Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Koerhuis en Van Eijs over het bericht ´Hoogleraren: stop de strijd tegen permanente bewoning van vakantiehuizen´
Vragen van de leden Van Eijs (D66) en Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Hoogleraren: stop de strijd tegen permanente bewoning van vakantiehuizen» (ingezonden 21 december 2020).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
13 januari 2021).
Vraag 1
Kent u het artikel «Hoogleraren: stop de strijd tegen permanente bewoning van vakantiehuizen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u de signalen dat er «in de meeste gemeenten nog steeds jacht wordt gemaakt
op mensen die illegaal in een recreatiewoning wonen»?
Antwoord 2
Het verschilt per gemeente hoe wordt omgegaan met handhaving op illegale permanente
bewoning van recreatiewoningen. Ik ben van mening dat het toepassen van de menselijke
maat van groot belang is in de handhaving op permanente bewoning, zoals ik verder
zal toelichten in mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 3
Hoe rijmt het bovenstaande met de aangenomen motie-Van Eijs c.s. over het toepassen
van de menselijke maat in de handhaving op permanente bewoning van recreatieparken?2
Antwoord 3
Ik vind het van groot belang dat de menselijke maat wordt toegepast in de handhaving
op permanente bewoning, zeker tijdens de coronacrisis. In de brief van de Minister
voor Milieu en Wonen van 3 april 2020, is dit reeds benoemd en ik heb dit herhaald
in de brief van 8 december 2020. Gemeenten staan als lokale overheid dicht bij de
burger en kunnen zodoende de menselijke maat betrekken in de afweging of en hoe er
wordt gehandhaafd op permanente bewoning van recreatiewoningen. In deze afweging worden
individuele situaties en eventuele uitzichten op vervolghuisvesting van bewoners meegewogen.
Later dit jaar kom ik met een kwaliteits- en afwegingskader voor gemeenten. De beslissing
om al dan niet te handhaven op permanente bewoning en de vormgeving van eventuele
handhaving zijn complex. Op en rond recreatieparken spelen veel verschillende belangen,
zoals ook duidelijk wordt in het artikel «Hoogleraren: stop de strijd tegen permanente bewoning van vakantiehuizen».
Met het kwaliteits- en afwegingskader worden verschillende belangen die gemeenten
mee dienen te nemen om tot een integrale afweging te komen inzichtelijk gemaakt. Zo
kunnen gemeenten met behulp van dit kader een goed afgewogen, integraal besluit nemen
aangaande permanente bewoning van recreatiewoningen en het al dan niet handhaven.
Vraag 4
In hoeverre ondersteunt u de oproep in het artikel dat gemeenten veel meer gebruik
zouden kunnen maken van dubbelbestemmingen, om zo wonen en recreatie mogelijk te maken?
Antwoord 4
Het is aan gemeenten om een afweging te maken om te kiezen voor een eventuele dubbelbestemming
van een recreatiepark. Per park zal deze belangenafweging verschillen.
Wanneer gemeenten over willen gaan tot transformatie naar de bestemming wonen van
(een gedeelte) van een park, kunnen zij expertise inschakelen van het Aanjaag- en
expertteam transformatie van recreatieparken, dat ik momenteel voorbereid.
Vraag 5
Deelt u de mening dat gemeenten de menselijke maat in het bijzonder moeten toepassen
op recreatieparken die worden herbestemd als gewone woonwijken onder toezicht van
uw aanjaagteam voor de permanente bewoning van recreatiewoningen?3
Antwoord 5
Ik heb gemeenten eerder opgeroepen om de menselijke maat te betrekken in handhaving
op permanente bewoning van recreatiewoningen in algemene zin. Deze oproep geldt onverkort,
ook voor parken waar het aanjaag- en expertteam expertise levert ten behoeve van een
transformatie naar de bestemming Wonen.
Vraag 6
Herkent u de in het artikel geschetste beeld dat gemeenten nog te veel kijken wat
er niet kan ten opzichte van permanente bewoning van recreatiewoningen, in plaats
van ook de kansen te zien?
Antwoord 6
Gemeenten zijn als lokale overheid de aangewezen overheid om een integrale afweging
te maken over hoe om te gaan met permanente bewoning van recreatiewoningen. Waar gemeenten
kansen zien om tot transformatie van recreatieparken naar de bestemming Wonen over
te gaan, ondersteun ik hen met expertise. Zoals het artikel «Hoogleraren: stop de strijd tegen permanente bewoning van vakantiehuizen»benoemt, zijn er echter ook situaties voorstelbaar waarin gemeenten kanttekeningen
plaatsen bij de geschiktheid van transformatie naar Wonen op een bepaalde locatie.
Vraag 7
Deelt u de mening dat gemeenten, nu tijdens de tweede golf van de coronacrisis, mensen
die in recreatiewoningen wonen niet op straat moeten zetten en lasten onder dwangsom
moeten opschorten?
Antwoord 7
In de bij het antwoord op vraag 3 genoemde brief heeft de Minister voor Milieu en
Wonen gemeenten opgeroepen om te kijken naar de mogelijkheden om termijnen van lasten
onder dwangsom tijdelijk op te schorten, zodat mensen niet tijdens de eerste golf
van de coronacrisis alternatieve huisvesting moesten zoeken. Tijdens deze tweede coronagolf
vraag ik nog steeds voorzichtigheid van gemeenten bij handhaving en in het opleggen
van lasten onder dwangsom, wanneer geen zicht is op alternatieve huisvesting van de
betrokkene.
Vraag 8
Bent u bereid uw oproep richting de gemeenten d.d. 3 april 2020 tijdens de eerste
golf van de coronacrisis, nu tijdens de tweede golf te herhalen?4
Antwoord 8
In mijn brief van 8 december 2020 aan uw Kamer heb ik reeds gemeld dat deze oproep
onverkort geldt tijdens de tweede coronagolf.
Vraag 9
Kunt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.