Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Postma en Amhaouch over boetes voor te zwaar beladen grensoverschrijdend vrachtverkeer
Vragen van de leden Postma en Amhaouch (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over boetes voor te zwaar beladen grensoverschrijdend vrachtverkeer (ingezonden 28 december 2020).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 13 januari 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Legaal in Nederland, op de bon in Duitsland: boetes voor te zwaar
beladen grensoverschrijdend vrachtverkeer in Selfkant»?1
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat lidstaten van de Europese Unie verschillende regels hanteren
voor grensoverschrijdend vrachtverkeer?
Vraag 3
Beaamt u dat zulk gebrek indruist tegen het beginsel van vrij verkeer van goederen
en diensten in Europa, waarbij ondernemers die grensoverschrijdende diensten aanbieden
geen onevenredige lasten zouden moeten dragen?
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat een gebrek aan eenduidige regelgeving voor belading in Europa
leidt tot hogere kosten en meer regeldruk voor bedrijven die grensoverschrijdend opereren?
Vraag 5
Welke oplossing ziet u voor het feit dat vrachtauto’s onnodig broeikasgassen uitstoten,
omdat ze door afwijkende regels tussen lidstaten vaak worden gedwongen tientallen
kilometers om te rijden? Hoe past dit in de doelstellingen van klimaat en emissiereductie?
Vraag 6
Welke oplossing ziet u voor het feit dat door afwijkende regels tussen lidstaten vrachtauto’s
vaak worden gedwongen om andere wegen te nemen, wat nadelig kan zijn voor de verkeersveiligheid
in verband met het meer in contact komen met ander verkeer?
Vraag 7
Bent u bereid om contact op te nemen met uw collega-minister van Noordrijn-Westfalen
om deze situatie te bespreken en om begrip te vragen voor deze grensspecifieke situatie?
En wilt u daarbij pleiten voor ontheffing voor dit specifieke stuk weg?
Vraag 8
Kunt u aangeven welke acties de Europese Commissie gaat ondernemen? Klopt het dat
met de aanstaande herziening van de richtlijn omtrent gewichten en afmetingen voor
internationaal vrachtvervoer zal worden gekomen tot toekomstbestendige regelgeving,
daarbij rekening houdend met nieuwe typen emissievrije voertuigen wier mogelijk extra
gewicht het laadvermogen vermindert?2
3
Vraag 9
Kunt u inzicht verschaffen in de financiële, maatschappelijke en milieu-impact van
het gebrek aan eenduidige regels voor grensoverschrijdend vrachtverkeer in Europa?
Mededeling
De leden Amhaouch en Pater-Postma (CDA) hebben op 28 december jongstleden vragen gesteld
over «boetes voor te zwaar beladen grensoverschrijdend vrachtverkeer». De vragen kunnen
niet binnen de door u gestelde termijn worden beantwoord, omdat voor de beantwoording
nadere afstemming vereist is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.