosteloos omgeruild, kan zonder
verdere kosten compensatie aanvragen bij RVO. De signalen die u heeft ontvangen hebben
er mogelijk mee te maken dat er mensen zijn die met hun normale eHerkenning inlogmiddel
bij RVO hebben geprobeerd de compensatie aan te vragen. Deze aanvragers hebben toen
een foutmelding ontvangen bij het inloggen. Daarom wordt er nu nog nadrukkelijker
op gewezen dat deze aanvragers eerst hun middel moeten «downgraden». De voucher is
van toepassing bij aanbieder Reconi. Deze geeft klanten bij het downgraden een voucher
ter waarde van het prijsverschil tussen het normale eHerkenning inlogmiddel en het
speciale «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel. Deze klanten kunnen hun middel
dus kosteloos omzetten en krijgen daarnaast een voucher voor een langere looptijd
van het specifieke Belastingdienstmiddel.
Vraag 6
Herinnert u zich de opmerking dat «de uitwerking en het online aanvragen van de compensatie in augustus 2020 gereed
zou kunnen zijn» (Kamerstuk 34 972, nr. 47)? Klopt het dat ondernemers die in september 2020 eHerkenning hebben aangevraagd,
in tegenstelling tot genoemde maand onder vraag vijf, niet altijd het speciale «eHerkenning
Belastingdienst» inlogmiddel ontvingen en dus ook een «downgrade» moesten aanvragen
tegen een machtiging die kan oplopen tot vijftien euro? Zo ja, graag een toelichting
op de datum en de genoemde kosten. Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ja, dat herinner ik mij. Het klopt niet dat ondernemers in september 2020 niet altijd
het speciale «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel ontvingen. Iedereen kon in
september 2020 kiezen voor een volwaardig EH3 inlogmiddel of het speciale Belastingdienst
EH3 inlogmiddel. Alle organisaties die dit laatste middel hebben aangevraagd, hebben
dit ook geleverd gekregen. Er is mij wel één geval bekend waarbij de leverancier een
fout had gemaakt, maar dit is inmiddels door de leverancier gecorrigeerd.
Vraag 7
In uw Kamerbrief noemde u een groep van ongeveer 350 rechtspersonen die wel aangifteplichtig
zijn in de loonheffing en vennootschapsbelasting (Vpb), maar zich niet kunnen inschrijven
in het Handelsregister (Kamerstuk 34 972, nr. 47); hoeveel organisaties heeft de Belastingdienst aangeschreven? Hoeveel organisaties
hebben een bedrag met een maximum van 450 euro gefactureerd bij de Belastingdienst,
het maximumbedrag wat de Belastingdienst vergoedt aan organisaties die zich niet in
het Handelsregister kunnen inschrijven en commerciële aangiftesoftware of een fiscaal
dienstverlener moeten gebruiken voor het doen van aangifte loonheffing of Vpb? Heeft
u zicht op het definitieve aantal rechtspersonen welke zich niet kunnen inschrijven
in het Handelsregister, maar wel aangifteplichtig zijn?
Antwoord 7
De Belastingdienst heeft ongeveer 540 organisaties benaderd die zich niet kunnen inschrijven
in het Handelsregister en hen gewezen op de mogelijkheid gebruik te maken van commerciële
aangiftesoftware of een fiscaal dienstverlener. Zoals de Staatssecretaris van Financiën
– Fiscaliteit en Belastingdienst en ik aan uw Kamer aankondigden1, heeft de Belastingdienst een compensatieregeling geïmplementeerd om rechtspersonen
die aangifte loonheffing en vennootschapsbelasting moeten doen, maar hiertoe geen
eHerkenning kunnen aanvragen, te compenseren voor het gebruik van commerciële aangiftesoftware
of een fiscaal dienstverlener. Eind september is deze regeling in de Staatscourant
gepubliceerd (Stcr 2020, 50702). Na bekendmaking van de regeling heeft de Belastingdienst
nieuwsberichten geplaatst op de website van de Belastingdienst, het Forum Fiscaal
Dienstverleners en op socialmediakanalen.
Er zijn 113 verzoeken tot compensatie ingediend (peildatum 4 januari 2021). Uiterlijk
in maart 2021 zal de Belastingdienst alle organisaties aanschrijven die zij in beeld
heeft als organisaties die vallen onder de reikwijdte van de beleidsregel en die op
dat moment nog geen aanvraag voor compensatie hebben ingediend over kalenderjaar 2020.
De organisaties kunnen tot eind 2021 hun aanvraag voor compensatie over kalenderjaar
2020 indienen.
Het definitieve aantal rechtspersonen dat zich niet kan inschrijven in het Handelsregister,
maar wel verplicht is aangifte loonheffing en vennootschapsbelasting te doen staat
niet vast. Dit komt allereerst doordat er rechtspersonen kunnen zijn of opgericht
kunnen worden die aangifte moeten doen, maar dit nog niet eerder gedaan hebben en
daarom niet bekend zijn bij de Belastingdienst. Daarnaast kunnen rechtspersonen opgeheven
worden, als gevolg waarvan op enig moment geen aangifteplicht meer zal bestaan.
Vraag 8
Klopt het dat de identificatie voor aanvraag eHerkenning fysiek moet plaatsvinden
bij een erkende leverancier? Zo ja, deelt u de mening dat het digitaal aanleveren
van gegevens ook mogelijk moet zijn gezien de huidige COVID-19 omstandigheden? Zo
nee, kunt u toelichten hoe het dan wel zit en op welke manier een ondernemer naast
de fysieke identificatie ook op andere manieren eHerkenning aan kan vragen?
Antwoord 8
Indien een organisatie eHerkenning aanvraagt, is identificatie een onderdeel van het
controleproces van de leverancier. Een bevoegd vertegenwoordiger kan kiezen tussen
een fysieke identificatie of online identificatie door gebruik te maken van een Identity
Verificatie app. Het is dus niet zo dat identificatie uitsluitend fysiek mogelijk
is. Indien gekozen wordt voor fysieke identificatie, dan gebeurt dit op een verantwoorde
COVID-proof wijze. De controleurs die de personen fysiek identificeren moeten strikte
COVID-protocollen volgen en fysiek contact is uitgesloten.
Vraag 9
Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.