Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bruins over het bericht waarin wordt gewaarschuwd voor interferentie van de nieuwe 5G frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart
Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart (ingezonden 7 december 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            25 januari 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1243
Vraag 1
            
Bent u bekend met de brief die op 17 november jl. is gestuurd door een groot aantal
               luchtvaartorganisaties aan het Amerikaanse congres, waarin wordt gewaarschuwd voor
               interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters
               in de burgerluchtvaart?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Klopt het dat de 5G-frequentieband opereert net onder de 4 GHz, terwijl de radar-altimeters
               in de burgerluchtvaart wereldwijd net opereren boven de 4 GHz (4.2–4.4 Ghz)?
            
Antwoord 2
            
Het klopt dat de radio altimeter opereert in de frequentieband 4,2–4,4 GHz.
In Europa is de 3,5 GHz band (3,4–3,8 GHz) aangewezen als één van de drie pioneerbanden
               voor 5G. In Nederland zal het middelste deel hiervan (3,45–3,75 GHz) landelijk worden
               geveild en vanaf 1 september 2022 in gebruik worden genomen. In de Verenigde Staten
               zijn de 5G bandgrenzen anders, deze lopen van 3,1–3,55 GHz en van 3,7–3,98 GHz. Het
               onderzoek van de luchtvaartorganisaties is gericht op de frequentieband 3,7–3,98 GHz
               welke in de Verenigde Staten wordt toegepast. Deze frequentieband heeft minder afstand
               tot de toepassing van de frequentieband voor de radio altimeter.
            
Vraag 3
            
Wat is er wetenschappelijk en technisch bekend over mogelijke interferentie tussen
               deze frequentiebanden en het mogelijke gevaar dat dit oplevert voor de veiligheid
               van de burgerluchtvaart?
            
Antwoord 3
            
De Europees geharmoniseerde 3,5 GHz band en de frequentieband die voor radio altimeter
               wordt gebruikt liggen verder uit elkaar dan in de Verenigde Staten. Hierdoor is er
               minder kans op interferentie van mobiele communicatie op radioaltimeters.
            
De 3,5 GHz-band wordt ook op dit moment in Nederland gebruikt voor lokale mobiele
               toepassingen. Het Agentschap Telecom constateert dat het huidige gebruik van deze
               band geen verstoringen levert voor de radio altimeter. Concluderend heb ik geen aanwijzingen
               dat er een potentieel gevaar is voor de vliegveiligheid.
            
Wel volg ik nauwgezet internationaal onderzoek dat hiervoor wordt verricht. Zo adviseert
               het Radio Technical Commission for Aeronautics om diepgaander onderzoek te doen naar
               de mogelijke verstoring door mobiele communicatie op de radio altimeter in de Verenigde
               Staten. Ik zal mij over de resultaten van dit onderzoek goed laten informeren.
            
Vraag 4
            
Is meer onderzoek nodig? En bent u bereid daartoe in overleg te gaan en zonodig opdracht
               te geven?
            
Antwoord 4
            
Dit betreft een internationaal vraagstuk en onderzoek vindt daarom plaats in internationaal
               verband. Nederland is actief lid in de gremia waarin de resultaten van het onderzoek
               worden gedeeld. Ik wil deze Nederlandse bijdrage doorzetten om zo de stand van het
               onderzoek te kunnen volgen.
            
Vraag 5
            
Heeft de introductie van 5G consequenties voor de veiligheid van vliegtuigbewegingen
               op of rondom Nederlandse luchthavens? Zijn er extra maatregelen nodig, al dan niet
               uit voorzorg?
            
Antwoord 5
            
Ik heb geen aanwijzingen dat de introductie van 5G in de 3,5 GHz-band in Nederland
               consequenties heeft voor de vliegveiligheid. Ik volg echter wel samen met het Ministerie
               van Economische Zaken en Klimaat en Agentschap Telecom nauwlettend de ervaringen in
               andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk, waar inmiddels is gestart met
               de uitrol van 5G in de 3,5 GHz band.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
