Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Postma over de bij dodelijk ongeval verwoeste trike die weer veilig is bevonden door de RDW
Vragen van het lid Postma (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de bij dodelijk ongeval verwoeste trike die weer veilig is bevonden door de RDW (ingezonden 3 december 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
13 januari 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Bij dodelijk ongeval verwoeste trike weer veilig bevonden door
de RDW»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het bij een trike of motor extra belangrijk is voor de veiligheid
dat het voertuig geen gebreken vertoont die invloed hebben op wegligging, stuurcapaciteit,
remkracht of andere zaken die de bestuurbaarheid van het voertuig kunnen beïnvloeden?
Antwoord 2
Het is voor alle voertuigen belangrijk dat er geen gebreken zijn die negatieve invloed
hebben op de verkeersveiligheid, zoals de wegligging, remwerking en bestuurbaarheid
van het voertuig.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat als een motor of trike betrokken is geweest bij een zwaar
ongeluk en later weer wordt herkeurd, het belangrijk is dat de trike of motor weer
optimaal functioneert?
Antwoord 3
Het is belangrijk dat elk voertuig na schadeherstel goed functioneert. Hiertoe controleert
de RDW de kwaliteit van het voertuig aan de hand van de in Hoofdstuk 7 van de Regeling
voertuigen opgesomde eisen hiervoor. Deze eisen betreffen o.a. het rij- en remgedrag
en de verlichting. Ook zijn eisen voorgeschreven voor de constructieve veiligheid
en de veiligheidssystemen zoals uitlijning, airbags en gordels.2
Vraag 4
Kunt u aangeven of het zo is dat als een voertuig betrokken is geweest bij een zwaar
ongeluk er altijd herkeuring nodig is? Zo nee, wat is hiervan de reden?
Antwoord 4
Wanneer een voertuig in Nederland bij een ongeval betrokken is geweest, en het voertuig
is aan te merken als een schadevoertuig als bedoeld in de Regeling voertuigen, dan
wordt er een rijverbod door de RDW opgelegd na melding van politie of verzekeraars.
Voor het plaatsen van een rijverbod is het van belang dat de RDW beschikt over de
hiervoor relevante informatie. Een geplaatst verbod wordt door RDW niet eerder beëindigd
dan nadat het voertuig tijdens schadeherstelkeuring weer wordt goedgekeurd door de
RDW.
Bij de import van voertuigen bestaat er in het kader van de EUCARES-samenwerking de
mogelijkheid dat de RDW data uitwisselt met zusterorganisaties over schadevoertuigen.
Vanwege het ontbreken van geharmoniseerde definities over wanneer op een schadevoertuig
een rijverbod moet worden geplaatst, is de bruikbaarheid van deze data beperkt. Ik
zal daarom bij de Europese Commissie het belang van geharmoniseerde definities onder
de aandacht brengen.
Er zijn situaties waarin een herkeuring niet plaatsvindt. Zo worden bijvoorbeeld in
de praktijk ook schades door verzekeraars afgehandeld. Voertuigen waarvan de schade
wordt afgehandeld via een verzekeraar worden niet altijd van een rijverbod voorzien.
Dit kan diverse redenen hebben, bijvoorbeeld omdat een (economisch) totaalverlies
niet altijd hoeft te betekenen dat het voertuig technisch zwaar gehavend is. Dat is
aan de hand wanneer de herstelkosten niet op wegen tegen de dagwaarde van het voertuig.
Ook kan op voorhand duidelijk zijn dat een voertuig wordt gedemonteerd.
Ik vind het belangrijk dat voertuigeigenaren in alle gevallen de relevante historie
van hun voertuig kunnen inzien. Naast schade kan namelijk ook een wijziging van de
constructie of een geconstateerd technisch gebrek reden zijn voor een rijverbod. Daarom
is de RDW bezig met het zichtbaar maken van de reden van een geplaatst rijverbod en
is de RDW bezig met het aansluiten bij externe informatiebronnen om bij importregistratie
een beter overzicht van een voertuigschadeverleden te krijgen. Dit is in het antwoord
op vraag 7 verder toegelicht.
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat de belangrijke onderdelen van een voertuig altijd zonder
gebreken moeten zijn?
Antwoord 5
Ja. Hiervoor is in het stelsel van Permanente eisen en de eisen aan een schadevoertuig
een minimumniveau bepaald. Bij onderdelen die bij een gebrek een risico voor de veiligheid
kunnen vormen, is een technische eis opgenomen waar dat onderdeel ten minste aan moet
voldoen.
Vraag 6 en 7
Bent u bereid de eisen voor herkeuring samen met experts te bekijken en deze aan te
passen, zodat de trikes of motoren die na een zwaar ongeval weer worden herkeurd ook
echt optimaal functioneren?
Klopt het dat het vanaf 2021 zichtbaar op de RDW-website wordt als een voertuig een
rijverbod heeft gehad? Zo ja, is dat vanaf 1 januari 2021?
Antwoord 6 en 7
Op dit moment ben ik samen met de RDW bezig met een project om het stelsel van schadeherstel
te moderniseren. Ik verwacht de eerste uitkomsten hiervan aan het einde van het eerste
kwartaal van 2021 in de vorm van een raamwerk voor een gemoderniseerd stelsel van
schadeherstelproces. Aan de hand van dat raamwerk is het mogelijk om wijzigingen in
regelgeving uit te werken. In dit project zijn onder andere ook de vertegenwoordigers
van de schadeherstelsector (zoals FOCWA, VSV en BOVAG), verzekeraars, belangenorganisaties
(zoals de ANWB) en de politie betrokken. Hierbij wordt niet alleen gedacht aan het
moderniseren van het normenkader, maar ook aan het onder toezicht laten herstellen
van schadevoertuigen door marktpartijen. Essentieel bij dit alles is dat de RDW in
alle gevallen zo spoedig mogelijk kennis moet hebben van elk voertuig dat een schadevoertuig
is geworden, zodat een verbod voor het rijden op de weg kan worden opgelegd. Ook het
vastleggen van de schadehistorie is hierbij van belang, zodat kopers altijd inzicht
hebben in het (schade)verleden van een voertuig.
Op dit moment is alleen op de RDW-website te zien dat een voertuig een actueel rijverbod
heeft, niet de reden ervan. Ook is het niet mogelijk om reeds beëindigde rijverboden
uit het verleden te tonen, omdat hiervoor geen wettelijke grondslag is. Om dit te
wijzigen, is een wijziging van het Kentekenreglement in gang gezet, die in de eerste
helft van 2021 wordt aangeboden aan Uw Kamer. Zodra het Kentekenreglement is aangepast,
worden ook rijverboden uit het verleden getoond op de RDW-website en in de bijbehorende
open data. Dit is naar verwachting begin 2022 gereed.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.